کد خبر: ۷۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 05
شفا آنلاین>اجتماعی>رييس سازمان بهزيستي کشور همزمان با برگزاري اولين نشست علمي تخصصي مشاور امور زنان و خانواده از راه‌اندازي مرکز ارتقا يافته ترک اعتياد زنان و همچنين در مجاورت آن مرکز نگهداري از کودکان اين زنان در شرق تهران در آينده‌اي نزديک خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، وي اعلام کرد که نيمي از جمعيت کشور را زنان تشکيل مي‌دهند آنهم در شرايطي که در تمام دنيا محور توسعه، انسان و محور توسعه جوامع زنان هستند.

انوشيروان محسني‌بندپي به شاخص توسعه انساني زنان و شکاف جنسيتي اشاره کرد و افزود: «در اين دو شاخص آمار مطلوبي در کشور نداريم.

به طوريکه در زمينه شکاف جنسيتي دو موضوع به زنان ارتباط دارد که شامل ميزان دستيابي به آموزش و سلامت است که هر يک از آنان شاخص‌هاي ارزشمندي هستند.» وي با يادآوري اينکه در حال حاضر افزايش اميد به زندگي در ميان زنان 2 3 درصد نسبت به مردان بيشتر است که اين موضوع نيز در راستاي همان ميزان دستيابي زنان ايران به سلامت بازمي‌گردد، درخصوص دستيابي به آموزش در زنان نيز عنوان کرد: «زنان ايران شرايط دستيابي به آموزش را مهيا کردند و پيگيري و تلاش‌هاي خود را افزايش داده‌اند تا جايي که شاهد آن هستيم که در اين حوزه هم از شاخص‌هاي جهاني بالاتر بوده و چيزي حدود 94 درصد ميزان دستيابي زنان ايران به آموزش است.» رييس سازمان بهزيستي کشور همچنين ضمن بيان اينکه 59 درصد پذيرفته‌شدگان کنکور امسال نيز زنان بوده‌اند، گفت:«اين آمارها نشانگر عزم و اراده و انگيزه در ميان زنان است و همچنين ما شاهد تغيير نگرش زنان جامعه بوده‌ايم که به طبع تغيير رفتار آنها را نيز موجب شده است. آنهم در شرايطي که در حال حاضر دوسوم کار در زندگي خانوادگي به عهده زنان است و درآمد آنها يک دهم مردان و ميزان مالکيت آنها نيز يکصدم مردان است.» در ادامه اين مراسم بختيارخلج، مشاور رييس سازمان بهزيستي کشور در امور زنان و خانواده نيز اعلام کرد: «48درصد جامعه هدف سازمان بهزيستي کشور را زنان تشکيل مي‌دهند و همچنين 60 درصد از پرسنل بهزيستي نيز زنان هستند. خدمات اين سازمان به دختران و زنان در معرض آسيب و همچنين امور زنان جامعه در عرصه پيشگيري است.»

وي با بيان اينکه مسائل زنان ابعاد مختلفي دارد که اين مسائل بايد مورد شناسايي قرار گيرند و بعد از شناسايي آنها، مسائل و مشکلاتشان طرح و از مجموعه‌هاي سياست‌گذار مطالبه شوند، تصريح کرد: «هدف از مطرح کردن مشکلات زنان حل موانع و مشکلات پيش روي آنها است و معتقديم که توجه به جنسيت و برنامه‌ريزي‌هاي مشترک بخش مهمي از مشارکت زنان را در جامعه کاهش مي‌دهد که براي حل اين موضوع کارگاه‌هاي تخصصي را تعريف کرده‌ايم.»

مولاوردي، معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده نيز در ادامه نشست علمي – تخصصي مشاور امور زنان و خانواده سازمان بهزيستي کشور با بيان اينکه در حال حاضر بنا به دلايل مختلف با رشد زنان سرپرست خانوار در کشور مواجه هستيم که اين زنان 12 درصد جمعيت کشور حدود 2.5 ميليون نفر را شامل مي‌شود، عنوان کرد: «هرگاه اسم بهزيستي به ميان مي‌آيد، آسيب‌هاي اجتماعي در ذهن تداعي شده و در واقع آسيب‌هاي اجتماعي با نام بهزيستي گره خورده است. در حالي که اين سازمان ظرفيت‌هاي زيادي را در ساير حوزه‌ها و پيشگيري از آسيب‌ها دارد.»

وي با تاکيد بر اينکه اين واقعيت انکارناپذير است که زنان به اندازه مردان و حتي بيشتر از آنان در معرض انواع آسيب‌ها قرار داشته و آسيب‌پذيرتر هستند، افزود: «آمار و اطلاعات کمي همواره به ما نشان مي‌دهد که زنان بيشتر از مردان در معرض انواع آسيب‌هاي اجتماعي قرار دارند. زيرا در جامعه‌اي قرار داريم که در دوره گذار از سنت به مدرنيته است و در چنين شرايطي شدت آسيب‌ها بيشتر شده که اين مساله فارغ از جنسيت‌هاست.»

به گفته مولاوردي، 12درصد جمعيت کشور را زنان سرپرست خانوار و 4درصد را زنان خود سرپرست تشکيل داده‌اند و نمي‌توانيم يک نسخه واحد را براي هر دوي آنها در نظر بگيريم. بلکه بايد متناسب با ويژگي‌هاي هر يک براي کاهش آسيب در آن گروه‌ها مداخله کنيم. اما در تلاش هستيم سند اشتغال زنان پايدار زنان را براي ارائه خدماتي هرچه بهتر تهيه و تدوين کنيم.
معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده خاطر نشان کرد که در حال حاضر شاهد رشد و گسترش برخي از آسيب‌هاي متخص به زنان هستيم که بحث زنانه شدن آسيب‌ها را تشکيل مي‌دهند.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: