او ميگويد، سهيم کردن پزشکان در درآمدهاي بيمارستان اتفاق بزرگ و مهمي است که، درنهايت به نفع آموزش تمام ميشود.
به گزارش شفا آنلاین، بعد
از تمرکز طرح تحول سلامت بر خدمات درماني بهويژه خدمات بستري، اصلاح
تعرفهها و اجراي طرح پرداخت مبتني برعملکرد حالا نوبت به آموزش رسيده،
درطول يک سالي که از اجراي طرح تحول سلامت ميگذرد، عليرغم کاهش پرداخت از
جيب مردم و افزايش حمايت از آنها، اعضاي جامعه دانشگاهي حوزه سلامت همچنان
انتقاداتي اساسي به اين طرح وارد ميکنند. ورود حجم زيادي از بيماران به
برخي از بيمارستانها باعثشده تا آموزش از صحنه محو شود و تمام وقت
دانشجويان در بيمارستانها با فعاليتهاي پيشپاافتاده پرشود و فرصتي براي
آموزش باقي نماند.
اما
وي
اظهار کرد:« آموزش برپايههاي خدمات و امکانات مراکز درماني به خصوص
بيمارستان قراردارد و يک بيمارستان آموزشي زماني موردتأييد خواهد بود که از
تمامي امکانات درماني درحد عالي برخوردارباشد.»
وي
بااشاره به اينکه نمي شود بيمارستان آموزشي در امکانات اوليه درماني نظير
تخت، فضاي فيزيکي، حضور پزشکان، تجهيزات پزشکي و گردش مالي با بحران
روبروباشد و به عنوان يک بيمارستان آموزشي تلقي شود.» آقاجاني تصريح کرد:«
طرح تحول سلامت تمامي بيمارستانها را که عمده ترين مراکز ارائه کننده
خدمات درماني هستند، از نظر نيروي کار، هتلينگ، منابع مالي، تجهيزات،
فرايندها و اختيارات مورد توجه ويژه قرارداده تا رشد کنند وسطح کيفي خدمات
درماني ارائهشده آنها ارتقا يابد و بسترمناسبي براي آموزش ايجاد شود.» وي
باتأکيد براينکه تحولات حوزه درمان تاثير چشمگير و مثبتي در آموزش خواهد
گذاشت، افزود: «براي اولين بار دههزار نفر دستيار متخصص و فوقتخصص پزشکي
درجريان طرح پرداخت مبتني بر عملکرد، در درآمد بيمارستان سهيم شدند. ازاين
طريق حوزه درمان آموزش پزشکي را حمايت ميکند و سبب ميشود اساتيد با فراغ
بال و علاقه بيشتري دربيمارستانهاي آموزشي مشغول انجام فعاليتهاي آموزشي و
کسب مهارت شوند.» معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: « بااصلاح تعرفهها
و اجراي طرح نظام پرداخت مبتني برعملکرد، اساتيد باليني گرايش زيادي به
تماموقت و جغرافيايي شدن نشان دادهاند و ما شاهد درخواستهاي گسترده از
سراسر کشور هستيم که پزشکان از کار خصوصي دست کشيده و براي تماموقت شدن به
بيمارستان آموزشي کانديد ميشوند.»
وي
تمايل پزشکان به تماموقت شدن پزشکان را عامل بسيار موثري برحضور
دانشجويان و کارورزان و دستياران تخصصي و فوق تخصصي دانست و افزود:« يکي از
نقايص آموزش باليني حضور اساتيد در بيمارستانها بود که با اجراي اين
طرح،تاحد زيادي مرتفع ميشود.»
آقاجاني درپايان درخصوص افزايش حقوق دستياران گفت:« تمام 540 بيمارستان وزارت بهداشت تحتشمول اين طرح هستند که از اول مهرماه تمام پرداختها در اين بيمارستانها تحت نظر اين طرح انجام ميشود ضمن اينکه حقوق دستياران افزايش خواهد يافت و از محل اعتبارات طرح پرداخت مبتني برعملکرد پرداخت خواهدشد.» اجراي تحول آموزش پزشکي، خبري بود که وزير بهداشت در هشتادويکمين نشست شوراي آموزشي درحضور روساي دانشگاههاي علومپزشکي مطرح کرد. تحولي که آغازش را بايد از کمي قبل تر يعني آغاز اجراي طرح رتبهبندي دانشگاههاي علومپزشکي دنبال کرد. به رغم پيشرفتهاي حوزه درمان و بهداشت، حالا نوبت به آموزش رسيده و بايد ديد تقويت زيرساختهاي حوزه درمان و بهداشت تا چه حد به ارتقاي آموزش پزشکي کمک خواهد کرد.