کد خبر: ۶۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 16
شفاآنلاین:تغذیه>سلامت>معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، اقدامات وزارت بهداشت در نظارت بر فرآورده های غذایی، کشاورزی و صنعت غذایی را تشریح کرد.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه نظارت ها در حوزه غذا به شدت گسترش یافته است، اظهار داشت: از نظر کاهش مخاطرا ت غذایی در دو سال اخیر فعالیت های بزرگی داشته ایم که در سال جاری همچنان  انها را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: در سال گذشته برای کاهش اسیدهای چرب اشباع و ترانس که مستقیما با بیماری های قلبی و عروقی در ارتباط هستند برنامه های مهمی را عملیاتی کردیم که از جمله آنها کاهش ۳۰۰ هزار تنی واردات روغن پالم به کشور، از حدود ۷۵۰ هزار تن واردات است.

دیناروند با تاکید بر اینکه امسال هم برای اینکه از این عدد عبور نکنیم همچنان سیاست کنترل واردات را ادامه خواهیم داد تصریح کرد: از آنجا که اسید چرب اشباع این روغن بالاتر از سایر روغنهاست این عمل انجام شده بسیار حائز اهمیت است.

وی، کاهش اسید چرب ترانس در روغن های جامد را یکی دیگر از طرح های سازمان غذا و دارو دانست و عنوان نمود: سطح مجاز آن را هم برای روغن های قنادی و هم برای روغن های مصرفی خانوار تا حدود نصف کاهش داده ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو، به کاهش نمک و شکر در فرآورده های غذایی بویژه انواع کنسرو، آبمیوها و نوشیدنی ها بعنوان دیگر فعالیت های تاثیر گذار در ارتقای سلامت فرآورده های غذایی اشاره کرد و گفت: صنعت می خواهد بصورت داوطلبانه کاهش مقدار قابل توجهی نمک و شکر را در محصولات خود لحاظ نماید ضمن اینکه خود ما نیز به صورت همزمان ضوابط را در این بخش اصلاح خواهیم نمود.

وی همچنین افزود: برای تقویت زیرساخت های آزمایشگاهی در راستای کنترل الاینده ها و تقلبات غذایی به تجهیز ات نیاز داریم بخشی ازاین اعتبارات جهت رفع نیازها تامین و بخش دیگر نیز تامین خواهد شد.

دیناروند در ادامه توسعه نظارت ها را مستلزم آزمایشات و نمونه برداری های بیشتر و این کار را هم مستلزم تقویت دانشگاه ها دانست و خاطر نشان کرد: آنها نیاز به دستگاه هایی دارند که بتواند با سرعت بالا آلاینده ها را شناسایی کنند گرچه پروژه سنگینی است اما باید تلاش در جهت سرعت و دقت  انجام پذیرد.

وی در پایان تاکید نمود: باید مراقب سلامت فرآورده هایی که به مصرف مردم می رسد باشیم و برای حصول حس اطمینان مردم به ما نیز چاره ای جز تلاش فراوان نداریم.

مهر



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: