کد خبر: ۶۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 11
شفا آنلاین>اجتماعی>مهمانان ناخوانده‌ای که هیچ نهادی میزبان‌شان نیست.با نزدیک شدن به فصل گرما و رویش دوباره درختان مهمان‌های ناخوانده‌ای به نام مگس‌های سفید وارد شهر می‌شوند، معضلی که چندسالی‌ست مردم تهران با آن مواجه هستند.
به گزارش شفا آنلاین،نام حقیقی مگس‌های سفید "عسلک پنبه" است؛  که این گونه از حشرات به درختان می چسبند و علی رغم اینکه خطری برای سلامتی انسان ندارند اما مزاحمتهای زیاید ایجاد می کنند.

با این همه بر خی از کارشناسان معتقدند که بارندگی‌های بهاری یکی از عوامل موثر در عدم حضور این مهمانان ناخونده در شهر تهران خواهد بود.

از جمله عواملی که باعث هجوم مگس‌های سفید در شهرها می‌شود رفتارهای ناصحیح کشاورزان و استفاده از برخی سموم است که باعث رشد غیرعادی این مگس ها می‌شود. رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شواری شهر تهراندر این باره به تسنیم می‌گوید: به واسطه رفتارهای غلطی که استان‌های غربی در مصرف سموم کشاورزی داشته‌اند شاهد هجوم این مگس‌ها بوده‌ایم که انتظار است وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه مدیریت‌‌های لازم را اعمال کند تا این پدیده در سال‌های دیگر تکرار نشود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح می‌کند: کارشناسان محیط زیست پیش‌بینی می‌کردند تخم‌گذاری‌ سال گذشته مگس‌ها،‌ امسال به بار بنشیند، اما با بارش‌های خوبی که هفته‌های گذشته داشته‌ایم این مشکل کمرنگ تر خواهد شد هرچند احتمال بروز آن وجود دارد.

استفاده از نوارهای چسبناک روی درختان و شست و شوی درختان آلوده،‌ دو راهی است که سال گذشته شهرداری تهران با انجام آنها درصدد مبارزه با مگس ها برآمد که البته چندان راه به جایی نبرد


آب‌شویی درختان می تواند در مهار مگس‌های سفید تاثیر بسیاری داشته باشد کما اینکه اگر این اتفاق در سال گذاشته در بخشهایی از تهران انجام نمی شد با سونامی شدیدتر مگس‌های سفید مواجه بودیم. حال باید به این نکته توجه داشت که تجربه سال گذشته در این زمینه تا چه میزان مسئولین را برای جلوگیری از این اتفاق بیدار خواهد کرد.

سال گذشته این نوع آفت بیشتر در صفادشت در جنوب غربی تهران مشاهده شد. محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارکها و فضاهای سبز شهر تهراندر این باره گفت: استفاده زیاد از سموم شیمایی سبب می شود حشراتی که مگس سفید را شکار می‌کنند مانند زنبورهای شکارگر نیز از بین بروند و این روند باعث می‌شود جمعیت مگس سفید افزایش پیدا کند.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضاهای سبز شهر تهران با بیان اینکه مگس سفید در برخی از مناطق شهر تهران مانند منطقه 6 نیز مشاهد شده است گفت: تنها راه مبارزه با این نوع آفت، برخورد مکانیکی و آبشویه درختان است که به مناطق ابلاغ شده تا نسبت به این کاراقدام کنند.

اما با همه این اقدامات نه چندان چاره جویانه ای که سال گذشته توسط شهرداری تهران انجام شد و موفقیت آمیز نبود در نهایت شهرداری به شهروندان قول داد که با سردشد هوا و بارشهای پائئزی و زمستانی این آفتها از بین برود و جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.
افزایش گرما باعث تکثیر بیش از  پیش مگس سفید می شود و حتی÷ گفته می شود اگر هوا بیش از حد گرم شود این نوع حشره تا 15 سال تکثیر می یابند و در مقابل با کاهش دما تا 10 درجه سانتیگراد بالای صفر، تکثیر این حشرات محدود می‌شود،اما سال گذشته به دلیل درجه حرارت بالا و خشکسالی که باعث تضعیف گیاهان شد، تا پایان فصل گرما تعداد این حشرات بالا همچنان بالا ماند.


محیط زیست:مگس‌سفید به‌ما ربطی ندارد

سال گذشته با مشکلات زیادی که برای مگس سفید برای مردم تهران ایجاد کرد، مجلس شورای اسلامی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست را  برای پاسخگویی به مجلس فراخواند و ابتکار نیز تمام قصورات را به شهرداری تهران نسبت داد و گفت که این موضوع به ما ربطی ندارد.

کهرم مشاوره  سازمان محیط زیست در باره پسخگویی ابتکار به مجلس اظهار داشت: موضوعاتی از قبیل مگس سفید و پدیده‌های داخل شهر کمتر به محیط زیست مربوط است و دلیل احضار ابتکار به دلیل مسئولیت وی در این زمینه نیست.

وی با بیان اینکه اکنون شهرداری مدیریت  رودخانه، دریاچه و آسفالت را برعهده دارد، افزود: احضار خانم ابتکار به مجلس به دلیل خصوصیاتی از جمله انتقاد‌پذیری وی است همچنین باید بگویم وی دکتری ایمولوژی داشته و می‌تواند در این زمینه پاسخ‌های خوبی دهد.

مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه ابتکار را به مجلس فراخواندند چراکه صراحت گفتار دارد، گفت: رئیس سازمان محیط‌زیست به طور قطع در خصوص این امر با مشاوران خود مشورت خواهد کرد تا پاسخ خوبی در مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

ابتکار:کارهای مهم‌تر از مگس سفید داریم

ابتکار بعد از احضار مجلس برای پاسخگوی درمورد مگس سفید در جمع خبرنگاران گفت: متولی این امر سازمان آفات نباتی است، ما سازمان حفاظت محیط زیست هستیم و تکلیف ما روشن است. سازمان آفات نباتی مسئولیتش با وزارت جهاد کشاورزی است. 

رئیس سازمان محیط ریست درباره اینکه آیا مسئولیت مگس‌های سفید با وزارت بهداشت است ،گفت: اطلاعی ندارم و اظهار نظر نمی‌کنم ولی مسئولیت اصلی برعهده سازمان دفع آفات نباتی است.این آفاتی است برای درختان ما که وزارتخانه و سازمانی داریم که تخصصش این کار است و این موضوع ربطی به سازمان محیط زیست ندارد چرا که متولی اصلی سازمان دفع آفات نباتی است و خود وزارت کشاورزی در ارتباط با این گونه آفات که برای درختان ما پیش می‌آیند مسئولیت دارند.

 در این بین که هیچ نهاد و سازمانی مسئولیت کنترل مگس‌های سفید را  بر عهده نمی گیرد، آنچه که روشن است امسال نیز خبرهای مربوط به این موضوع تیتر یک خبرهای محیط زیستی باشد، گرمای زود هنگام و بارشهای کمی که صورت گرفته است پیش بینی این موضوع را مسجل تر می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: