کد خبر: ۵۸۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 13
شفاآنلاین-نشست بررسی انعکاس «خشونت عریان» توسط رسانه‌ها در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین،محمود صابری، روانپزشک اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در نشست نقد و بررسی انعکاس تصاویر خشونت عریان در رسانه‌ها و قبح زدایی از آن با بیان اینکه گاهی اوقات ما شاهد اکران فیلم‌های خشنی هستیم که باعث افزایش خشونت در جامعه می‌شود، اظهار داشت: درست است که تأثیرات آب و هوایی فصل و یا حتی عوامل خانوادگی می‌تواند در بروز خشونت موثر باشد ولی نقش رسانه‌ها را نباید نادیده گرفت. ما طبق مطالعاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که آمار خشونت در جامعه با اکران فیلم‌های خشن افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم موضوع فوق را بررسی کنیم نباید از کارگردانان خود همان فیلم برای بررسی بهره مند شویم بلکه باید بدون سوءگیری موضوع بررسی شده و مشخص شود این عامل در افزایش خشونت موثر است یا خیر.

روانپزشک اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه نوشته‌های صادق هدایت در آن زمان میزان افسردگی و سیاه نمایی بین جوانان را افزایش داد بنابراین نه تنها اکران فیلم بلکه نوشته ها نیز می‌تواند در افزایش خشونت موثر باشد، افزود: در قرن 18، کتابی به عنوان ورتر جوان نوشته شد که در نهایت نوشته آن کتاب موضوع خودکشی مطرح بود که ما طی بررسی‌ها و تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که پس از انتشار این کتاب میزان خودکشی در جوانان افزایش پیدا کرده است.

صابری با بیان اینکه برخی فیلم‌های خارجی خشونت می‌اورد مانند فیلم راکی و ترمیناتور، گفت: بعد از اکران این دو فیلم مذکور در جامعه آمریکایی ما شاهد افزایش خشونت بودیم؛ همچنین در اواسط دهه 70 فیلم‌های ساخته شده هالیوودی صحنه خشونت عریان نداشتند و یا اگر داشتند بسیار کم بود که بعد از دهه 70 این امر افزایش پیدا کرد و باعث افزایش میزان خشونت در جامعه شد.

 وی با بیان اینکه در فیلم روانی صحنه‌ای که زنی را در حمام به شکل فجیعی به قتل می‌رسانند به نمایش کشیده شده بود ولی این فیلم اوج خشونت بود به تصویرکشیدن به شکل مستقیم بر روی مخاطب نبود در واقع حرکت دوربین باعث شد که تماشاگر به شکل مستقیم با چنین خشونتی مواجه نشود بنابراین ما می‌توانیم نسبت به فیلم های اکران شده نیز به این شکل اقدام کنیم.

روانپزشک اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در دهه 80 و 90 عین خشونت توسط فیلم‌ها به نمایش کشیده شد، افزود: بعد از این دهه ذکر شده به نمایش کشیدن خشونت در فیلم‌ها و سریال‌ها ادامه پیدا کرد؛ در جوامع دیگر فیلم‌های خشن به نمایش کشیده می‌شد ولی در کنارش هشدارها نیز ارائه می‌شد.

صابری با بیان اینکه اگر از الفاظ رکیک هم استفاده کنیم خود یک خشونت است افزود: رسانه‌ها اکنون خشونت را نشان می‌دهند. در رسانه کشور ما در انعکاس الفاظ رکیک محدودیت وجود ندارد که خود نوعی خشونت محسوب می‌شود و باید نظارت و کنترل در این خصوص صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه جملات خیابان عوام و حرف‌های لاتی در تلویزیون کشور ما به طور واضح کشیده می‌شود، گفت: حتی نحوه صحبت کردن درست بین پسر و پدر نیز در رسانه ما و صدا و سیما به نمایش کشیده نمی‌شود بلکه به شکل خشونت آمیز این امر به تماشاگر القا می‌شود در واقع برخوردهای خشن در بیشتر فیلم‌های تلویزیون ما مشهود است.

 روانپزشک اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه وقتی خشونت در بین افراد را به نمایش می کشانیم خود قبح این مسئله را می‌شکند، افزود: وقتی ما در انتخاب سریال‌ها محدودیت داریم به سمت فیلم‌های خارجی مانند جومونگ کشیده می‌شویم که باید بگویم در این فیلم یک مرد با هزاران مرد می‌جنگد و نوعی خشونت شدید را به مخاطب خود القا می‌کند و این فیلم بارها در ساعات مختلف در تلویزیون ما به نمایش کشیده می‌شود که این خود مشکل ساز است.

صابری با بیان اینکه اگر قرار است فیلم‌های خشن در تلویزیون ما به نمایش کشیده شود باید در کنارش فیلم‌های عاطفی و خانوادگی پخش شود، اظهار داشت: فیلم‌های خشن یا اکشن باید در ساعاتی مشخص برای قشری مشخص پخش شود.

وی با بیان اینکه سینمای کشور ما هنوز در ساخت فیلم‌های مربوط به روابط اجتماعی عاطفی و خانوادگی اقدامی انجام نداده و ضعیف عمل کرده است، افزود: حتی فیلم‌های طنز ما نیز بیشتر آزاردهنده است تا طنز و موضوعی را نشان نمی‌دهد که مخاطب به فکر فرو رود و این امر در مسائل نوشتاری نیز به همین شکل است.

روانپزشک اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در رسانه‌ها نقدهای کوبنده و زیرسوال بردن ها را شاهد هستیم که این خود نوعی خشونت را افزایش می‌دهد، گفت: در سازمان پزشکی قانونی کشور بسیاری از مراجعه کنند مشکل اعصاب دارند و برخی دیگر نیز بدون سابقه بوده و مشکلی ندارند و تنها در خشونت لحظه‌ای و گذرا اقدامی نادرست انجام دادند بنابراین نه تنها رسانه بلکه عوامل متعددی از جمله ازدحام، ترافیک، آلودگی هوا، برخی فصول، سرعت بالای زندگی در شهرهای بزرگ در افزایش خشونت در بین افراد موثر است و نباید یک عامل را دید و مابقی عوامل را کنار بگذاریم.

صابری با بیان اینکه زمانی استفاده از نانچیکو بسیار رواج پیدا کرده بود و ما در پزشکی قانونی شاهد شکستگی مچ دست به دلیل استفاده از این ابزار بودیم که در راستای خشونت مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ در واقع کپی برداری و الگوگیری از این وسیله در سریال‌ها به چشم مخاطب خورده بود، اظهار داشت: آیا اساسا وقتی جنایت فجیعی رخ می‌دهد باید رسانه‌ها تصاویر آن را منعکس کنند. نه به این شکل نیست چرا که این امر خود قبح مسئله و خشونت را می‌شکند.

وی با بیان اینکه خشونت انسان‌ها از بدو خلقت وجود داشته است گفت: رسانه‌ها با پخش فیلم‌های خشن باعث افزایش خشونت می‌شوند و حتی در تشویق افرادی که زمینه خشونت را داشته و تمایلات مجرمانه دارند، موثر است.

روانپزشک اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه همه مردم نباید جنگجو باشند بنابراین باید به سمت پخش فیلم آموزنده، عاطفی و خانوادگی برویم تا شاهد کاهش خشونت در جامعه شویم، افزود: فیلمی از آقای مهدی فخیم‌زاده پخش شد که شخصیتی تحت عنوان ناتاشا به عنوان الگویی برای زنان محسوب می‌شد رفتارهای خشن انجام می‌داد در واقع این امر می‌تواند الگویی برای زنانی باشد که پتانسیل خشونت را دارند.

صابری با اشاره به اینکه فیلم های مذکور باید برای جنسی خاص و سنی خاص به نمایش کشیده شود تا قبح مسئله شکسته نشود، گفت: دختران ما نیاز به الگوهای عاطفی، ملایم و عشقی دارند بنابراین باید به سمت این امر پیش برویم؛ چرا کانون از سه ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد. چرا مهارت زندگی زناشویی در بین نسل جوان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درست است که باید بزهکار را به نمایش بکشانیم ولی نه به شکل خون و یا قتل عام، اظهار داشت:ما نباید جامعه‌مان به جایی برسد که مانند آمریکا به دنبال پخش فیلم‌هایی برای تلطیف شرایط خشونت آمیز باشیم در واقع امریکا ذاتاً خشن است و ما نباید به آنجا برسیم.

روانپزشک اداره کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه در اطلاع رسانی باید ممیزی در نظرگرفته شود و تصویر جنازه، کشتار، صورت سوخته، نشان داده نشود چرا که سطح خشونت جامعه را بالا می‌برد و قبح مسئله را از بین خواهد برد، اظهار داشت: چرا حتماً باید تصاویر عریان و خشونت آمیز حادثه‌ای در رسانه به نمایش کشیده شود آیا این امر برای جلب مخاطب است و نمی‌توان در کنار خبر مثبت18 گذاشت تا مخاطب جذب کرد.

صابری با بیان اینکه ضعف برخوردهای قانونی، کمبود نیرو و کمبود نظارت درکنار تمام عوامل مطرح شده باعث افزایش خشونت می‌شود، گفت: رسانه‌ها خود باعث خشونت نمی‌شوند بلکه با پخش برنامه‌ها و خبرهایی باعث تشدید خشونت در جامعه می‌شوند. بنابراین باید نظارت در این راستا صورت گیرد.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: