کد خبر: ۶۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - 2015June 06
شفاآنلاین:جامعه>شهری> آسیب شناسان اجتماعی معتقدند عواملی مانند افزایش آمار بیکاری زنان و پایین بودن آمار اشتغال آنان، افزایش آمار طلاق و اعتیاد باعث شده که آسیبهای اجتماعی زنان سال به سال افزایش پیدا کند و فقر بر زندگی آنها چنبره بزند.
به گزارش شفا آنلاین : در حال حاضر دو میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می کنند که یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آنان تحت پوشش کمیته امداد هستند و کمتر از ۲۰۰ هزار نفر آنان نیز از سازمان بهزیستی خدمات دریافت می کنند.

سال ها است که فعالان اجتماعی از افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار خبر می دهند و می گویند روند فقر بین خانواده های این زنان رو به افزایش است و مدتی است که مسئولان دولتی هم به این فعالان اجتماعی پیوسته اند و درباره این موضوع هشدار می دهند.

پیش از این شهیندخت مولاوردی معاون امورزنان و خانواده ریاست جمهوری در جمع مردم خرامه در استان فارس گفته بود: امروزه با افزایش زنان سرپرست خانوار، افزایش نرخ طلاق و سوانح رانندگی و فقر، سالمندی و سرپرستی به سوی زنانه شدن پیش می رود.

هفته گذشته نیز رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار، روند فقر در بین خانواده های این زنان را رو به فزونی عنوان کرد و در مورد زنانه شدن فقر در کشور هشدار داد.

افزایش آمار طلاق، فوت همسر، کاهش سن بیوه شدن وغیره از جمله دلایلی است که باعث افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار شده و افزایش نرخ بیکاری زنان بر مشکلات و آسیب این قشر افزوده است.

تناقض ها در آمار در کشور ما قابل تامل است، ولی بنابر مرجع رسمی آمار یعنی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در جامعه زنان دو برابر جامعه مردان است.

طبق آمارهای موجود در تابستان سال 1393، نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان 15 تا 24 سال بوده ، یعنی به 8/42 درصد و مردان در همین محدوده سنی به 9/21 رسیده است.

جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی  گفت: زنانه شدن فقر به عنوان پدیده جدیدی در جامعه مطرح شده است. ایران کشوری است که بین گذار سنتی و مدرنیته قرار گرفته است و این گذار مشکلاتی را با خود به همراه دارد.

حوریه دهقان افزود: امروزه نگاه زنان تغییر کرده و علاقه مند هستند در فضا های عمومی حضور داشته باشند ولی وقتی در چنین شرایطی نتوانند به خواسته های خود برسند، وارد فضای رقابتی می شوند.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم فقر را کاهش دهیم آسیب های اجتماعی بین زنان کمتر می شود، تصریح کرد: درهمه حوادث زنان و کودکان بیشترین آسیب را متحمل می شوند و از سوی دیگرباید به وضعیت زنان سرپرست خانوار نیز توجه کرد، چرا که آنان نیز از زنانه شدن فقر رنج می برند و در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار دارند.

دهقان در ادامه به مشکلات زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و بیان داشت: درگذشته در یک زندگی سنتی وقتی زن به دلیل فوت همسر سرپرست خانوار می شد از سوی شبکه های خویشاوندی مورد حمایت قرار می گرفت ولی امروزه این شبکه های خویشاوندی غیر رسمی از بین رفته و امروز دیگر معنایی ندارد.

وی تصریح کرد: در این شرایط این دولت است که باید شبکه های حمایتی خود را افزایش دهد و به شکل ضرورت به آن نگاه کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: با توجه به بیشتر بودن عمر زنان نسبت به مردان و همچنین حوادثی که در مشاغل مختلف در کمین مردان است و منجر به فوت آنها می شود باعث می شود زنان سرپرستی خانواده ها را برعهده بگیرند.

عبدالرضا عزیزی با اینکه شرایط اشتغال برای مردان فراهم تر از زنان است و مردان در شغل هایی مانند صنایع مختلف، رانندگی در جاده ، نیروهای خدماتی، رفتگر، کارهای ساختمانی و غیره فعالیت می کنند گفت: در حالی که زنان در این شغل ها امکان فعالیت ندارند و به همین دلیل نمی توانند زندگی خود را تامین کنند و به سمت نهادهای حمایتی روی می آورند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون اجتماعی در جهت کمک به زنان سرپرست خانوار و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی طرح های خوبی ارائه کرده و همکاری گسترده ای با نهادهای حمایتی دارند.

در هر حال کارشناسان عقیده دارند افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور نشان دهنده افزایش مشکلات این قشر از جامعه است که باید مسئولان برای جلوگیری از این معضلات اقدامات اساسی و زیر بنایی انجام دهند.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: