به گزارش شفا آنلاين،به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا ، «حسین شهبازی»، کارشناس بخش سیاهه انتشار و پیش بینی آلودگی هوا با بیان اینکه موتورسیکلت های شهر تهران روزانه حدود 16 میلیون کیلومتر در تهران پیمایش دارند، گفت: این میزان پیمایش منجر به تولید روزانه 380 تن آلودگی در سطح شهر می شود. به ویژه آنکه بیش از 95 درصد موتورسیکلتهای موجود در شهر تهران را موتورسیکلتهای کاربراتوری تشکیل میدهند که آلودگی بسیار زیادی تولید میکنند.به گفته او به دلیل تکنولوژی قالب مورد استفاده در موتورسیکلتهای شهر تهران، میزان انتشار آلایندههای مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق در مقایسه با سایر آلاینده بیشتر است و همین امر سبب شده موتورسیکلتها 39 درصد از ترکیبات آلی فرار، 19درصد از مونوکسید کربن و 14درصد از ذرات معلق روزانه تولیدی ناشی از تردد وسایل نقلیه در شهر تهران را تولید کنند که این آمار نشان دهنده سهم قابل توجهی در تولید آلاینده در شهر تهران است.
CO |
NOx |
VOCs |
SOx |
PM |
آلاینده |
286.0 |
7.9 |
83.2 |
0.1 |
2.6 |
میزان انتشار آلایندگی روزانه موتورسیکلتها در هوای شهر تهران (تن |
در سال های گذشته با توجه به نقشی که موتورسیکلت های کاربراتوری در آلودگی هوای تهران دارند دو پیشنهاد برای کنترل و کاهش آلودگی ناشی از تردد آنها در شهر مطرح شده است نخست محدود و ممنوع کردن شماره گذاری موتورسیکلت های بنزینی به گونه ای که تنها موتورسیکلت های انژکتوری در تهران شماره گذاری شوند و اجازه تردد داشته باشند و دیگری استفاده از
موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های بنزینی، برنامه ای که از چند ماه پیش در تهران آغاز شده است. هر چند همچنان شماره گذاری موتورهای کاربراتوری در تهران ادامه دارد اما آنطور که مدیران شهری و اعضای شوراها پیشتر گفته بودند در آینده نزدیک سیاست های سخت گیرانهتری برای تردد موتورسیکلت های کاربراتوری در تهران اعمال خواهد شد.