کد خبر: ۶۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۴ - 2015June 27
شفا آنلاین>اجتماعی>محجوب با کلامی صریح و بدون تعارف تاکید می کند :" قانون که نداریم هیچ، ما حتا یک برنامه‌ی مشخص و مدون هم نداریم. خود من در سال اخیر بارها و بارها زنگ خطر را به‌صدا درآورده‌ام و از خطرات این عارضه گفته‌ام اما تاکنون کار چندانی صورت نگرفته است."
به گزارش شفا آنلاین، این روزها در خیابان‌ها، پارک‌ها، فروشگاه‌ها و پیاده‌روها، تعداد افرادی که موهایشان سفید شده و قامتشان اندکی خمیده است، بیشتر دیده می‌شوند. مردان و زنانی که روزهای بعد از 60 سالگی را سپری می‌کنند و با کوله‌باری از تجربه و بدن‌هایی نحیف و صبر و حوصله‌ای اندک، روزمرگی‌های روزانه را به هم گره می‌زنند و آنچه را در توان داشته‌اند، در گذشته‌ برای جامعه و خانواده، صرف کرده‌اند و امروز شاید تنها تجربه‌هایشان گه‌گاهی به‌کار بیاید.

 اما آنچه این روزها بسیار با آن مواجه می شویم سالمندانی هستند که به جای گذراندن دوران پر آرامش سالمندی، در سنینی که باید بازنشستگی برایشان تعریف شود؛ با تحمل سختی ها به فعالیت های اقتصادی روی می آورند و چه بسیار دستفروشانی که کنار خیابان ها و معابر می بینیم و یا رانندگان تاکسی که به دلیل عدم کفایت حقوق بازنشستگی شان ناچارند از صبح تا شب در ترافیک و شلوغی خیابان ها تردد کنند .

پدیده سالمندی موضوعی است که اکنون بسیاری از کشورهای دنیا با آن رو به رو هستند . برآوردها حاکی از آن است که تا سال 2030 میلادی جمعیت سالمندان جهان از 9 درصد به 16 درصد و در ایران از 5.6 درصد به 17.5 درصد افزایش خواهد یافت .

ایران از سال 85 به بعد جزو کشورهای دارای جمعیت سالمند قرار گرفت، چراکه نسبت جمعیت سالمند آن بیشتر از 7 درصد شده است و رشد فزاینده و سریع جمعیت سالمند از یک سو و اثراتی که پدیده سالمندی بر شرایط اقتصادی، اجتماعی دارد از سوی دیگر سبب شده که سالمندی به عنوان مسئله‌ای اجتماعی در ایران مورد توجه قرار گیرد.

در این میان انتظار می رفت که در سالهای گذشته مجلس شورای اسلامی با رویکرد فعال تری نسبت به تدوین قوانینی برای رفاه سالمندان قدم بردارد ولی آنچه جای تاسف دارد انفعال آنها نسبت به این قشر از جامعه است . این موضوعی بود که البته علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای سلامی بدان اشاره می کند .

وی به " شهر " می گوید : متاسفانه هنوز نتوانستیم این باور را در خود به‌وجود آوریم که همه‌ی ما دیر یا زود به جمع کسانی می‌پیوندیم که شاید حتی نتوانیم ساده‌ترین کارهای روزمره را انجام دهیم.

محجوب با کلامی صریح و بدون تعارف تاکید می کند :" قانون که نداریم هیچ، ما حتا یک برنامه‌ی مشخص و مدون هم نداریم. خود من در سال اخیر بارها و بارها زنگ خطر را به‌صدا درآورده‌ام و از خطرات این عارضه گفته‌ام اما تاکنون کار چندانی صورت نگرفته است."

این نماینده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس توضیح می دهد: توجه نخست ما در مجلس باید از دریچه‌ی بازنشستگی خارج شود و سالمندان را با تمام نقاط ضعف و قوت ببینند. ما باید بدانیم زمانی‌که از سالمندی حرف می‌زنیم منظورمان بازنشستگان صرف نیستند؛ بلکه کسانی‌اند که به‌کلی توان و نیروی خود را از دست داده‌اند. تمام تلاش من به شخصه در مجلس تعریف این موضوع است و البته همین‌جا باید بگویم که ما متاسفانه نتوانستیم هیچ کار مثبتی در این زمینه انجام دهیم.

دبیرکل خانه کارگر تصریح می کند : البته در سال‌های گذشته مراکزی که با سالمندان و مسائل آنان از نزدیک در ارتباط هستند مانند بهزیستی، گزارش‌های متعددی را به مجلس داده‌اند اما کار جدی‌یی در این زمینه انجام نشده است و امروز خیلی دیر است. اگرچه اگر همین امروز هم دست به کار شویم می‌توانیم کارهای مثبتی انجام دهیم.

اما محجوب معتقد است که کار جدی در این حوزه انجام نشده است و می گوید : متاسفانه ما هم‌چنان گمان می‌کنیم از این پدیده دوریم و برای همین هیچ کار مهمی در این زمینه انجام نمی‌دهیم و ناگهان چند سال دیگر که با این جمعیت با همه‌ی عوارض و ابعاد آن روبه‌رو شدیم تازه پی به کنه ماجرا و مشکلاتی می‌بریم که در آن زمان بسیار دیر است.

محجوب وقتی در برابر این پرسش قرار گرفت که چه پیشنهادی برای اصلاح نگاه کلان ملی دارید گفت : شورای عالی رفاه باید این موضوع را در برنامه و خط اصلی حرکت خود قرار دهد و دیگر سازمان‌های مربوطه نیز برنامه‌های خود را ارائه دهند تا مجلس هم با وضع قوانین نو و تغییر برخی از آن‌ها بتواند تااندازه‌ای بر مشکلات فائق آید.

شهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: