او در توضیح این طرح گفت: در این طرح خودروها به چهار دسته قرمز، زرد ، سبز و آبی تقسیم می شوند. خودروهای قرمز شامل خودروهایی می شوند که عمر مفید آنها تمام شده و یا قادر به پاس کردن معاینه فنی نیستند برای این دسته از خودورها بیشترین محدودیت های تردد در پایتخت اعمال و مجوز فعالیت در تهران را نخواهند داشت. خودروهای زرد خودروهای با استاندارد آلایندگی پایین تر از یورو 2 (خودروهای تولیدی یا وارداتی 1381 و قبل از آن) دارای معاینه فنی هستند که در روزهای آلوده از تردد این خودورها در مناطق کم انتشار آلایندگی (هسته مرکزی شهر و محدوده طرح ترافیک) ممانعت به عمل خواهد آمد.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: خودروهای سبز دارای استاندارد بیش از یورو 2 هستند که در صورت داشتن معاینه فنی و یا نو بودن (معاف از معاینه فنی) قطعاً جهت تردد در روزهای آلودگی برای این دسته از خودروها محدودیت های کمتری در نظر گرفته می شود و در نهایت خودروهای آبی که این خودروها دارای سطح تکنولوژی بالا، برقی و دارای استاندارد بیش از یورو5 هستند و محدودیت های کمی برای تردد آنها در مواقع حساس آلودگی هوا در نظر گرفته می شود.
او با اشاره به بررسی این طرح در شورای عالی ترافیک کشور و شهر تهران و طی مراحل پایانی آن گفت: با توجه به اینکه این طرح می تواند در بحث کاهش آلودگی هوا به عنوان یک راهکار موثر درتهران اجرا شود و به زودی تمامی زیرساختهای آن آماده سازی خواهد شد بدون تردید اجرای این طرح مستلزم همکاری شهروندان نیز هست. از آنجاییکه انجام معاینه فنی در این مکانیزم و طرح اصلی ترین محور برنامه ریزی است شهروندان بایستی در خصوص مراجعه به مراکز معاینه فنی در طول سال همکاری کنند. با توجه به خلوتی مراکز در این ایام، شهروندان با صرف زمان کمتر از 15 دقیقه در صورت سلامت خودرو می توانند نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند.
آذروش در پایان گفت ظرفیت روزانه مراکز 6000 دستگاه خودرو است و قطعاً در صورت افزایش مراجعات ستاد معاینه فنی آمادگی دارد همچون سنوات گذشته جهت ارائه خدمات کیفی و کمی مطلوب نسبت به افزایش ظرفیت اقدام کند.