کد خبر: ۶۵۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 16
شفاآنلاین :سلامت >درمان >یکی از مهمترین دغدغه‌های مادران باردار سلامتی فرزندشان است. گاهی این دغدغه آنقدر زیاد می‌شود که به کابوسی برای مادران جوان تبدیل می‌شود.
 در این میان کوچکترین نقص مادرزادی یا اختلال ژنتیکی نوزاد، کافی است که جریان طبیعی زندگی مختل شده و مادری درکام افسردگی فرو رود اما بسیاری از این بیماری‌ها قابل درمان است. شکاف لب یا لب شکری یکی از این بیماری‌های مادرزادی است که با وجود ایجاد مشکلات جدی، قابل درمان است.
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر اکبر بیات درباره عارضه لب شکری می‌گوید: «اگر در دوره جنینی، لب بالای جنین بدرستی تشکیل نشود، یک یا دو شکاف در آن ایجاد خواهد شد. شکاف ایجاد شده ممکن است بسیار کوچک باشد و قسمتی از لب را درگیر کند، اما در برخی موارد هم مشاهده می‌شود که این شکاف وسیع‌تر بوده و به حفره بینی نیز کشیده شده است.»  

 متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به تغییر بافت‌های اطراف دهان در مبتلایان به لب شکری می‌افزاید: در حالت طبیعی، عضله اطراف دهان به صورت یک حلقه یکپارچه و کامل است که با انقباض، منجر به بسته شدن کامل دهان می‌شود اما از آنجا که در افراد مبتلا به لب شکری این عضله به صورت حلقه کامل نیست، انقباض عضله نه تنها دهان را به طور کامل نمی‌بندد، بلکه باعث می‌شود لبه‌های شکاف از یکدیگر بیشتر فاصله بگیرند. متأسفانه این حالت، از نظر ظاهری وضعیت نامطلوبی برای بیمار ایجاد خواهد کرد.


در موارد حادتر که شکاف لب به حفره‌های بینی کشیده می‌شود، انتهای عضلات لب به دو لبه سوراخ بینی متصل می‌شوند و با هر انقباض، باعث کشیدگی سوراخ بینی از دو طرف خواهد شد. درنتیجه سوراخ بینی در سمت مبتلا، بزرگتر و پهن‌تر از سمت سالم است. در شکاف لب کامل، اغلب استخوان زیر شکاف تشکیل نشده یا بخوبی رشد نمی‌کند و منجر به عقب‌تر بودن سوراخ بینی در سمت مبتلا نسبت به سمت سالم می‌شود. ناهنجاری در قسمت‌های مختلف بدن از جمله فرم سر، بینی، چشم و قلب از دیگر مشکلاتی است که در صورت درمان نشدن مناسب نوزاد را در بزرگسالی درگیر خواهد کرد.
به گفته دکتر بیات یکی از شایعترین ناهنجاری‌هایی که همراه شکاف لب دیده می‌شود شکاف کام است. در این دسته از نوزادان، کام تشکیل نشده و باعث ایجاد ارتباط غیر طبیعی بین حفره بینی و دهان می‌شود.


اما نوزادانی که کام سالم دارند و تنها از شکاف لب رنج می‌برند، معمولاً مشکل چندانی در شیر خوردن نخواهند داشت و نوزاد می‌تواند مانند دیگر نوزادان طبیعی از شیر مادر استفاده کنند اما در بیشتر موارد شکل و رشد دندان‌های وی در آینده غیر طبیعی بوده و نیاز به درمان‌های خاص خواهد داشت.
این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اثرات روحی و روانی این عارضه مادرزادی تصریح می‌کند: خانواده‌ها بر اساس موقعیت اجتماعی و فرهنگی خود با اثرات روحی نامطلوبی درگیر می‌شوند اما نکته مهم این است که این بیماری قابل درمان است و والدین به جای ناامیدی و نگرانی باید روند درمان را به صورت جدی دنبال کنند، در غیر این صورت کودک در مراحل مختلف رشد با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد شد.
او درباره زمان مناسب برای آغاز درمان می‌گوید: برای درمان لب شکری می‌توان در همان روزهای نخست تولد عمل جراحی ترمیمی را انجام داد اما در اغلب موارد توصیه می‌شود این عمل در سن سه‌ماهگی انجام شود تا نوزاد از نظر جسمانی در وضعیت ثابت و مناسب‌تری قرار گیرد.
به گفته این متخصص درعمل ترمیمی شکاف لب، معمولاً اقدامات اولیه برای رفع بد شکلی به وجود آمده در بینی نیز انجام می‌شود اما باید برای رفع کامل بدشکلی بینی و اصلاح و ترمیم محل جراحی در سال‌های بعد و بخصوص بعد از سن بلوغ عمل ترمیمی دیگری نیز انجام شود. البته گاهی این اصلاحات در چند مرحله انجام می‌شود که می‌تواند زیبایی را به صورت این دسته از بیماران بازگرداند.
خانواده‌هایی که سعی می‌کنند با پیگیری درست و بدون اسرس و افسردگی مراحل درمان را طی کنند نتیجه بهتری از درمان فرزندشان خواهند گرفت.
او در خاتمه با تأکید بر اینکه نوزادانی که با عارضه شکاف لب یا لب شکری به دنیا می‌آیند از نظر هوشی هیچ مشکلی ندارند، می‌گوید: این نوزادان از هوش طبیعی برخوردار بوده و از نظر استعداد و توانایی‌ها با دیگر همسالان خود هیچ تفاوتی ندارند. باید بدانیم که لب شکری یک نقص مادرزادی است اما با پیشرفت علم و کشف راه‌های درمانی، فرد مبتلا به شکاف لب می‌تواند با ترمیم لب مانند دیگر افراد طبیعی زندگی کند.

iran
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: