کد خبر: ۶۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 12
شفاآنلاین _اجتماعی>جامعه>اختلالات یک ماه اخیر وایبر سبب شده تا کاربران این برنامه ارتباطی دنبال گزینه های جایگزین باشند و از میان همه برنامه های مشابه، به یک برنامه نسبتا جدید روی آورده اند. کاربران برنامه ارتباطی تلگرام هر ساعت با یک پیغام جدید روبرو می شوند که یکی از دوستانشان به برنامه تلگرام اضافه شده.
به گزارش شفاآنلاین ،اختلالات یک ماه اخیر وایبر سبب شده تا کاربران این برنامه ارتباطی دنبال گزینه های جایگزین باشند و از میان همه برنامه های مشابه، به یک برنامه نسبتا جدید روی آورده اند. کاربران برنامه ارتباطی تلگرام هر ساعت با یک پیغام جدید روبرو می شوند که یکی از دوستانشان به برنامه تلگرام اضافه شده و با وجود آن که وایبر در حدود 10 میلیون کاربر ایرانی دارد و تلگرام فعلا دو میلیون کاربر ایرانی اما رقابت روز به روز نفسگیرتر می شود.

آیا اختلالات وایبری پایان می گیرد و کاربران دوباره به این برنامه بازمی گردند یا قرار است تلگرام پناهگاه نهایی کاربران شود؟

دلایل اختلالات وایبری چیست؟


همانطور که پیش از این نیز هفت صبح در گزارش خود با عنوان «هوا را از من بگیر، وایبر را نه» به بررسی این موضوع پرداخته بود، در حال حاضر از سه گزینه به عنوان مهمترین احتمالات در اختلالات وایبری نام برده می شود. این سه احتمال را به صورت اجمال مرور می کنیم.



1- کاهش درآمد اپراتورها

در سال گذشته مسئولان اپراتورهای مختلف به طور جسته و گریخته از کاهش درآمدهای خود گلایه کرده اند و همین موضوع، ظن کاربران در به وجود آمدن اختلالات وایبری را بالا برده است تا به این وسیله آنها مجددا مجبور به استفاده از خدمات اپراتورهای خود شوند. با این وجود مسئولان وزارت ارتباطات بارها و بارها این موضوع را تکذیب کرده اند.

2- فیلترینگ زیرپوستی


برخی کارشناسان اعتقاد دارند از آنجایی که اختلالات وایبری فعلی با برخی مشکلات دیگر نظیر کُند شدن سرعت اینترنت در برخی ساعات روز، اختلال در اینستاگرام، جی میل و ... توأمان و همچنین ارتباط با وی پی ان ها نیز با سختی روبرو شده، بنباراین بایدردپای اختلال در وایبر را اجرایی شدن برخی فیلترینگ ها دانست. این دسته از کارشناسان البته اعتقاد دارند اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، احتمالا این فیلترینگ از سوی سازمان و نهادی به جز وزارت ارتباطات در حال اجرایی شدن است.

3- اختلال از سوی وایبر


از سوی دیگر عده ای از کارشناسان فناوری اطلاعات فعلا شرکت وایبر را جزو یکی از مقصران احتمالی اصلی قلمداد می کنند. با وجود آن که شرکت وایبر هم در اطلاعیه ای بروز هرگونه اختلال برای کاربران ایرانی از سوی این شرکت را رد کرده بود اما این دسته از کارشناسان معتقد هستند تغییرات نرم افزاری صورت گرفته در نسخه به روز شده وایبر، سبب بروز اختلال ناخواسته در میان کاربران ایرانی شده است.

شرکت وایبر برای مقابله با ارسال پیغام های انبوه تبلیغاتی در میان کاربران ایرانی، در آپ دیت نسخه خود به یکسری تغییرات نرم افزاری دست زده اند تا جلوی ارسال این پیغام ها گرفته شود. اگر دقت کرده باشید در 10 روز گذشته ارسال پیغام های تبلیغاتی از طریق وایبر کاهش چشمگیری داشته است.


در واکنش به موضوع کندی وایبر، وزارت ارتباطات که متولی اصلی است می گوید: «این اپلیکیشن نه فیلتر شده و نه تغییری در سرعت و کیفیت آن رخ داده است.» وزیر ارتباطات تاکید می کند که مشکل موجود مربوط به خود اپلیکیشن و سرورهای آن است و اختلال احتمالی وایبر از سمت ما نیست اما تغییرات یکباره و سراسری در عملکرد وایبر از آغاز سال 94، این اظهارنظر را با تردید مواجه می کنند.

وایبر پس از مسدود شدن وی چت پرطرفدارترین نرم افزار پیام رسان رایگان موبایلی در ایران است. اگرچه آمار موثقی از شمار کاربران ایرانی وایبر وجود ندارد اما با استناد به آمار وجود 20 میلیون گوشی هوشمند در ایران، بنابراین حداقل چند میلیون ایرانی عضو وایبر هستند. آمار الکسا نیز بر اقبال وایبر در ایران صحه می گذارد.

«البته برخی نز کندی اخیر پیام رسان وایبر را ناشی از اجرای فیلترینگ هوشمندمی دانند. به گفته وزیر ارتباطات، فاز دوم فیلترینگ هوشمند از نیمه اسفند ماه آغاز شده و قرار است فاز سوم از خرداد ماه 94 آغاز شود. در بین وعده های وزارت ارتباطات به کارگروه فیلترینگ، فیلترینگ هوشمند نرم افزار وایبر نیز وجود دارد.

اما پیگیری های خبرنگار فارس در این باره نشان می دهد فیلترینگ هوشمند روی وایبر به اجرا درنیامده است. همچنین در ادامه این پیگیری، برخی کارشناسان اعلام می کنند که برخلاف اظهارات مسئولان دولتی، به اعتقاد آنها اساسا راهی برای فیلترینگ دیتا در پیام رسانی مانند وایبر وجود ندارد.»



همه برنامه های شیفتگان دنیای مجازی

برنامه های ارسال پیغام و مکالمه


1- وایبر: این برنامه که در دسامبر سال 2010 برای اولین بار برای رقابت با نرم افزار مکالمه تصویری اسکایپ عرضه شد اما کم کم با انتشار نسخه قابل نصب روی اندروید توانست بیش از 100 میلیون کاربر جذب کند. آمارهای رسمی از حدود 10 میلیون کاربر این برنامه صحبت به میان می آورندو آمارهای غیررسمی از حدود 20 میلیون کاربر.

2- لاین:
این نرم افزار اولین نسخه خود را در سال 2012 عرضه کرد. دو شرکت ژاپنی با یکدیگر ادغام شدند و با تاسیس یک کمپانی تحت عنوان NHN نرم افزار لاین را عرضه کردند. کیفیت بالای تماس های تلفنی جزو نقطه قوت این برنامه محسوب می شود که از سایر برنامه های مشابه بالاتر است. این برنامه از همان ابتدا سرمایه گذاری زیادی روی کاربران ایرانی انجام داد و امکانات زیادی برای آنها ایجاد کرد. گفته می شود این برنامه نیز در حدود 10 میلیون کاربر ایرانی دارد.

3- تلگرام:
دو متخصص روس که در کشورشان توانسته بودند با ساخت یک شبکه اجتماعی به محبوبیت فراوانی دست پیدا کنند، تصمیم گرفتند با تجربه های گذشته خود یک برنامه جدید ارتباطی بسازند. «تلگرام» با همین ایده شکل گرفت و در شهر برلین دفتر مرکزی آن تاسیس شد. طبق برخی آمارها این برنامه در حال حاضر حدود دو میلیون کاربر ایرانی دارد.

4- هایک:
عمر این برنامه در حدود یک سال می رسد و توسط متخصصان هندی راه اندازی شده است. البته «هایک» فعلا فراگیر نشده و تنها 500 هزار کاربر ایرانی دارد.

برنامه های ارتباط تصویری

1- تانگو:
یکی از اولین نرم افزارهایی بود که امکان مکالمه ویدئویی رایگان را هم علاوه بر مکالمه متنی و صوتی فراهم کرد. این نرم افزار که در سال 2009 نسخه اولیه آن عرضه شد قابلیت نصب روی سیستم عامل های اندروید، ویندوز فون و IOS را دارد. این برنامه جزو یکی از محبوب ترین نرم افزارهای جهان و ایرانی ها محسوب می شود.

2- اسکایپ: شاید بتوان گفت محبوب ترین برنامه برای مکالمات تصویری که این روزها حتی بسیاری از جلسات کاری نیز با آن برگزار می شود، همین اسکایپ است. این برنامه در ابتدا توسط یک فرد سوئدی و یک فرد دانمارکی ساخته شد و در سال 2011 مایکروسافت اسکایپ را به قیمت 85 میلیارد دلار خرید. مقر اصلی این شرکت در لوکزامبورگ قرار دارد.

3- اوو: در حدود بیش از 100 میلیون کاربر در جهان این نرم افزار را روی دستگاه خود نصب کرده اند و به عنوان یک رقیب جدی برای اسکایپ محسوب می شود. نکته قوت این برنامه آن است که غالبا کیفیت تماس های تصویری توسط نرم افزار بسیار عالی است و با اینترنت سرعت پایین ایران با کمترین قطعی روبرو می شود.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: