کد خبر: ۶۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۴ - 2015June 25
شفا آنلاین>سلامت>کمبود تخت های سوختگی در بیمارستان های تخصصی سوختگی و تخت های آی سی یو سوختگی در کشور به یک موضوع جدی تبدیل شده است که این کمبودها و کیفیت پایین درمان در کنار آمار بالای سوختگی در کشورمان از نگرانی های این حوزه است.
به گزارش شفا آنلاین، شاید اگر اتفاقی رخ ندهد و حادثه‌ای زنگ خطر کمبود تخت های بیمارستانی و مهم تر از آن مراکز درمانی را که در این زمینه فعالیت می کنند، را به طور جدی برای مسئولان نظام بهداشت و درمان به صدا در نیارود، باز هم کسی به فکر نمی افتد که در این باره باید اقدامات و برنامه های دراز مدت و کوتاه مدتی را در دستور کار قرار گیرد.

وجود آمار 150 هزار نفری سوختگی در هر سال و وجود آمار 3000 نفری مرگ و میر به دلیل سوانح  سوختگی، نکته ای است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت زیرا که بیمارستان‌های سوختگی در کشور بسیار کم هستند و این امر موجب افزایش آمار مرگ و میر این دسته از بیماران می‌شود و فضای این بیمارستان های هم زیاد مطلوب نیستند شایان ذکر است که فضایی كه بیماران سوختگی در آنجا بستری می‌شوند باید عاری از هرگونه میكروب باشد.
 
به عنوان مثال در حال حاضر یک بیمارستان سوختگی در پایتخت به صورت تخصصی فعالیت می کند که بسیار قدیمی است و با وجود بازسازی شرایط استاندارد را برای بیماران سوانح سوختگی ندارد این در حالی است که نیاز به یک بیمارستان مرجع و مجهز سوانح سوختگی در تهران به خوبی احساس می‌شود اما سوال اینجاست که چرا تاکنون به این امر توجه نشده است، آن هم در شرایطی که رعایت استاندارد ها و تجهیزات مورد نیاز در این زمینه نخستین شرط برای کمک به افرادی است که به دلیل سوختگی میان و مرگ و زندگی دست و پنجه نرم میکنند.   

75 میلیون جمعیت و تنها 864 تخت سوختگی 
رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری به کمبود تخت سوختگی در کشور اشاره می کند و می گوید: کمبود تخت سوختگی و مهم‌تر از آن کمبود بخش‌های سوختگی از جمله مشکلاتی است که در کشور با آن روبرو هستیم.

رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری با بیان اینکه 864 تخت سوختگی در کشور وجود دارد گفت : این در حالی است که تعداد این تخت ها حداقل باید دو یا سه برابر شوند و در تهران تنها 132 تخت سوختگی وجود دارد که با توجه به تعداد بالای مراجعین این تعداد جوابگو نیست.

مصطفی دهمردی میگوید: تنها بیمارستان مطهری به عنوان مرکز تخصصی برای بیماران سوختگی در نظر گرفته شده و بیمارستان یافت‌آباد تنها چند تخت برای بیماران سوختگی دارند که آن هم چندان فعال نیست و نیاز به یک بیمارستان مرجع و مجهز سوانح سوختگی در تهران به خوبی احساس می‌شود

دهمردی گفت: جلوگیری از عفونت‌های بیمارستانی یکی از مسائلی که در زمینه بیماران سوختگی بسیار حائز اهمیت است و برای رسیدن به این مهم لازم است که تنها یک تخت در یک اتاق قرار بگیرد، این در حالی است که اکثر اتاق‌های بیمارستان چهار تخته و پنج تخته هستند که احتمال عفونت را افزایش می‌دهند.

 وی دلیل این امر را کمبود اتاق های بیمارستان و تعداد بالای مراجعین به این ییمارستان دانست و افزود : اگر بخواهیم در هر اتاق یک تخت استفاده کنیم، خیلی از بیماران باید پشت درهای بیمارستان بمانند .

وی افزود : هیچ بیماری در کشور روی زمین نمیماند و تمام اقدامات درمانی در سطح قابل قبولی انجام میشود ولی اینکه بخواهیم برای هر بیمار یک تخت سوختگی استاندارد تعریف کنیم  در کوتاه مدت امکان پذیر نیست زیرا به بودجه بسیار بالایی نیاز است و هر تخت حدودا یک میلیارد تومان نیاز است و در شرایط فعلی بهینه سازی همین امکانات موجود کمک بسیاری به روند درمان بیماران سوختگی میکند

80 میلیون جمعیت و 60 تخت استاندارد سوختگی
وی ادامه داد: تخت های استاندارد سوختگی یا ایزوله که همه کارهای سوختگی در آن انجام میشود همان تخت های بی ای سی یو هست که فقط در کشور 50 یا 60  تخت وجود دارد که در استان تهران فقط12 تخت بی ای سی یو وجود دارد.

سالانه  سه هزار نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست میدهند
دهمردی ادامه داد: سالیانه 150 هزار سوختگی در کشور داریم که 3 هزار مورد منجر به مرگ شده و 15 هزار نیاز به بستری دارند که این امار نسبت به سایر کشور ها بالاتر است.

بیمارستان ها زیر بار بخش های سوختگی نمیروند
رییس بیمارستان مطهری میگوید : طبق قانون تمامی بیمارستان های دولتی موظفند یک بخش سوختگی داشته باشند ولی به دلیل وجود هزینه های بالای سوختگی و مشکلات ناشی از اداره کردن این تخت ها، اکثر بیمارستان ها تمایلی به ایجاد بخش سوختگی ندارند و این امر موجب میشود که اکثر بیماران سوانح سوختگی به ما مراجعه کنند که مشکلاتی را برای پذیرش درمان به وجود می آورد، بنابراین لازم است که تمام بیمارستان‌های دانشگاه‌های کشور را به تخت‌های سوختگی مجهز کنیم.

وی نبود بانک پوست در کشور را یکی از معضلات بیماران سوختگی خواند و گفت: بانک پوست برای کمک به بیماران، در مرحله حاد سوختگی کاربرد دارد؛البته برخی اقدامات در حال انجام است ولی اینکه بخواهیم در دانشگاه‌ها به اجرا برسانیم زمان می‌برد؛ چرا که این بانک تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای دارد که مستلزم هزینه و تربیت نیروی انسانی مجرب است.

آموزش موثرترین راه برای پیشگیری
دهمردی اظهار داشت : بخاطر مشکلاتی که در بخش آموزش داریم، تعداد بیماران سوختگی بالاتر از سایر کشور هاست.

 وی آموزش را موثرین راه به منظور پیشگیری از سوختگی دانست و تاکید کرد اگر بتوانیم با پیشگیری تعداد بیماران را کاهش دهیم می‌توان خدمات بیشتری به این بیماران ارائه داد .

وی افزود: پیشگیری تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست، بلکه سازمان‌های دیگری نیز در این زمینه باید فعالیت کنند، آن چیزی که وظیفه ما محسوب می‌شود کمک به بیمارانی است که دچار سوختگی شده‌اند.

مشکلات مالی موثر بر روند درمان
رییس بیمارستان مطهری گفت : اتباع بیگانه و افغانی های مقیم کشور موقع پذیرش پولی ندارند و ما به لحاظ انسانی موظفیم آن ها را پذیرش کنیم و بعضی از آنها حدود صد میلیون تومان هزینه دارند که سازمان پزشکان بدون مرز هم هیچ کمکی نمیکند که با توجه کمبود منابع مالی این امر مشکلاتی را برای ما به وجود اورده است.

وی ادامه داد: بیمه ها هم در بحث پرداختی با مشکلاتی مواجه هستند و الان نزدیک 6 ماه است که بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی با ما تسویه نکرده اند و بیمارستان شهید مطهری  نزدیک 6 میلیارد تومان از بیمه ها طلبکار است که این امر کار اداره کردن بیمارستان را با مشکل مواجه کرده است و در نهایت موجب پایین آمدن کیفیت درمان میشود.

دهمردی در پایان با بیان اینکه عمر مفید یک بیمارستان در حدود 30 سال است گفت: بیمارستان مطهری در سال 1350 ساخته شده است که با توجه به اینکه بافت این بیمارستان فرسوده شده است ما نیازمند آن هستیم که یک بیمارستان سوختگی جدید با امکانات بهتر در تهران نیازمندیم.


هجوم بیماران سوختگی از شهرستان ها به پایتخت 
نمازی مسئول روابط عمومی بیمارستان مطهری  میگوید :  باتوجه به اینکه بیشتر بیماران بستری شده در این بیمارستان را بیماران شهرستانی تشکیل میدهند و چون در بعضی از شهرستان ها کمبود امکانات هست، موجب میشود بیماران رو به پایتخت بیاورند ولی در بیمارستان شهید مطهری هم فقط 132 تخت فعال وجود دارد.

وی ادامه داد: در اورژانس این بیمارستان به طور میانگین روزی 50 مراجعه کننده داریم و در بخش درمانگاه روزانه 150 نفر و در درمانگاه های ترمیمی روزانه 30 الی 40 نفر پذیرش داریم که با توجه به تعداد تخت های موجود جوابگوی این مراجعه کنندگان نیست و از طرفی چون در شش ماهه دوم سال که تعداد سوانح سوختگی بیشتر میشود در مواقعی دچار مشکل میشویم 

 وزارت بهداشت : کمبود بیمارستان سوختگی را قبول داریم
معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت : بیمارستان ها و بخش های سوختگی در کشور خیلی محدود هستند و اکثر این بیمارستان ها دارای بافتی قدیمی و فرسوده هستند و از استاندارد های لازم برخوردار نیستند و این محدودیت در تخت های  ای سی یو بیشتر است.

آقاجانی افزود: وزارت بهداشت برای برای توسعه تخت های سوختگی در کشور برنامه دارد و سال گذشته چندین بخش بی ای سی یو افتتاح شد و باسازی چند بیمارستان  انجام شد.

وی پیگیری تکمیل  چند پروژه بیمارستانی سوختگی  در استان های مختلف را از دیگر اقدامات وزارت بهداشت دانست و افزود: امیدواریم امسال شاهد افتتاح چند بیمارستان سوختگی در کشور باشیم.
 
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در سال 94 چندین بخش سوختگی و ای سی یو سوختگی در کشور اضافه خواهد شد و استانداردهای تجهیزات پزشکی در بخش های  ای سی یو اصلاح میشود 

وی با بیان اینکه  وزارت بهداشت به امر سوختگی هم به لحاظ کیفی هم به لحاظ کمی توجه شده گفت: باید بپذیریم که زیرساختهای بیمارستان های خیلی محدود هستند و این محدودیت در بیمارستان های سوختگی خیلی بیشتر است.

وی ادامه داد: فرسودگی و مستهلک شدن این بیمارستان ها هم مزید علت شده ولی وزارت بهداشت دارد تلاش میکند این بخشی از این کمبود ها را در سال 94 جبران کند.

 واقعیت این است که این بار نیز توپ توجیهات و توضیحات در زمین کمبود منابع مالی جولان می‌دهد و به گفته مسئولان متاسفانه به دلیل محدودیت مالی امکان ساخت و تجهیز این گونه مراکز درمانی در حال حاضر وجود ندارد. این در حالی است که نیاز به چندین بیمارستان مرجع و مجهز سوانح سوختگی در سطح کشور به خوبی احساس می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: