کد خبر: ۶۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۴ - 2015July 13
شفاآنلاین:سلامت>درمان>درگیری عصب محیطی بر اثر دیابت،‌ سن و ضایعات عروقی مغز ایجاد و موجب اختلال در شنوایی و تعادل فرد می‌شود. بر خلاف تصور برخی افراد این اختلال با شست‌وشوی گوش درمان نمی‌شود و بیمار باید ارزیابی شنوایی و MRI انجام دهد.

به گزارش شفا آنلاین : مجتبی عظیمیان در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره ابتلای مادربزرگ 60 ساله‌اش به دیابت، سرگیجه، عدم تعادل و از بین رفتن حس شنوایی یکی از گوش‌ها که با شست‌وشو نیز درمان نشده است، اظهار داشت: مشکل مادربزرگ این شهروند گرامی به علت درگیری عصب محیطی ایجاد شده که یکی از علل آن دیابت است.

این مادربزرگ گرامی حتما باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند و برای ارزیابی عصب از او نوار گوش گرفته شود. اگر ارزیابی نشان دهد که عصب محیطی غیرطبیعی است درمان خاص آن شروع می‌شود. دومین تست MRI مغزی است که حتما باید انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر کنترل قند خون، گفت: قندخون افرادی که بر اثر دیابت دچار درگیری عصب محیطی می‌شوند باید کنترل شود و میزان آن نباید از 150 تا 180 بالاتر رود.

* درگیری عصب محیطی با شستشوی گوش درمان نمی‌شود

عظیمیان ادامه داد: معمولا شست‌وشوی گوش در این مبتلایان اثری ندارد زیرا علت ایجاد مشکل عصب گوش است.

وی درباره سرگیجه و عدم تعادل نیز اظهار داشت: درگیری عصب شنوایی موجب ایجاد علائمی مانند سرگیجه و عدم تعادل در این فرد شده است. همچنین سن و ضایعات عروقی مغز علل دیگری است که می‌تواند موجب درگیری عصب محیطی شود که توصیه می‌شود با انجام MRI مغزی عصب محیطی ارزیابی شود.

* چند توصیه به سالمندان برای عدم ابتلا به درگیری عصب محیطی

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید دوباره بر کنترل دیابت به ویژه در سالمندان برای عدم ابتلا به درگیری عصب محیطی، گفت: به طور کلی کنترل دیابت و بررسی عروق مغزی باعث می‌شود تا فرد وارد فاز درگیری عصب محیطی نشود. توصیه‌های تغذیه‌ای برنامه غذایی توسط متخصص داخلی یا غدد و انجام ورزش تاثیر بسیاری در عدم ابتلا به درگیری عصب محیطی دارد هر چند ورزش در پیشگیری از دیابت و کنترل آن موثر است اما در مورد این فرد در حال حاضر فعالیت زیادی توصیه نمی‌شود زیرا تعادل ندارد و ممکن است سقوط کند.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: