کد خبر: ۷۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفا آنلاین>اجتماعی>یکی از مشکلاتی که فعالیت معلمان شاغل در بخش مدارس غیر دولتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد عدم تخصص گرا بودن آنها است
به گزارش شفا آنلاین،حدود سه دهه از تاسیس مدارس غیر دولتی در دوران بعد از انقلاب می‌گذرد و در طی این دوران سیستم آموزشی مدارس با جنبه‌های مثبت و منفی بسیاری رو به رو بوده است.

در ابتدا این مدارس با نام مدارس غیر انتفاعی فعالیت خود را آغاز کرد که هدف آن فقط مصرف درآمد حاصل از شهریه‌ها در جهت هزینه‌های مدارس و توسعه آنها بود. 

گفتنی است کیفیت مدارس غیر دولتی در ابتدای تاسیس یعنی در سال 1367 در حد مطلوبی قرار داشت اما به تدریج کمیت این مدارس کیفیت را قربانی کرد که با گذشت زمان این روند همچنان با فراز و نشیب‌هایی ادامه‌ دارد.  به همین جهت مجتبی زینی وند مدیر کل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص کیفیت بخشی به مدارس غیر دولتی گفت: دستورالعمل برای تحقق این مهم تعیین کرده‌ایم. 

الزام تخصصی عمل کردن معلمان در تدریس 
متاسفانه حضور معلمان در کادر آموزشی مدارس غیر دولتی معمولا از نظر تخصصی عمل کردن در تدریس نسبت به مدارس دولتی کم رنگ‌تر است البته تمامی معلمان شاغل در مدارس کشور از نظر شرایط عمومی و اختصاصی مورد گزینش قرار می‌گیرند. 

مدیر کل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار کرد: در دستورالعملی که در خصوص کیفیت بخشی مدارس غیر دولتی تدوین شده در یکی از بحث‌های آن توانمندی نیروی انسانی مورد توجه است و بر همین مبنا قرار بر این است که با همکاری ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها دوره‌هایی را برای بهبود عملکرد تدریس معلمان ایجاد کنیم.

وی همچنین از الزام شرکت معلمان غیر دولتی در کلاس‌های ضمن خدمت خبر داد و خاطر نشان کرد: با مشارکت شورای هماهنگی موسسات غیر دولتی برنامه ریزی‌هایی برای ایجاد طرح‌هایی دیگر با چنین محوریت انجام می‌شود. 

زینی وند با اشاره به این نکته که تخصصی عمل کردن معلمان امسال بسیار مورد توجه است، تصریح کرد: چنانچه مدرسه‌ای از نیروهای غیر تخصصی استفاده کند در احتساب هفت درصد شهریه‌ای که امسال برای مدارس اعمال شده بود در صورت عدم رعایت قوانین لغو می‌شود. 

پذیرش تخصصی معلمان بر عهده مدیران مدارس است 
زینی وند در خصوص روند پذیرش تخصصی کادر معلمان در مدارس غیر دولتی گفت: نرم‌افزاری تهیه شده است که اطلاعات مدارس را جمع آوری کند و رشته‌های تخصصی مورد نیاز را برای مدارس مشخص شده است. 

وی اذعان داشت: سعی بر این است تا در طی مدت سه الی پنج سال نیروهای تخصصی با دوره‌های ضمن خدمت ارتقا یابند و صلاحیت حرفه‌ای آنها احراز شود. 

زینی وند در خصوص افرادی که با وجود نداشتن مدرک تحصیلی مرتبط اما چند سال مشغول تدریس هستند یادآور شد: که برای آنها با برگزاری روش‌های تدوین مناسب در قالب کلاس ضمن خدمت به روز رسانی اطلاعات انجام می‌شود.

وی گفت: هر معلم در سال اول تدریس باید از بدو ورود دوره‌های ضمن خدمت را بگذارنند و همچنین شرایط عمومی و تخصصی متناسب با تدریس را دارا باشند. 

حقوق معلمان غیر دولتی افزایش می‌یابد
مدیر کل مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضع معیشتی و میزان حقوق دریافتی آنها خاطر نشان کرد: در الگوی شهریه‌ای که مشخص کردیم، اطلاعاتی درباره سهم حق‌التدریس پرداختی به معلمان هم دریافت شده و تعیین شهریه مصوب هم بر این اساس انجام می‌گیرد. بر همین مبنا حداقل پرداخت حقوق به معلمان باید بر اساس دستورالعمل وزارت کار باشد و هرچه نیروها کیفیت کاری بیشتری داشته باشند میزان پرداختی برای آنان افزایش خواهد یافت. 

زینی وند دراین باره که چنانچه نیرویی به میزان حقوق دریافتی اعتراض داشته باشد، گفت: روش‌های مختلفی را برای بیان شکایات تعیین کردیم که شامل بخش ارتباط مردمی در سامانه اداره کل غیر دولتی است و همچنین اعلام این اعتراض به کارشناسان مدارس غیر دولتی است.

مدیر کل مدارس غیر دولتی همچنین از لحاظ امنیت شغلی این نیروها گفت: به هیچ وجه موقعیت شغلی نیروها بعد از اعلام اعتراض به میزان دریافتی‌‌‌شان خدشه دار نخواهد شد. 

کیفیت عملکردی تنها عامل جابجایی نیروهاست 
زینی وند، تنها علت جابجایی یا قطع همکاری با نیروها را کیفیت پایین کار آنها دانست و خاطر نشان کرد: تعدیل نیرو معنایی ندارد و مدیران در صورتی حق قطع همکاری با معلم را دارند که عدم صلاحیت وی در کار تدریس از سوی کادر آموزش و دانش‌آموزان مشخص شده باشد چرا که اساس مدارس غیر دولتی بر مبنای رضایت بخشی والدین دانش‌آموزان است.

عدم اختصاص سهمیه برای معلمان غیر دولتی در آزمون استخدامی 
مدیر کل مدارس غیر دولتی در این باره یادآور شد: معلمانی که در مدارس غیر دولتی فعالیت می‌کنند این مسئله را پذیرفته‌اند که دولت هیچ استخدامی در قبال این فعالیت ندارد اما با توجه به سابقه تدریس و سطح معلومات طبیعتا از پتانسیل بالاتری برخوردار هستند که می‌تواند در موفقیت آزمون برای آنها تاثیر مثبت داشته باشد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: