کد خبر: ۵۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 2015April 27
شفاآنلاین:جامعه>ازدواج>اجرای طرح همسان گزینی که قرار است از امسال اجرایی شود، برخی کار‌شناسان را نگران کرده که ازدواج را از روال طبیعی خود خارج کند و سبب دخالت دولت در خصوصی‌ترین مراحل زندگی افراد جامعه شود،
به گزارش شفا آنلاین،این درحالی است که معاون ساماندهی امور جوانان معتقد است؛ به دلیل تعداد زیاد جوانان در کشور و آمارهای نگران‌کننده افراد مجرد، ورود دولت به امر ازدواج در این مقطع زمانی لازم و ضروری است. سال گذشته طرح همسان‌گزینی با همکاری معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و موسسه تبیان آغاز شد و قرار است که این طرح از خردادماه سال جاری شروع به فعالیت کند. بر اساس این طرح قرار است که سامانه همسرگزینی در اختیار واسطه‌های ازدواج قرار بگیرد تا اطلاعات مراجعان متقاضی ازدواج را ثبت و از این اطلاعات نگهداری کنند و سپس از طریق بانک اطلاعاتی که در اختیار دارند، افراد مناسب را به یکدیگر معرفی کنند. در این طرح اطلاعات افراد از طریق ثبت‌احوال و دیگر مراکز صحت‌سنجی می‌شود و پس از آشنایی دو فرد با یکدیگر از سوی این سامانه برای انجام مشاوره به مراجع مورد تایید معرفی می‌شوند. این درحالی است که برخی افراد از واردشدن فرآیند ازدواج به این مراحل اداری و بوروکراتیک و از بین رفتن روال طبیعی ازدواج اظهار نگرانی می‌کنند و معتقدند که دولت نباید در مساله خصوصی افراد جامعه دخالت کند؛ اما معاون ساماندهی امور جوانان نظر متفاوتی در این زمینه دارد. محمود گلزاری در پاسخ به اینکه آیا طرح همسان‌گزینی فرآیند ازدواج را به مراحلی اداری و بوروکراتیک تبدیل نمی‌کند، گفت: بسیاری افراد اعتقاد دارند که ازدواج حوزه خصوصی مردم است و دولت‌ها نمی‌توانند به آن ورود کنند، اما این نگرش درست نیست و به همین خاطر هم‌اکنون شاخص‌های ما در ازدواج نگران‌کننده شده است، به‌طوری که درحال حاضر ما با ۱۱ میلیون مجرد در کشور روبه‌رو هستیم. او ادامه داد: در شرایطی هستیم که خانواده‌ها دیگر نمی‌توانند، کمک زیادی برای ازدواج فرزندشان انجام دهند و تعداد جوان‌ها نیز در کشور ما بسیار زیاد است، بنابراین دولت باید ورود کند، به ویژه که اکنون تعداد طلاق‌ها هم زیاد شده است و آموزش‌های لازم نیز در اختیار مردم قرار ندارد و مردم نمی‌توانند به خودشان و بچه‌هایشان آموزش دهند. معاون ساماندهی امور جوانان در مورد این مساله که آیا عدم ایجاد فضای مناسب برای آشنایی جوانان با یکدیگر و تفکیک‌های جنسیتی نیز در کاهش آمار ازدواج موثر است یا خیر، گفت: این مساله درست است، به هرصورت اصل مجاورت، ازدواج را رونق می‌دهد، اگر جوانان در مکان مناسب و با وضعیت مناسب در مجاورت هم باشند، ازدواج تسهیل پیدا می‌کند. ایلنا نوشت؛ گلزاری افزود: ما موافق نیستیم که اختلاط و ارتباط دختران و پسران از حدود شرعی خارج شود، اما باید زمینه‌های ارتباط سالم و درست را برای آنها ایجاد کنیم، به همین علت نیز در کنار طرح همسان‌گزینی، دستگاه‌ها را تشویق می‌کنیم تا زمینه این ارتباط را در شرایطی همچون فعالیت‌های اردویی و انجمن‌های علمی برای جوانان ایجاد کنند.
 
 دولت مخالف تفکیک جنسیتی است
درحالی بار دیگر یک مقام مسئول اعلام کرده است که دولت با تفکیک جنسیتی مخالف است که پیش از این نیز بارها مسئولان اجرایی از مخالفت با تفکیک جنسیتی سخن گفته بودند. مرداد سال گذشته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت که دولت با اجرای طرح تفکیک جنسیتی مخالف است. شهیندخت مولاوردی گفت: طرح تفکیک جتسیت مورد تائید معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیست و دولت یازدهم نیز با آن مخالف است.
او افزود: اگرچه برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها اقدام به تفکیک جنسیتی پرسنل زن و مرد خود کرده‌اند، ولی این طرح به صورت سلیقه ای اجرا شده و مورد تائید دولت نیست. این مخالفت‌ها در حالی انجام می‌شود که همچنان برخی از طیف‌ها با بهانه اینکه حضور زنان و مردان در یک مکان کاری خلاف است خواستار تفکیک جنسیتی در جاهای مختلف هستند. با وجود این، در این رابطه اقدامات ضدونقیض انجام می‌شود. اگر حرف معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان را مبنا قرار دهیم که تفکیک جنسیتی در کاهش ازدواج موثر است آنگاه باید دید که چگونه از طرفی بحث ترویج ازدواج مطرح می‌شود و از طرف دیگر موانعی بر سر راه آن ایجاد می‌شود. به طور کلی در ایران مسئله ازدواج سال‌هاست که به دغدغه مسئولان تبدیل شده و آنها مدعی هستند که طرح‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند. با وجود این، همواره نرخ ازدواج در ایران کاهش داشته که این خود نشان‌دهنده ناکارآمدبودن برخی از طرح‌های اجرایی است.
آرمان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
1
0
.......
این حضرات حتی فکر نمی کنند که ازدواجهایی که از مسیر هوسبازی شکل بگیرد بی دوام و دوام ازدواج از خود ازدواج مهمتر است.
و این حضرات فکر نمی کنتد اگر ارتباط دادن دختران و پسران سبب سالم سازی روابط می شود پس دلیل این همه آمار انفجاری رشد سقط جنین و اولاد نامشروع در همان کشورهای غربی برای چیست؟
جز این اسن حضرات مبلفان بی مزد و مواجب لیبرالیسم و انقلاب جنسی هستند؟
باید خراب کرد دانشگاههایی را که به آنها مدرک می دهد.

به قول امام خمینی ما تا سالها بعد هم از دست این شرق زده و غربزده ها آسودگی نخواهیم داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
1
بالاخره یکی از ما بهتران ها (دکتر گلزازی )یک پیز هایی فهمید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: