کد خبر: ۷۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
شفا آنلاین>اجتماعی>صفر شدن آمار تصادفات رانندگي سرويس مدارس در سال تحصيلي گذشته، الزام خودروها به داشتن بيمه‌نامه شخص ثالث و سرنشينان، اعمال قانون صدور برگ جريمه و ابطال پروانه كار براي راننده‌هاي تاكسي غيرمجازي كه در قالب ‌سرويس مدارس اقدام به جابه‌جايي دانش‌آموزان كنند

به گزارش شفا آنلاین، داشتن حداقل  23سال سن و تاهل دو پيش‌شرط استخدام در سرويس مدارس، از مهم‌ترين اخباري بود كه روز گذشته در نشست سه جانبه آموزش و پرورش، پليس راهنمايي و رانندگي و معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري و سازمان‌هاي تابعه اعلام شد. اخباري كه به گفته مسئولان استانداردسازي خدمات سرويس مدارس، نشان از عزم جدي سازمان‌هاي ذي صلاح در اين زمينه دارد و با رصد لحظه به لحظه و اجراي طرح‌هاي ضربتي كه همزمان با آغاز سال تحصيلي به اجرا در مي‌آيند، همراه مي‌شوند تا جان و امنيت دانش‌آموزان بيش از پيش حفظ شود.


آمار تصادفات سرويس مدارس به صفر رسيد

در ابتداي رونمايي از برچسب سرويس مدارس در سال تحصيلي 95_94 و عقد تفاهم‌نامه چند جانبه بين آموزش و پرورش، پليس راهور و شهرداري، مدير کل آموزش وپرورش استان تهران با اعلام اينكه سال گذسته با عزم راسخ پليس و شهرداري، آمار تصادفات سرويس مدارس به صفر رسيد، گفت: «بر خلاف ظاهر ساده و عاميانه‌اي که سرويس مدارس در اذهان عمومي دارد، تامين ايمني و ارائه خدمات اين وسايل حمل ونقل عمومي نيارمند مشارکت بين بخشي است. در واقع دلسوزي و جديت همه ذي نفعان سرويس مدارس مي‌تواند همچون سال گذشته سبب شود که اهداف بلند مدت در ارائه خدمات سرويس مدارس تحقق يابند.» اسفنديار چهاربند با اشاره به اينكه روند دريافت برچسب سرويس مدارس سال تحصيلي 95_94 به قدري سختگيرانه شده تا استانداردهاي رانندگي و رانندگان منجر به ارتقا شاخص‌هاي ايمني سفرهاي درون شهري سرويس‌هاي مدارس شود، افزود: «سرويس‌هاي مدارس وسايط حمل و نقلي هستند كه با جان و امنيت گروه‌هاي سني 6 تا 17سال سر و كار دارند.

در واقع مخاطبان اصلي ارائه خدمات سرويس مدارس، قشر آسيب‌پذير جامعه به حساب مي‌آيند، از همين رو است كه تامين امنيت اين گروه از جامعه بايد با سفري ايمن تامين شود.»

چهاربند با يادآوري اينكه به واسطه همين دلايل حائز اهميت است كه امروز شاهد عقد تفاهم نامه چند جانبه ميان آموزش وپرورش، معاونت حمل ونقل وترافيک شهرداري، پليس راهور، سازمان تاکسيراني و سازمان اتوبوسراني هستيم، بيان كرد: «در تلاشيم در سال جاري نيز همچون سال 93 حوادث ناشي از سهل‌انگاري رانندگان يا احتمال بروز معايب يا نواقص در خودروهاي سرويس مدارس كه منتج به بروز سوانح رانندگي مي‌شود را در حد صفر نگه داريم.»

وي به کار گيري نيروي انساني متعهد را پيش شرط تامين امنيت جاني دانش آموزان در فاصله خانه ومدرسه و بالعکس دانست و به سه مولفه تامين امنيت و ايمني در سرويس مدارس اشاره كرد و گفت: «به همان اندازه كه مديران و پيمانكاران در ارائه خدماتي هر چه بهتر و كيفي‌تر نقش بسزايي دارند، والدين و رانندگان نيز بايد بكوشند تعهدات خود را به خوبي انجام دهند. به طوريكه والدين از سپردن فرزندانشان به سرويس‌هاي فاقد برچسب سرويس مدارس بپرهيزند حتي اگر هزينه‌هايي كه اين سرويس‌ها مي‌گيرند ناچيزتر از سرويس‌هايي باشد كه برچسب استاندارد را دارند.

رانندگان نيز بايد اخلاق صحيح و استاندارد را در طي ارائه خدمات به دانش‌آموزان در دستور كارشان قرار دهند، چرا كه هم رفتار شخصي و هم رفتار ترافيكي‌شان از سوي ناظران لحظه به لحظه رصد مي‌شود و بروز كوچك‌ترين خطايي منجر به ابطال پروانه كارشان مي‌شود.»

چهاربند همچنين به تشكيل كميته راهبردي با مشاركت 4 سازمان به منظور افزايش ايمني و رعايت استانداردهاي لازمه در سرويس مدارس نيز اشاره كرد و گفت: «اين كميته راهبردي از سال گذشته تاكنون با مشاركت معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري و سازمان‌هاي تابعه به همراه پليس راهور و آموزش و پرورش تشكيل شده تا همه ذي نفعان بيرون و داخل سرويس مدارس با سازوكاري استاندارد نسبت به ارائه خدمات اقدام كنند. چراكه معتقديم بروز كوچك‌ترين سانحه‌اي، شاخص‌هاي ايمني و امنيت رواني والدين و اولياي مدارس را به خطرمي‌اندازد و اثرات سوئي بر جامعه از خود باقي مي‌گذارد.»

مديركل آموزش و پرورش استان تهران همچنين رصد و بازرسي لحظه به لحظه را ركن اساسي ارائه خدماتي هر چه كيفي‌تر به دانش‌آموزان و خانواده‌ها برشمرد و افزود: «در سال جاري در 9 منطقه ثبت‌نام سرويس مدارس به صورت الكترونيكي و غيرحضوري انجام مي‌شوند و در سه منطقه نيز رصد آنلاين تردد
دانش آموزان در فاصله بين مدرسه و خانه و بالعكس توسط اولياي مداري و والدين انجام مي‌شود. تا پايان شهريور ماه نيز دستورالعمل اجرايي سرويس مدارس و فرصت‌هاي تربيتي كه در اين فضاها براي دانش‌آموزان مهيا است در قالب دفترچه‌اي راهنما منتشر و در اختيار اولياي مدارس، والدين و رانندگان قرار خواهد گرفت تا همه استانداردهاي لازمه در داخل محيط مدارس در داخل سرويس‌ها نيز رعايت شود.»


الزام راننده سرويس‌ها به دريافت بيمه شخص ثالث و بيمه سرنشينان

در ادامه مراسم، رييس پليس راهور تهران بزرگ نيز با يادآوري اينكه مشاركت همه جانبه آموزش و پرورش، پليس و شهرداري در سال گذشته منتج به آن شد كه در سال 93 حوادث رانندگي در سرويس مدارس به صفر برسد، گفت: «روند ارائه خدمات سرويس مدارس در سال تحصيلي گذشته داراي سه ويژگي بارز انسجام، نظارت و رعايت شاخص‌هاي ايمني و امنيت بوده است.»

سردار سيد تيمور حسيني با بيان اينكه انسجام خوب در حوزه آموزش رانندگان با مشاركت شهرداري تهران نتيجه بخش بود، يادآور شد: «وقتي رانندگان با استانداردهاي لازمه براي ارائه خدمات به گروه‌هاي 6 تا 17 سال آموزش ديدند، الگوي استانداردي براي ارائه خدمات به وجود آمد و همين امر سبب شد تا مشكلات سرويس مدارس به حداقل برسد.»

وي با تاكيد بر اينكه نظارت نيز در سال گذشته دستاوردهاي مهمي در پي داشته است، تصريح كرد: «در سال تحصيلي 94_93 شاهد بوديم كه با نظارت دقيق و موشكافانه و نصب برچسب‌ها و ارائه كارنامه تاكسيراني به رانندگان، هم وضعيت ترافيكي شهر از بي‌نظمي كمتري برخوردار بود و هم تصادفات تا حد چشمگيري كاهش يافتند.»

سردار حسيني يكي از اقدامات مجموعه‌هاي دستگاه‌هاي متولي در زمينه ارائه خدمات سرويس مدارس را رصد لحظه به لحظه و تقويت زيرساخت‌ها و رفع معايب دانست و خاطر نشان كرد: «به كارگيري تجهيزات مي‌تواند در استانداردسازي‌ها و تقويت ناوگان حمل و نقل مدارس تاثير به سزايي داشته باشد و شاهد بوديم كه اين مهم با مشاركت همه جانبه دست‌يافتني شده است.»

رييس پليس راهور تهران بزرگ با تاكيد بر اينكه خودروي سرويس مدارس بايد يك خودروي شناسنامه دارد باشد، دو مولفه مهم تامين امنيت و ايمني سفر دانش‌آموزان را استانداردسازي رفتار رانندگان و ارتقا سلامت خودروهاي سواري دانست و تصريح كرد: «در خودروهايي كه در سرويس مدارس به كار گرفته مي‌شود بايد رانندگان مدارك بيمه را كه شامل بيمه‌نامه معتبر، برگه معاينه فني، بيمه سرنشينان و شناسنامه سلامت خودرو را داشته باشند تا اجازه ورود به سيستم سرويس مدارس را به دست آورند. همچنين رانندگان نيز بايد تست‌هاي سلامت را پيش از ورود به سرويس مدارس داده و از سلامت جسمي و روحي كامل برخوردار باشد.»

به گفته رييس پليس راهور تهران بزرگ؛ بي‌شك رانندگان يا خودروهايي كه نتوانند كارنامه تاكسيراني را دريافت كنند، اجازه ورود به سرويس مدارس را ندارند. ضمن آنكه رصد خودروهاي مدارس امسال نيز همچون سال گذشته در محدوده زوج و فرد به صورت هوشمند و از طريق دوربين‌هاي الكترونيكي انجام مي‌شودو صرفا پلاك‌هايي اجازه تردد در اين محدوده را خواهند داشت كه برچسب سرويس مدارس را از سازمان تاكسيراني دريافت كرده باشند.»

سردار حسيني اعمال اين قوانين سختگيرانه را راهكار بازدارنده‌اي براي كنترل و ممانعت از تردد خودروهاي غير مجاز دانست و متذكر شد كه همه بايد بكوشند زمينه بروز حوادثي از اين دست را كه به لحاظ جو رواني و شرايط نامناسبي كه در جامعه ايجاد مي‌كنند، تبعات منفي زيادي در پي دارند، محدودسازي كنند. از همين رو به والدين و اولياي مدارس توصيه مي‌كنم براي به كارگيري رانندگان در سرويس مدارس از استفاده از خودروهاي غيرمجاز بپرهيزند؛ چراكه تبعات منفي و ضرر و زياني كه استفاده از اين خودروها در پي دارند، به قدري زياد است كه هم دانش‌آموز، راننده، والدين و مدرسه را متضرر مي‌كنند و هم اثرات سوئي در جامعه به جاي مي‌گذارند.


ارائه خدمات رايگان به دانش‌آموزان استثنايي

پيمان سنندجي، مديرعامل سازمان اتوبوسراني نيز در نشست رونمايي از برچسب سرويس مدارس از نوسازي 120 دستگاه اتوبوس و 100 دستگاه ميدل‌باس براي ورود به چرخه سرويس مدارس خبر داد و اعلام كرد: «يكي از اهداف سازمان ارائه خدمات رايگان به دانش‌آموزان مدارس استثنايي است كه اين مهم همچون سال گذشته در دستور كار قرار گرفته و 55 مدرسه را پوشش مي‌دهد.»

وي با بيان اينکه تمامي اعتبارات اجراي اين طرح توسط شهرداري تامين شده و دانش‌آموزان استثنايي اين مدارس به صورت رايگان جابه‌جا خواهند شد، تصريح كرد: «در بخش سرويس‌هاي عادي، از بعد فرسودگي ميني‌بوس‌ها با مشکلاتي مواجه هستيم به طوريكه برخي از اين خودروها عمري بيش از 30 سال دارند و نه مورد تاييد شهرداري‌اند و نه قابليت استفاده در سرويس مدارس را دارند.» مديرعامل سازمان اتوبوسراني با اشاره به درخواست‌هاي بي‌شمار مدارس حومه تهران براي استفاده از اتوبوس‌هاي درون‌شهري به عنوان سرويس‌هاي دربستي نيز گفت: «سازمان اتوبوسراني تهران تنها مجاز به خدمت‌رساني در محدوده شهر تهران است و از آنجاييکه اتوبوس‌هاي درون شهري توان تردد در خارج از شهر را ندارند، نمي‌توانيم به اين درخواست مدارس پاسخ مناسب بدهيم.»


اجراي طرح ضربتي نظارت در هفته اول مهرماه

«در آستانه مهرماه توزيع برچسب‌هاي جديد آغاز خواهد شد و در هفته اول مهرماه نيز طرح ضربتي کنترل و نظارت تاکسي‌ها توسط گشت‌هاي تاکسيراني و پليس انجام مي‌شود.» اين مهم را نيز ميثم مظفر، رئيس سازمان تاکسيراني در مراسم روز گذشته اعلام و درباره جرئيات شرايط دريافت برچسب سرويس مدارس گفت: «داشتن حداقل سن 23 سال تمام و تاهل پيش شرط ورود رانندگان به ناوگان سرويس مدارس است.

همچنين عدم سوءسابقه کيفري و دارا بودن سلامت جسماني و رواني نيز لازم و ضروري است. ضمن آنكه به خودروهاي فاقد بيمه‌نامه شخص ثالث، بيمه بدنه، برگه معاينه فني و بيمه سرنشينان، برچسب تعلق نمي‌گيرد.»

وي با يادآوري اينکه براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و تفاهم‌نامه منعقد شده في‌مابين آموزش وپرورش شهر تهران و سازمان تاکسيراني، مدارس بايد از رانندگان سرويس‌مدارسي بهره‌مند شوند که از سوي سازمان تاکسيراني تاييد صلاحيت شده‌اند، تصريح كرد:

«در سال جاري روند به كارگيري رانندگان در سرويس مدارس به اين صورت است كه در ابتدا پيمانکاران از طريق مدارس انتخاب و به شرکت‌هاي خصوصي در حوزه تاکسي‌راني معرفي مي‌شوند و پس از تاييد صلاحيت افراد، اين رانندگان به صورت سيستماتيک برچسب مدرسه دريافت مي‌کنند. ضمن آنكه رانندگان تاکسي نيز ملزم به گذراندن دوره‌هاي آموزشي در سه سرفصل اخلاق حرفه‌اي، روانشناسي ترافيک و آشنايي با مقررات راهنمايي و رانندگي هستند و پس از طي اين مراحل به آنان برچسب سرويس مدارس تحويل داده مي‌شود.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: