کد خبر: ۶۷۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۰۶ تير ۱۳۹۴ - 2015June 27
شفا آنلاین>اجتماعی> برای عامه مردم پیدا کردن شخص فقیری که به پول احتیاج داشته باشد و در صورت گرفتن پول، آن را صرف مخارج نادرست مانند اعتیاد و ... نکند کار آسانی نیست. برای این منظور موسسات زیادی به وجود آمده اند که هر کدام با خط مشی مخصوص خود، به نیازمندان کمک می کنند.
به گزارش شفا آنلاین، رمضان ماه نزول قرآن و رحمت الهی و استجابت دعاست و در این ماه می توانیم گام های مهمی را در راه كار خیر و نیكو برداریم. از کارهای ساده و کوچک مانند دادن یک خرما به روزه داران تا تلاش برای آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد و تهیه ی جهیزیه برای زوج های جوان و نیازمند و یا بر عهده گرفتن سرپرستی کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست.

قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و کلام اولیاء الله که پیوسته اهالی زمین را به انس بیشتر با حضرت حق در این ماه دعوت کرده اند، این حس را در دل هر مؤمن خدا جویی به وجود می آورد که، این روزها درب خزانه ی غیب باز است و هرکه بیشتر بکوشد، حاصل بیشتری عایدش می گردد و از این روست که دانشگاه اخلاق نبوی صلی الله علیه و آله و سلم و سنت حسنه معصومین علیهم السلام این روزها پر مخاطب است و اکثر خلایق می کوشند تا بیش از پیش، رفتار الهی و کردار معنوی را بیاموزند و بکار گیرند، باشد که مورد عنایت حضرت حق قرار گیریم.

اما یکی از نیکو ترین خلقیات اسلامی، که جایگاه رفیعی نیز در بارگاه الهی دارد، چشم پوشی از مال و داشته های دنیوی است، که بدون شک اقدام به چنین امری نیازمند داشتن روحی بلند و نگاهی آسمانی است، وقف نیز یکی از مصادیق چنین گذشت هایی است، چنان که مولای مان علی بن ابی طالب علیه السلام پیشتاز این عرصه بود و موقوفاتش تاکنون نیز پاسخگوی نیاز جامعه بشری است. در هر جامعه ای امکان  ایجاد آسیب های مختلفی وجود دارد، که بسیاری از خانواده ها با آن دست به گریبانند .

یکی از مهمترین این آسیب ها فقر و تنگدستی است،  بنابراین باید کسانی که قدم در کار های خیر می گذارند به این مسئله توجه داشته باشند که بسیاری از افراد هستند که حفظ آبرو برایشان حائز اهمیت است و با توجه به مناعت طبعی که دارند مایل نیستند دیگران متوجه این کمبود شوند، پس اقتضا می کند که در این جریان کمک ها به صورت مخفیانه صورت پذیرد به شکلی که این دست از آن دست مطلع نشود اما باید به اموری که در سطح جامعه مشخص است و نفعش به همه می رسد به خوبی پرداخته شود و برای گسترش فرهنگ کار خیر باید حتی تبلیغات زیادی بر روی آن انجام شود و البته باید توجه داشته باشیم که چه در خفی و چه آشکارا، باید نیت و هدف مان قرب الی الله باشد و با خلوص کامل گام در این مسیر پر فراز و نشیب بر داریم.

برای عامه ی مردم پیدا کردن شخص فقیری که به پول احتیاج داشته باشد و در صورت گرفتن پول، آن را صرف مخارج نادرست مانند اعتیاد و ... نکند کار آسانی نیست. برای این منظور موسسات زیادی به وجود آمده اند که هر کدام با خط مشی مخصوص خود، به نیازمندان کمک می کنند. موسساتی مانند محک، شمیم کوثر، ریحانه، انجمن خیریه امام علی (ع) و محسنین و بسیاری از موسسات دیگر.

مردم با مراجعه به وب سایت ها یا مراکز این موسسات می توانند در حد خود به این موسسات و افراد تحت پوشش آنها کمک کنند. برخی از این موسسات فقط مربوط به بیماران، برخی فقط مربوط به کودکان، برخی فقط مربوط به امور ازدواج و برخی مربوط به امور زندانیان جرائم غیر عمد هستند و برخی از آنها چند حوزه را پوشش می دهند. سایت هایی هم هستند که به معرفی این انجمن های خیریه می پردازند. با مراجعه به یکی از این سایت ها و جمع تخمینی تعداد موسسات معرفی شده توسط آن می توان دریافت که بیش از 600مرکز خیریه در کشورمان وجود دارد که تمامی آنها فعال و معتبر هستند.

برای کمک به این موسسات از راه های مختلفی می توان وارد شد. اولین و مشخص ترین راه از طریق شماره حساب موسسه است. راه دیگر مراجعه به موسسه و کمک کردن به فعالیت های مختلف موسسه به صورت داوطلبانه است. راه دیگری که بعضی موسسات جلوی پای خیرین می گذارند فروش محصولاتی است که عواید آن به مددجویان موسسه می رسد و مردم می توانند با خرید این محصولات به افراد تحت پوشش موسسه کمک کنند.

امیر المؤمنین درخطبه صد و دو نهج البلاغه با بیانی بسیار شیوا در همین زمینه می فرماید:«به مانند بی رغبت های به دنیا، و اعراض کنندگان از آن به دنیا بنگرید، كه به خدا قسم دنیا به زودی اهل اقامت و ساکنان آن را از میان برمی دارد، و عیاشان بی خیال را دچار حادثه و بلا می نماید.

آنچه از دنیا از دست رفته و پشت كرده باز نمی گردد، و آینده آن هم روشن نیست چه می شود تا به انتظارش باشند.شادی آن آمیخته به اندوه است، و قدرت و قوت مردان آن رو به سستی و ضعف می رود.پس فراوانی آنچه كه شما را خوشایند است فریبتان ندهد، زیرا آنچه از دنیا با شما خواهد بود اندک است.

رحمت خداوند بر کسی كه اندیشه كند و عبرت گیرد، و عبرت بگیرد و بینای به امور شود. آنچه از دنیا موجود بوده پس از اندک زمانی كه بر آن بگذرد گویی وجود نداشته، و آنچه از آخرت وجود خواهد یافت گویی پس از اندک زمانی ابدی و همیشگی خواهد بود. آنچه به شماره آید (ساعات عمر) پایان پذیر است، و هرچه را انتظار برند آمدنی است، و هرچه آمدنی است نزدیک و در حال رسیدن است.»

شهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: