کد خبر: ۶۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - 2015May 25
شفاآنلاین:اجتماعی >آموزش و پرورش >رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه شهریه‌های مدارس غیردولتی حداقل ۲.۵ تا ۱۷.۵ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: از افزایش ۲۰ درصدی شهریه مدارس در سال جاری خبری نیست.
به گزارش شفاآنلاین، مرضیه گرد در نشست خبری که روز دوشنبه در محل سازمان مدارس غیردولتی برگزار شد، اظهار کرد: در سال جاری تلاش کردیم تمام اطلاعات مدارس را موسسان مدارس غیردولتی در هفت فصل نرم‌افزاری وارد کنند.

وی افزود: اطلاعات از طرف شورای آموزش منطقه به شورای نظارت ارائه می‌شود و در صورت تائید، به مدرسه ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی بیان کرد: ما در شهر تهران، مدارس منطقه به منطقه را بررسی کرده‌ایم و شهریه‌ها حداقل از ۲.۵ درصد تا حداکثر ۱۷.۵ درصد افزایش خواهد یافت و افزایش شهریه ۲۰ درصدی را در سال جاری نخواهیم داشت.

گرد ادامه داد: پرداخت مبالغ اضافه بر شهریه، همانند برگزاری کلاس‌های فوق‌ برنامه اجباری نیست.

وی افزود: باید موسسان مدارس غیردولتی قراردادهای شفاف و مشخصی را با اولیا داشته باشند و این موضوع در فرم‌هایی که از طرف اداره کل مدارس غیردولتی به استان‌ها ابلاغ شده، آمده است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: مدارس غیردولتی موظف هستند شهریه‌های شورای نظارت را در دید عموم قرار دهند و شماره‌تلفن‌های پیشنهادات و شکایات را نیز در آن درج نمایند.

گرد بیان کرد: بحث خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش متفاوت از خصوصی‌سازی در صنعت و بازرگانی است و در آموزش و پرورش منظور از خصوصی‌سازی، استفاده از توانمندی صاحبنظران در امر تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه برخی از امور آموزش و پرورش حاکمیتی است، گفت: سیاستگذاری در آموزش و پرورش، تدوین قوانین و گزینش معلمان از امور حاکمیتی است که بر عهده آموزش و پرورش قرار دارد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: هدف خصوصی‌سازی، ایجاد بار مالی بر مردم نبوده است ‌و هدف از ایجاد مدارس غیردولتی، افزایش کیفیت آموزشی است و سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر همکاری مردم در امور آموزش و پرورش، همین موضوع است.

گرد اظهار کرد: در بسته حمایتی ۹۰۰ مدرسه با بخش غیردولتی به مشارکت گذاشته شد، اما با مخالفت‌هایی روبرو بود؛ در صورتی که خیلی‌ها فکر می‌کردند تمام امور به بخش خصوصی واگذار شده است در صورتی که مالکیت این مدارس همچنان بر عهده آموزش و پرورش است. در حقیقت ما با نظارت و فعالیت مدارس توسط بخش غیردولتی، کمبودها را جبران کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: رویکرد سال جدید خرید خدمات آموزشی بر اساس ماده ۴۱ و تبصره ۱۳ قانون، تنظیم و مقررات انجام مي‌گیرد و در جاهایی که با محدودیت در ارائه خدمات‌رسانی روبرو هستیم؛ به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده، از این بند استفاده می‌شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی تاکید کرد: در بسته حمایتی حتی یک ریال نیز از خانواده‌ها اخذ نشده است و موضوع اصل ۳۰ قانون اساسی همواره مورد توجه بوده است.

گرد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا بسته حمایتی در تهران اجرا شد، در صورتی که شما می‌گویید این بسته تنها در مناطق محروم اجرا شده است؟ اظهار کرد: مگر همه مناطق تهران همانند هم هستند؟ به عنوان مثال در محله خاک سفید یک مدرسه دو شیفته بود که بیش از دو هزار دانش‌آموز داشت و تنها توسط چهار نیروی رسمی اداره می‌شد، اما ما با اجرای بسته حمایتی، این مشکل را حل می‌کنیم.

وی از تشکیل شورای مناطق مرزی خبر داد و گفت: اقدامات خوبی با تشکیل این شورا برای دانش‌آموزان و معلمان مناطق محروم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره فعالیت‌‌های مراکز آموزش از راه دور نیز تصریح کرد: در این حوزه توانمندسازی نیروها و فعالیت‌ها را در دستور کار داریم و بر این اساس ۲۶۰ هزار نفر ـ ساعت آموزش دیدند و تعداد ۳۵۰ مدرسه آموزش از راه دور مورد بازدید قرار گرفت.

گرد درباره دریافت شهریه بالا در برخی از مدارس غیردولتی، بیان کرد: هر ساله شورای نظارت رقمی را برای افزایش شهریه در نظر می‌گرفت و برخی از مدارس، پایه شهریه بالایی داشتند که افزایش درصد اعلام شده هم موجب بالاتر رفتن این شهریه‌ها می‌شد. همچنین ما برای اولین بار نرم‌افزاری را در نظر گرفته‌ایم تا مدارس تمام اطلاعات خود را در حوزه الگوی شهریه باید وارد کنند و مورد تائید اداره کل منطقه برسد.

وی تاکید کرد: خانواده دانش‌آموزان اگر شاهد برخی از تخلفات خارج از الگوی شهریه مدارس غیردولتی هستند، تلاشی نداشته باشند و به ما گزارش دهند و ما چهار مدرسه متخلف را مورد بازرسی قرار دادیم و به شورای نظارت شهر تهران ابلاغ شد تا آنان رای نهایی را درباره مدارس ارائه دهند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درباره صندلی خالی مدارس غیردولتی اظهار کرد: امسال تلاش کرده‌ایم تا شهریه‌ها را در خرداد ماه اعلام کنیم و خانواده‌ها با توجه به سبد مالی، مدرسه را انتخاب کنند و پیش‌بینی می‌شود با وجود اینکه تعدادی مدرسه‌ جدیدالتاسیس غیردولتی هم داریم، رویکرد ما همانند سال گذشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: