کد خبر: ۶۶۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 20
شفاآنلاین:این روزها در تبلیغات زیرنویس برنامه های تلویزیونی، مورد عجیب و تازه ای متفاوت از اعلام اکران سینماهای کشور، سس ها، رب گوجه ها، بستنی ها و تنقلات رنگارنگ و آموزشگاه های کنکور مشاهده می شود، که سابقه نداشته است.
به گزارش شفا آنلاین : اخیرا در یکی از پربیننده ترین برنامه مناسبتی تلویزیون که در ماه رمضان پخش خود را آغاز کرده، آگهی تبلیغاتی «بیمه سرطان» زیرنویس می شود!

ماجرا از این قرار است که یک شرکت بیمه ای در کنار خدمات ریز ودرشت خود، با پخش تبلیغاتی این زیرنویس در این برنامه تلویزیونی، درصدد دست و پا کردن مشتری می گردد.

گرچه بسیاری از عموم تماشاگران برنامه مورد اشاره، به خاطر جذابیت های فرمولی «مجری، سوژه و میهمان» امکان دارد کمتر التفاتی به این تبلیغ زیرنویس شده بکنند، اما این اتفاق هیچ گاه از دید خبرنگار حوزه سلامت که همواره اخبار پزشکی را رصد می کند و با آمار نگران کننده افزایش سرطان در جامعه مواجه است، به دور نخواهد ماند.

اینکه چه شده یک شرکت بیمه ای، به سراغ بیمه سرطان رفته، در پنهان، نکته هشدار آمیزی دارد و آنکه، ابتلا به بیماری مهلک سرطان دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد و بهتر است که امروز به فکر خرج های گزافی که باید فردا برای درمان آن بپردازیم، باشیم.



** سرطان مهم تر است یا بیماری های قلبی

مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده اند که بیماری های قلبی وعروقی، تصادف و سرطان به ترتیب به عنوان سه عامل اصلی مرگ ومیر در کشور به شمار می روند.

اما چه شده است که از بین همه بیماری ها، بیمه به مردم پیشنهاد داده که خود را در برابر سرطان بیمه کنند.

گفته می شود، 15 میلیون نفر در کشور به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند و روزانه پنج هزار و 180 حمله قلبی در کشور رخ می دهد.

سالانه بطور متوسط 15 هزار نفر در اثر تصادف می میرند و 800 هزار نفر دچار معلولیت می شوند و سالانه بیش از یکهزار و 400 نفر در کشور بر اثر حوادث فیزیکی ناشی از کار جان خود را از دست می دهند.

اما اگر بخواهیم سرطان را با این آمارها مقایسه کنیم، اکنون سالانه 90 هزار مورد جدید ابتلا سرطان در کشور، ثبت و پیش بینی می شود که این میزان در سال 2030 میلادی به 155 هزار نفر برسد.



** سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور

معاون درمان وزیر بهداشت درباره سرطان می گوید: سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می رود و یک دوم مرگ های ناشی از سرطان با تشخیص به موقع و درمان مناسب قابل پیشگیری است.

محمد آقاجانی می افزاید: شیوع سرطان در کشور از متوسط جهانی کمتر بوده اما به سه دلیل افزایش سن امید به زندگی، عوامل محیطی و روش زندگی، نرخ بروز سرطان در ایران رو به افزایش است و این نگرانی وجود دارد که مشکلات ما به تدریج در این زمینه شبیه کشورهای پیشرفته شود.

وی خاطرنشان می کند: سرطان در سال 2008 میلیادی یک ونیم درصد تولید ناخالص ملی و در سال 2010 میلادی، دو درصد تولید ناخالص ملی در جهان را بلعیده است.



** بیمه سرطان منطقی است

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص رادیوتراپی و انکولوژی می گوید: تفاوتی که بیماری سرطان با بیماری های دیگر دارد و آن را متمایز از سایر بیماری ها می کند، پرهزینه بودن آن است.

دکتر علی کاظمیان  می افزاید: سرطان هزینه های خیلی سنگینی دارد چون طولانی مدت است و فرد سال ها می تواند با این بیماری زندگی کند.

وی خاطرنشان می کند: اگر سرپرست خانواری مبتلا به سرطان شود، این بیماری او را از کار و زندگی می اندازد و شغل و معیشت خانواده را با خطر روبرو می کند.

کاظمیان تصریح می کند: اینکه سازمان های بیمه گر برای سرطان، خدمات خاص بیمه ای در نظر گرفته اند لزوما به این معنا نیست که وضعیت سرطان در ایران خوب نیست بلکه سرطان در همه جای دنیا از جمله ایران، پر هزینه بوده و منطقی است که اگر فردی حقوق و پولی دارد که هنگام سلامتی می تواند بابت بیمه پرداخت کند، این کار را انجام دهد تا هنگام بیماری از کار و زندگی نیفتد.



** وضعیت بیماری های غیرواگیر در ایران

مسوولان وزارت بهداشت اخیرا هشدار داده اند که بیماری های غیرواگیر از جمله سرطان، سلامت 19 میلیون جوان ایرانی را تهدید می کند.

گلایول اردلان رییس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری های غیرواگیر از جمله اختلالات روانی و سرطان و نیز حوادث را به عنوان مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت 19 میلیون و 349 هزار جوان ایرانی نام می برد.



**بیمه بهتر است یا پیشگیری؟

هر چند بیمه کردن سرطان در کشور، گامی مثبت در جهت کاهش پرداخت های مردمی از جیب هنگام بیماری به شمار می رود، اما مسوولان نظام سلامت کشور باید بیش از پیش به اقدامات پیشگیری در این عرصه بها دهند.

بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، بیش از 80 درصد موارد بیماری های قلبی و عروقی، 90 درصد موارد دیابت و یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری است.

بنابراین کاهش هزینه های درمانی بویژه در بیماری سرطان در گروی آموزش بیماران، ارتقای سطح سواد سلامت جامعه و تغییر سبک زندگی است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: