کد خبر: ۷۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 10
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز خبرنگار مطرح کرد:
شفا آنلاین>اجتماعی> روز گذشته هفدهم مرداد و هم‌زمان با روز خبرنگار، مراسمی ویژه با عنوان «روزی برای خبرنگار» در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین، میزبان و برگزارکننده این مراسم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و علی جنتی، وزیر ارشاد و حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی، هم سخنرانان اصلی.

اما برنامه «روزی برای خبرنگار»  یک میهمان ویژه هم داشت که برای مدتی کوتاه پشت تریبون رفت و سخنانی هم بر زبان راند؛ محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه. این میهمان ویژه بود که در سخنانش از خبرنگاران و اهمیت شغلشان گفت.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی د ر سخنانی ضمن پاسداشت روز خبرنگار به‌ویژه شهید محمود صارمی که این روز با یاد او نام‌گذاری شده است، در سخنانی گفت:


«رسانه با سرعت بسیار شگفت‌انگیزی در حال پیشرفت است و اساسا سبک زندگی جامعه را دچار تغییراتی کرده و اگر ما نسبت خودمان را با این تحولات مشخص نکنیم، با یکی از دو خطر افراط یا تفریط مواجه می‌شویم.

 در این صورت ما یا اصولا با هویت دینی و ملی خودمان بیگانه می‌شویم و آنچه را که دیگران برای ما دیکته می‌کنند، می‌پذیریم یا از سر یک تعصب کور، جلو هر نوع نقل‌وانتقال اطلاعات را می‌گیریم و بعد هم به‌تدریج مضمحل می‌شویم».وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «هیچ‌یک از این دو روش دیگر در دنیا پاسخ نمی‌دهد، آنچه ما دنبال می‌کنیم، اعتدال است به معنی پاسداری از هویت و فرهنگ ملی و دینی خودمان و هم ایجاد فضای باز برای همراهی با تحولات جهانی. اگر تا چند دهه گذشته تنها ارتباط ملت‌ها با یکدیگر از طریق دولت‌ها و مجاری دیپلماتیک رسمی صورت می‌گرفت، امروز دیپلماسی رسانه‌ای جایگزین این ارتباط شده و اهمیت ویژه‌ای در دنیا کسب کرده است».

جنتی تأکید کرد: «ما نیاز شدیدی به بهره‌گیری از دیپلماسی رسانه‌ای داریم و شدیدا نیاز داریم که در چهره خودمان یک تغییر ایجاد کنیم و بنابراین تعاملات بین‌رسانه‌ای و ظرفیت‌سازی جدید و میدان‌دادن به روزنامه‌نگاران به‌خصوص روزنامه‌نگاران آشنا به مسائل بین‌المللی، گامی اساسی است که باید به‌عنوان یک سیاست جدی مورد توجه دولت قرار گیرد.

همه تجربیات ما نشان می‌دهد که خفقان و خمودی مطبوعات با استبدادی‌بودن حکومت‌ها، رابطه مستقیم دارد؛ جامعه‌ای که مطبوعاتش نشاط نداشته باشند و نتوانند سخنان خودشان را بگویند، به سمت دیکتاتوری حرکت می‌کند». جنتی در بخش دیگری از سخنانش به انتظارات دولت از رسانه‌ها پرداخت و گفت: «انتظار ما از رسانه‌ها این است که آزادی بیان را به مفهوم آزادی مسئولانه مدنظر داشته باشند و با مسئولیت‌پذیری، رسالت خود را انجام دهند. ما در قانون اساسی‌مان هیچ خط قرمزی برای رسانه‌ها و مطبوعات قائل نیستیم؛

به جز رعایت موازین دینی و اخلاقی و امنیت ملی و رعایت اصول قانون اساسی».

وي افزود:«یکی از مسائلی که من با کمال تأسف باید به آن اشاره کنم، این است که امروز یکی از گم‌گشتگان ما در رسانه‌ها، اخلاق حرفه‌ای است؛ امروز بی‌توجهی به اصول اخلاق حرفه‌ای در برخی مطبوعات ما کاملا دیده می‌شود و این امر برای جامعه‌ای که مدعی ارزش‌های دینی است، به‌خصوص برای نشریات یا رسانه‌هایی که بیش از دیگران مدعی این ارزش‌ها هستند، تأسف‌آور است.

اگر وضعیت این‌طور باشد ما چگونه می‌توانیم به اصلاح جامعه بپردازیم؟حسين انتظامي معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز که دیگر سخنران این مراسم بود با تأکید بر لزوم پرهیز تشکل‌های مطبوعاتی از سیاست‌زدگی اظهار کرد: نباید روزنامه‌نگاران نقش کیسه شن در جنگ سیاست‌مداران را ایفا کنند.وی افزود:«مسائل روزنامه‌نگاران عمدتا در دو حوزه مسائل حقوقی و رفاهی تقسیم‌بندی می‌شود. از قضا در حوزه نیازهای جریان‌های رسانه‌ای کشور، مسائل حقوقی بنیادی‌تر از آن چیزی است که به نیازهای زیستی روزنامه‌نگاران برمی‌گردد.

در اینجاست که تشکل‌های مطبوعاتی اهمیت پیدا می‌کنند؛ چراکه می‌توانند مطالبات را اولویت‌بندی کنند و در طراحی راه‌حل به دولت و نهادهای مسئول کمک کنند».

انتظامي افزود: «شعار و برنامه دولت یازدهم عقب‌نشینی به نفع صنوف و بخش خصوصی است و تنها در این حالت است که ما به سمت ایجاد یک دولت حداقلی و کارآمد حرکت می‌کنیم. البته کسی مدعی نیست که می‌شود مأموریت‌های حاکمیتی را واگذار کرد.

درعین‌حال تشکل‌ها در کشور ما از جمله تشکل‌های مطبوعاتی و حتی تشکل‌های سیاسی با این آسیب مواجهند که پختگی لازم را می‌بایست کسب کنند». این مقام مسئول در حوزه مطبوعات  لزوم دسترسی آزاد خبرنگاران را به اطلاعات یادآور شد و خاطرنشان کرد: کاری که دولت به‌عنوان ریل‌گذار باید انجام دهد، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات است؛ خوشبختانه این دولت اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را وجهه همت خود قرار داده است. مطابق این قانون، دسترسی هر فرد ایرانی به تمامی مصوباتی که برای او ایجاد حق یا تکلیف می‌کند، آزاد است.

-------------------------------------

يك تخلف تا لغو امتياز «٩دي»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت نظارت بر مطبوعات با اشاره به رفع توقیف نشریه «۹ دی» از سوی قوه قضائیه بعد از هربار توقیف توسط این هیأت گفت: اگر فقط یک تخلف دیگر از این نشریه سر بزند، لغو امتیاز می‌شود. او این مطلب را در حاشیه مراسم روز خبرنگار و در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران اعلام کرد.

علی جنتی همچنین در خصوص موضوع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز گفت: حداقل از زمانی که این دولت تشکیل شد، بنده در سطح وزرا به اتفاق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزیر اطلاعات دو جلسه تشکیل دادیم و چندین جلسه هم در سطح معاونان وزرا در این خصوص داشتیم و گرچه مجوز صدور پروانه صنفی یا تمدید آن بر عهده وزارت ارشاد نیست، اما به جهت اینکه بحث رسانه بوده است، ما این موضوع را پیگیری کردیم.

وی افزود: در اولین جلسه تصمیم گرفته شد که وزارت اطلاعات شکایتی را که در دوره گذشته از این انجمن داشته است، پس بگیرد تا دستگاه قضائی دیگر بهانه‌ای برای ادامه پلمپ محل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نداشته باشد.

وزارت اطلاعات همین کار را انجام داد و رونوشت بازپس‌گیری شکایتش را از انجمن روزنامه‌نگاران برای بنده به عنوان وزیر ارشاد فرستادند، منتها دستگاه قضائی گفت که ما خودمان با این انجمن حرف داریم و اصلا کاری به شما (وزارت اطلاعات) نداریم.، وی که ریاست هیأت نظارت بر مطبوعات را هم برعهده دارد، در خصوص توقیف هفته‌نامه ۹ دی نیز که مسئله آن در جلسه پرسش و پاسخ اهالی رسانه با متولیان حوزه مطبوعات مطرح شد، افزود: «بر اساس آنچه شورای عالی امنیت ملی درباره مسئله هسته‌ای ابلاغ کرده بود، قرار بود مطبوعات خط قرمزهایی را رعایت کند ولی نشریه ۹ دی که برای چهارمین بار است توقیف می‌شود و بلافاصله به قوه قضائیه می‌رود و البته بلافاصله هم رفع توقیف می‌شود، به طور مرتب علیه مذاکرات هسته‌ای، تیترهای نامناسبی زده است.

گاهی این تیترها بسیار زننده است، به‌طوری که بعضی از آنها حتی خنده‌دار و مضحک به نظر می‌رسد و رسما علیه مصوبه شورای عالی امنیت ملی عمل کرده است».

شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: