کد خبر: ۶۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 09
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با شفا آنلاین تاکید کرد:
شفاآنلاین :عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: خرید و فروش کلیه غیر از مشکل بهداشتی، یک معضل اجتماعی است.یعنی اینکه چرا برخی مجبور و حاضرند به خاطرمقداری پول و امرار معاش کلیه خود را بفروشند والبته این امر مایه تأسف است.

دکتر احمد آریایی نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: در حقیقت نه این که فرد با نیت خیر و نجات جان انسانی دیگر دست به فروش کلیه بزند بلکه بحث اقتصادی برای خودش از همه چیز پر رنگ تر است. زیرا این افراد چاره ای ندارند و بر این باورند که با یک کلیه هم می توان زندگی کرد!

وی در پاسخ به این که مجلس برای مقابله با خرید و فروش کلیه اقدامی پیش رو داردیا خیر؛ خاطرنشان کرد: به طور معمول کمیسیون ما برنامه هایی در راستای قانون دارد و یکسری جلسات، پرسش و پاسخ هایی هم بر اساس گزارشاتی که می رسد .حال اگر این گزارش از طرف مردم و رسانه ها پررنگ شود به طور قطع در اولویت بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی راهکار مقابله با دلالی کلیه را ایجاد سامانه دانست و اظهار کرد: یعنی به این منظور خیرین و نیکوکاران و کسانی که حاضرند کلیه اشان را اهدا کنند در آن سامانه تحت نظر و مراقبت های لازم و در مسیر سالم و شفاف آن را انجام دهند و خارج از این سامانه پذیرفته نشود.

Image result for ‫خریدوفروش کلیه‬‎

وی همچنین افزود: به طور قطع در چنین صورتی خود به خود از این امر جلوگیری خواهد شد؛ اما کل مسئله این نیست .زیرا از طرفی دیگر باید جنبه اجتماعی مسئله را هم در نظر گفت و بعد از آن به دنبال رفع آن باشیم.

آریایی نژاد اظهار کرد: این سامانه را اگر وزات بهداشت راه اندازی کند که خوب است، حال اگر با همکاری وزارت کار؛تعاون و رفاه اجتماعی توأم شود، بهتر خواهد بود. اما چون این امر مشکلی چند عاملی است، به طور قطع اگر بخواهیم یک عامل را بر طرف کنیم عوامل دیگر همراه آن است و نمی توانیم آنها را به صورت کامل از بین ببریم. بنابراین هرفرد باید با توجه به حیطه اختیارات و وظایفش دنبال رفع این معضل اجتماعی باشد.

این نماینده مجلس اذعان کرد: در حقیقت باید بررسی شود که چرا سطح در آمد مردم باید آن اندازه پائین برود که مجبور به فروش کلیه شوند؟ این دیگر وظیفه وزارت بهداشت نیست، کار متولیان امر است. ما ابتدا باید این مشکل را تحلیل،ریشه یابی و آسیب شناسی کنیم و بعد با توجه به علل ایجاد کننده در صدد رفع مشکل گام برداریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: