کد خبر: ۶۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015May 05
شفاآنلاین :آموزش >کودک>تربیت >یادگیری فرایندی است که به عنوان یک زمینه مشترک، در همه افراد به رسمیت شناخته شده است. یادگیری برای تشخیص و پذیرش تفاوت‌ها، موضوع مهمی است که تربیت خانوادگی در شکل‌گیری آن نقش مؤثری دارد.
به گزارش شفاآنلاین، درک و احترام به تفاوت‌ها که از آن به عنوان تحمل، بردباری و گذشت یاد می‌شود، تنها یک شعار سوء‌استفاده رسانه‌ها، در جامعه امروزی نیست، بلکه یک ارزش اصلی اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود.

 ماری کوری می‌گوید: در زندگی چیزی برای ترس وجود ندارد، کافی است فقط قدرت درک خود را بالا ببرید. افراد زمانی که مشکلات اطراف‌شان را درک می‌کنند کمتر دچار یأس و ترس می‌شوند. متخصصان حوزه خانواده، تحمل و بردباری را کلید افزایش درک و کاهش ترس در فرزندان و نسل‌های بعدی می‌دانند. به اعتقاد آنها، گذشت و بردباری که همان پذیرش و احترام به تفاوت است باید در بستر خانواده به کودکان آموزش داده شود. احترام به تفاوت‌ها، منش، درک و صبر را در نسل‌های بعدی تقویت می‌کند. پدر و مادر چگونه می‌توانند این نوع قدردانی از تفاوت‌ها و احترام به تفاوت‌ها را به فرزندان‌شان آموزش دهند؟


اغلب کودکان در سنین بسیار پایین آگاهی فوق‌العاده‌ای دارند و با صداقت تفاوت‌های بین خود و دیگران را درک کرده و به ندرت درباره مشاهدات‌شان قضاوت می‌کنند، در واقع قضاوت درباره ویژگی‌های شخصی دیگران معمولاً توسط بزرگسالان اتفاق می‌افتد. برای مثال مادر و فرزندی را در نظر بگیرید که برای خرید مواد غذایی به فروشگاه رفته‌اند، کودک به مادرش می‌گوید: «مامان، آن مرد خیلی بزرگ است یا <پدر، آن دختر موهای نارنجی رنگ دارد» این مشاهدات اغلب در قالب یک سؤال بیان می‌شوند.


 مثلاً «چرا آن مرد پوست تیره‌ای دارد؟چرا آن زن لباس بلند و گشادی پوشیده است یا چرا آن پسر از صندلی چرخدار استفاده می‌کند». این سؤال‌ها در محیط بیرون از خانه فرصت مناسبی برای تدریس ارزش اصلی و اجتماعی، تحمل و درک دیگران است. اینکه والدین در این لحظات چه اقدامی انجام می‌دهند یا چه چیزی می‌گویند، به ترمیم احساسات آسیب دیده کودک و پل ارتباطی او با افراد مختلف کمک می‌کند.


پدر و مادر باید در پاسخ به این سؤال‌ها با کودک صادقانه صحبت کنند تا آنها بتوانند وضعیت دیگران را درک کرده و صبر و گذشت را یاد بگیرند. خانواده‌های بردبار با
6 روش زیر تحمل و گذشت را در کودک پرورش می‌دهند:

آموزش عشق‌ورزی
پدر و مادر باید الگوی مناسبی برای کودک‌شان باشند. والدین باید به کودک نشان دهند حتی اگر تفاوت زیادی با سایر افراد داشته باشند، آنها را دوست دارند. این الگوی رفتاری به کودک کمک می‌کند تا عشق ورزی و محبت را یاد بگیرد.
شناخت ارزش‌ها و باور‌ها
هر فردی ارزش خاص خودش را دارد. ارزیابی باورها و ارزش‌های شخصی برای درک و تحمل تفاوت‌ها بسیار مهم هستند. والدین می‌توانند با درک افرادی که تفاوت‌های زیادی با آنها دارند به کودک ارزش تحمل و درک دیگران را یاد دهند.

مفهوم تفاوت را به فرزندان نشان دهید
پدر و مادر باید به فرزندان‌شان نشان دهند، مجبور نیستند با خواسته‌های دیگران موافقت کنند بلکه باید به تفاوت‌های خود با دیگران احترام بگذارند. بهترین راه برای افزایش درک و پرورش بردباری کودکان، دعوت آنها به یک کتابفروشی یا کتابخانه است. خواندن کتاب به کودک این امکان را می‌دهد که او جهان و انواع ملیت‌ها، فرهنگ‌ها و تفاوت‌هایش را کشف کند. او با خواندن کتاب و بیان دیدگاه‌هایش به ارزش‌ها و فرهنگ‌های سایر مردم احترام گذاشته و از آنها تقدیر می‌کند. البته این به مفهوم انتخاب فرهنگ‌های مختلف یا موافقت با تفاوت‌های فرهنگی نیست بلکه هدف درک تفاوت‌ها و احترام به آنها است. او باید یاد بگیرد همیشه می‌توان با درک ارزش‌ها و تفاوت‌ها به دیگران احترام گذاشت.

چالش با کلیشه‌ها
زندگی در یک جهان کاملاً مقاوم و صبور امکانپذیر نیست، زیرا همیشه کلیشه‌های زیاد و پیش داوری‌هایی در تعاملات با دیگران به وجود می‌آید اما مهم این است در برابر چالش‌ها مقاوم باشید و دیگران را به سخره نگیرید.
اگر کودکی در برابر کلیشه‌های زندگی تحمل ندارند و با به سخره گرفتن دیگران ارزش‌های آنها را تنزل می‌دهد والدین باید با پافشاری به فرزندش آموزش دهد که این نوع حق طلبی و مبارزه درست نیست و بهتر است به جای تمسخر با درک بهتر آنچه را که درست است، یاد بگیرد.

چالش با افکار شخصی
دیدن همه چیز از منظر شخصی آسان است. هنگامی که دیگران دیدگاه‌ها و فرهنگ ما را به چالش می‌کشند، دفاع از دیدگاه‌های شخصی آسان است اما در واقع فرآیند یادگیری را خاموش می‌کند. اگرچه دفاع از دیدگاه‌های شخصی مهم است اما باید نقطه نظرات دیگران را نیز دنبال کرد. به همین منظور قبل از اینکه پاسخ دهید، سؤال بپرسید و گوش دهید. به عبارتی سعی کنید مسائل اطراف را از نقطه نظر فرد دیگر ببینید و نظر دهید. هنگامی که کودکان این کار را انجام می‌دهند، آنها می‌توانند با سنجش کیفیت دیدگاه‌ها بهترین نقطه نظر را انتخاب کنند.

پرورش اعتماد به نفس
اگر کودکان احساس نکنند، تفاوت هایشان مورد تهدید و سخره دیگران قرار می‌گیرد احساس خوبی به آنها دست می‌دهد. کودکانی که حس امنیت درباره خودشان دارند بهتر می‌توانند نظرات مخالف را بررسی و درباره آنها بحث کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: