کد خبر: ۵۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - 2015April 07
شفا آنلاين-هر 9 ثانیه یک خشونت در کشور رخ می‌دهد. براساس آمار رسمی 19.9 درصد از خشونت‌ها در تهران را خشونت‌های جسمی و 52.4 درصد از آن را خشونت‌های روانی تشکیل می‌دهد. طبق آمارهای رسمی از ابتدای اسفند سال قبل ۹۹ هزار و ۱۲۶ نفر به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۲ افزایش ۱.۳ درصدی داشته است.

به گزارش شفا آنلاين،طبق این گزارش از کل مراجعین به دلیل نزاع در یازده ماهه سال قبل ۶۵ هزار و ۴۳۰ نفر مرد و ۳۳ هزار و ۶۹۶ نفر زن بوده اند.آمارها خبر از افزایش خشونت در جامعه به خصوص کلانشهرها می دهند که این مسئله زنگ خطری برای شهروندان محسوب می شود.بسیاری از جامعه شناسان ریشه خشونت در جامعه را در مسایل اقتصادی ،فرهنگی و ... می دانند و معتقدند که این موضوعات بر رفتار و روحیات افراد اثر مستقیم دارد .


دکتر سعید معیدفر نیز با پرداختن به دلایل مختلف به‌وجود آمدن خشونت در جامعه می گوید: حقیقت این است که افراد جامعه وقتی خواسته‌ها و زندگی خود را از دست رفته می‌بینند و نمی‌توانند آن را کنترل و مدیریت کنند، به سمت خشونت می‌روند. برای مثال تعداد زیادی از مردم در جامعه بیکارند، این بیکاری موجب عصبی‌شدن و در نهایت خشونت فردی می‌شود. وقتی این بیکاری سطح اقتصادی افراد جامعه را به سمت خط فقر هدایت کند، این خشونت‌های فردی گسترش پیدا می‌کنند و مشکلات عمده‌تری می‌سازند.

باید روح زندگی اجتماعی را مجددا به جامعه بازگردانیم

این جامعه شناس به راه حل ها برای کاهش خشونت در جامعه می پردازد و می گوید: اولین راه‌حل این است که از جامعه‌گریزی فاصله بگیریم و بیرون بیائیم. ما در کشوری هستیم که جامعه در آن حضور کمی دارد. افراد جامعه ما با هم در تعامل نیستند. ما باید روح زندگی اجتماعی را مجددا به جامعه بازگردانیم.

وی در ادامه گفت: گسترش فرهنگ در عرصه عمومی، مشارکت مدنی و تقویت روح جامعه از اقداماتی است که باید برای ایجاد یک روح اجتماعی انجام دهیم.

معیدفر یکی دیگر از راه‌حل‌های تقلیل خشونت در جامعه را تلاش برای از بین بردن شکاف‌های جامعه دانست و گفت: ما باید انواع شکاف‌ها در جامعه را از بین ببریم تا شاهد کاهش خشونت باشیم. این امر مستلزم یک مدیریت قوی است.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: در کنار این راه‌حل‌ها ما باید یک نظام قضائی شفاف داشته باشیم. چنین نظامی در کاهش خشونت بسیار می‌تواند موثر باشد. برای مثال وقتی درگیری و مشکلی بین دو نفر شکل می‌گیرد، اگر نظام قضائی حق را به حق‌دار نرساند، افراد وارد اقدامات و اجرای قوانین شخصی می‌شوند که خشونت را تولید می‌کند.

رفع چاش های اجتماعی ، خشونت را می خشکاند

محمد حسنوند مدرس حقوق جزا و جرم‌شناسی ، درباره علل افزایش خشونت و پرخاشگری در جامعه و راهکارهای کاهش یا جلوگیری از این مهم می گوید: متاسفانه افزایش پرخاشگری به یکی از مشکلات جامعه ما تبدیل‌ شده و طبق آمارهایی که از پرونده‌های پزشکی قانونی گزارش می‌شود افزایش خشونت در جامعه می‌تواند دلایل فراوانی داشته باشد اما بخش مهمی از این مسئله به تضادهای فرهنگی در جامعه بازمی‌گردد.

وی بر کنترل هیجان‌های منفی در افراد به‌خصوص در جوانان برای مهار خشونت در جامعه با ارائه راهکار درست و کارشناسی شده تاکید کرد.

حسنوند با تاکید بر اینکه چالش‌های اجتماعی و پایین آمدن آستانه تحمل مردم نقش مهمی در وقوع خشونت و درگیری در سطح جامعه دارند، می گوید: بسیاری از افراد جامعه، قانون را خودشان اجرا می‌کنند و به این باور نرسیده‌اند که دستگاه‌هایی وجود دارند که حق آنان را می‌گیرد که این مهم نیازمند کار فرهنگی است.

این مدرس حقوق در پاسخ به این سؤال که چرا در برخی فصول سال مانند تابستان و بهار شاهد افزایش چشمگیر خشونت‌های خیابانی و از سوی دیگر در فصل زمستان شاهد کمترین نزاع‌های فردی هستیم، می گوید:اقلیم، آب‌وهوا تأثیر فراوانی بر کمیت و کیفیت جرائم دارد به حدی که این مسئله مورد توجه بسیاری از جرم شناسان قرار گرفته است و بسیاری از عادات رفتاری می‌تواند بر اساس وضعیت‌های نامناسب جوی دستخوش تغییر شوند.



پانا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: