کد خبر: ۶۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۱ تير ۱۳۹۴ - 2015July 02
شفاآنلاین :سلامت >تغذیه >شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که چرا برنج‌های هندی علاوه بر این که خوش‌پخت هستند، آفت نمی‌زنند و ماندگاری بیشتری از سایر برنج‌ها دارند.
به گزارش شفاآنلاین، برنج از آن دسته محصولاتی است که در اثر ماندگاری دچار برخی آفات می‌گردد ولی برنج هندی معمولاً با این مشکل مواجه نمی‌شود.

این نوع برنج با روش خاصی از فرآوری تولید می‌شود که علاوه بر حفظ مواد مغذی برنج از آفت زدن آن نیز جلوگیری می‌کند و در واقع به حالت نیم پز در می‌آید که در این گزارش به اختصار به نحوه فرآوری این محصول اشاره خواهیم کرد.

بنابراین گزارش؛ شلتوک‌های نگهداری شده در کیسه‌های کنفی بر روی نقاله‌ها تخلیه می‌شوند، سپس شلتوک‌ها با وسایل بالابر از دستگاه تمیز کننده شلتوک عبور داده شده و در این مرحله سنگ‌ها و غبار از شلتوک‌ها جدا می‌شوند.

همچنین، شلتوک‌ها به انبار فلزی از جنس استیل در ارتفاع 22 متری سطح زمین منتقل می‌شوند، پس از این مرحله شلتوک‌ها به میزان 300 تا 400 کیلوگرم از انبار فلزی رها و در سازه‌های استوانه‌ای استیل ریخته و به مدت 1.5 تا 2 دقیقه در دمای 150 درجه سانتی‌گراد به آن بخار داده می‌شود، شلتوک‌ها وارد یک مخزن استوانه ای بزرگ‌تر با حجم 4000 کیلوگرم حاوی آب با دمای معمولی شده و به مدت 11 تا 12 ساعت خیسانده و سپس آبکش می‌شود.

در مراحل بعد، شلتوک‌های خیس خورده، وارد دومین سری از مخازن استیلی با ظرفیت 300 تا 400 کیلوگرم شده و مجدداً برای مدت 1.5 تا 2 دقیقه با دمای 150 درجه سانتی‌گراد به آن بخار داده می‌شود؛ شلتوک‌ها به‌وسیله بالابرها به دستگاه شلتوک خشک‌کن فرستاده شده و به مدت 5 تا 6 ساعت در معرض بخار 150 درجه قرار می‌گیرند پس از این زمان، دما 50% کاهش یافته و به مدت 5 تا 6 ساعت دیگر شلتوک‌ها در خشک‌کن مانده و  با گذشت حدود 11 تا 12 ساعت شلتوک با 11% رطوبت، وارد بخش‌های دیگر می‌شود.

در مراحل پایانی، شلتوک‌های خشک شده مجدداً از دستگاه‌های تمیز کننده عبور داده می‌شوند تا آثاری از سنگ و گرد و غبار در آن باقی نماند، شلتوک‌ها از دستگاه پوست‌کن عبور و پوسته خارجی برنج  جدا می‌گردد، سپس توسط دستگاهی پوست خارجی و برنج از یکدیگر جدا می‌شوند.

گفتنی است، طی 4 مرحله توسط دستگاه‌ها، سبوس کاملاً از برنج جدا می‌شود و برنج‌ها توسط دستگاه جلا دهنده سطحی صاف و صیقلی پیدا می‌کنند و برنج های با قطر نازک که قابلیت پخت ندارند توسط دستگاه جدا می‌شوند.

در پایان فرآیند دسته‌بندی برنج‌ها بر اساس اندازه طول برنج توسط دستگاه‌های فوق مدرن صورت می‌گیرد و به واحد بسته بندی منتقل می‌شود.باشگاه خبرنگاران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: