کد خبر: ۶۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 13
رئیس انجمن سلامت خانواده در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن سلامت خانواده کشورگفت :متأسفانه در بسیاری از موارد مادرانی را دیده ایم که برای تهیه جهیزیه دخترشان دست به فروش کلیه اشان زده و می زنند.

دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: خرید و فروش کلیه به منظور پیوند انجام می شود .اما در تمامی کشورهای دنیا برای این موضوع قوانین منسجمی وجود دارد.

وی افزود:البته در کشور ما هم چنین قوانینی هست اما منسجم نیست.در کشورهای خارج اکثر موارد پیوند کلیه از جسد(مرگ مغزی) صورت می گیرد اما در کشور ما بخش قابل توجهی ازاهداکنندکان،افراد زنده هستند. حال آنکه خوشبختانه طی سال های قبل میزان دهندگان از جسد در حال افزایش است.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: با توجه به تجربه ومشاهدات عینی ام می دانم به طور معمول افرادی که اقدام به فروش کلیه  می کنند از طبقه اجتماعی پائین جامعه وفقرا ونیازمندان هستند . تعدادی از آنها نیزبه مواد مخدر اعتیاد دارند و از روی ناچاری تن به این کار می دهند .از طرفی دیگر گیرندگان کلیه نیزبه طور عمده یک عده افراد مستأصل وبیمار هستند که از عهده هزینه های هنگفت پیوند هم براحتی برنمی آیند.


وی در خصوص راهکار مقابله با خرید و فروش کلیه به شفا آنلاین گفت: برای افراد نیازمند کلیه در درجه اول باید خانواده درجه یک خویشاوندانشان پا به جلو بگذارند.چراکه پیوند از خانواده ها عمر بیشتری نسبت به پیوند از افراد غریبه دارد. اما در کشور ما این موضوع هنوزجا نیفتاده.است . برای نمونه یک بیمارنیازمند کلیه ، پدر و برادر سالمی دارد اما آنها از این کار امتناع می کنند.

‫خریدوفروش کلیه‬‎ ile ilgili görsel sonucu

صفری نژاد بیان کرد: راهکار دیگر این که  امر پیوند کلیه باید در یک جا متولی داشته باشد و از خرید و فروش کلیه های خارج از آن مجاری جلوگیری بعمل آید و فرد گیرنده و دهنده کلیه باید نامشان در لیست همان مرکز نیز ثبت شود.

رئیس انجمن سلامت خانواده ایران انتشار دادن برخی از بیماری ها، اهمیت ندادن به جان انسان ها و به مخاطره افتادن جان افراد را از مهم ترین تبعات خرید و فروش کلیه دربازارسیاه  برشمرد.

وی یادآور شد: متأسفانه بسیاری از اوقات دیده می شود که برخی از مادران برای تهیه جهیزیه دخترشان اقدام به فروش کلیه می کنند.حال سوال اینجاست که  چه ایرادی دارد بانکها به این افراد نیازمند وام بدهد؟ضمن اینکه هم اکنون برای گرفتن وام آنقدر متقاضی را اذیت می کنند و ضامن و سفته می خواهند که طرف پشیمان می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: