شفا آنلاین -اصلاح اساسنامه سازمان ،شایسته گزینی در انتخاب ارکان عالی، توجه به بدنه مدیریتی و کارشناسی ، اصلاح برخی قوانین و مقررات مغایر با اصول و قواعد بیمه ای، اصلاح و توقف فرآیند انفکاک درمان (مستقیم یا غیر مستقیم) ، اصلاح و بازنگری حوزه سرمایه گذاری اقتصادی سازمان، شکل دهی هسته آینده پژوهی و اطاق اندیشه و تفکر در تامین اجتماعی، بازیابی و احیای شرکتها و موسسات ماموریتی و اصلاح ماده 28 قانون برنامه پنجم توسعه از جمله اقداماتی است که براساس نظر کارشناسان طی یکصد روز آینده باید برای احیای سازمان تامین اجتماعی انجام شود.
به گزارش شفا آنلاین ، دولت تدبیر و امید وعده داده است که در طی 100 روز اول شروع فعالیت خود تغییرات محسوسی را در کشور ایجاد کند و در این میان تغییرات در حوزه رفاه و تامین اجتماعی و بویژه سازمان تامین اجتماعی بسیار تاثیر گذار خواهد بود چرا که ایجاد تغییرات اقتصادی با توجه به شرایط رکودی – تورمی، حجم نقدینگی ، اثرات نامساعد پایدار تصمیمات دولت قبلی و ... در کوتاه مدت میسر نیست بویژه آنکه ایجاد تغییرات در حوزه اقتصادی بستگی تام و تمام به حوزه سیاست خارجی و بحث تحریم ها دارد.
کارشناسان تامین اجتماعی معتقدند در هر حال طی 100 روز اعلام شده امکان تحقق تغییرات محسوس و چشمگیر در حوزه های صرفاً اقتصادی وجود ندارد و از طرف دیگر اگر تغییرات محسوسی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی و بویژه سازمان تامین اجتماعی با قریب به 35 میلیون بیمه شده اصلی و تبعی اتفاق بیافتد و دولت بتواند در روزهای اول فعالیت خود تغییراتی را درخصوص ارائه "خدمات اجتماعی" و بهبود پوشش های بیمه اجتماعی و خدمات درمانی انجام بدهد، قطعاً اثرات خوشایندی در مردم و بویژه ذینفعان حوزه خدمات اجتماعی و بیمه های اجتماعی بجای خواهد گذاشت.
رئیس جمهور، برخی وزراء و بویژه وزیر جدید بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در اولین صحبتهای خود بر موضوع بهبود بیمه های سلامت تاکید کرده که این امر اگر چه حائز توجه و اهمیت است اما پرداختن و اولویت بخشی به آن در حیطه عمل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است. چرا که این افراد قطعاً خبر دارند که منابع مالی لازم را دولت در اختیار ندارد و فقط بایستی به حوزه خدمات اجتماعی و مهندسی مجدد منابع بپردازد.
بهر حال شرکای اجتماعی (بیمه شدگان ، مستمری بگیران و کارفرمایان ) و کارکنان سازمان تامین اجتماعی انتظار دارند که دولت جدید در کنار برنامه ها و طرحهای 100 روزه خود برای کشور ، برنامه کوتاه مدت منسجم و مدونی را برای بهبود شرایط پیرامونی، وضعیت اساسنامه ارکان ، ساختار و کارکردهای سازمان تامین اجتماعی به مورد اجرا بگذارد .
اصلاح اساسنامه تامین اجتماعی اولین اقدام
علی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر به برخی از محورهای اساسی که میتواند سازمان تامین اجتماعی را طی 100 روز اول فعالیت دولت جدید موفق کند ، اشاره کرد و گفت: اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی که توسط دولت قبلی برخلاف قانون و براساس مصالح شخصی ، باندی ، فرقه ای و ... 4 بار مورد اصلاح قرار گرفت و سه جانبه گرایی ، استقلال مالی و اداری ، شخصیت مستقل حقوقی و ... این سازمان مشاع بین النسلی و حق الناس را مورد خدشه قرار داد اولین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: با لغو 4 مصوبه قبلی دولت که مورد ایراد مجلس و دیوان عدالت اداری نیز قرار گرفته و برگشت به اساسنامه قبلی زمینه راهبری و اعمال مدیریت بر پایه تدبیر و اعتدال فراهم می شود. 2
وی به دومین اولویت اشاره و تاکید کرد: شایسته گزینی در انتخاب ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی دومین مورد است . انتخاب اعضای نظام تصمیم گیری (شورایعالی و هیئت مدیره) نظارتی (هیات نظارت ) و اجرایی (هیئت مدیره و مدیرعامل) بایستی از بین افراد مرتبط تخصصی و نمایندگان واقعی شرکای اجتماعی (کارگران و کارفرمایان) برای حوزه "تصمیم گیری و نظارت عالیه" و از بین افراد سازمانی و آشنا با حوزه بیمه های اجتماعی و دارای عرق و حمیت سازمانی برای حوزه اجرایی صورت پذیرد.
به گفته وی ، اصلاح ساختار و ساماندهی مجدد سازمان مورد دیگری است که باید رعایت شود، انتصاب برخی افراد ناآشنا با الفبای مدیریت و برنامه ریزی و بیگانه با مفاهیم اولیه بیمه های اجتماعی در ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی باعث گردید تا طی 8 سال اخیر بسیاری از ساختارهای تشکیلاتی و شرکتی مهم و تاثیر گذار سازمان تامین اجتماعی که می توانست محل اندیشه ورزی و تولید محتوای علمی و ارتباطی برای سازمان باشد منحل یا ادغام شده و یا از ماموریت اصلی خود دور شوند مثل موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ، موسسه فرهنگی ارتباطی آتیه ، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی و ... و در نتیجه سازمان فاقد یک ستاد دانش بنیان و دارای تجربه و حمیت سازمانی شدکه می بایست در اولین اقدام پس از اصلاح اساسنامه و ارکان سازمان به موضوع ساختار سازمان توجه شود.
این کارشناس ارشد تامین اجتماعی افزود: توجه به بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمان تامین اجتماعی موضوع مهم چهارم است .اگر چه آئین نامه استخدامی سازمان که مطالعات بازنگری آن از سال 1374 شروع شده و در مرحله تصمیم گیری نهایی متوقف شده بود، توسط برخی افراد در سال 1387 با رویکرد منافع شخصی مورد تعدیل قرار گرفت اماتصویب و ابلاغ آن ظرفیت های مناسبی را در اختیار سازمان برای شکل دهی یک نظام مطلوب شناسایی، جذب و نگهداشت منابع انسانی در اختیار سازمان قرار داده است ولیکن طی دولتهای نهم و دهم از این آئین نامه برای استخدام حدود 10 هزار نفر دیپلم و زیر دیپلم ، انتقال و استخدام مدیران ، انتقال سوابق و دریافت پاداش ، مزایا و مستمری پایان خدمت بالا برای مدیران وارداتی و ... توسط برخی افراد مصادره به مطلوب شد و در عوض پرداخت حقوق و مزایای پرسنل هم دستاویزی شد برای اعمال فشار و یا ایجاد محبوبیت صوری در ابتدا و یا انتهای مدیریت مدیران متزلزل هشتگانه طی این هشت سال که این امر بایستی با نگاهی دوباره مورد بازنگری و اصلاح اساسی قرار گیرد.
ضرورت اصلاح قوانین و مقررات مغایر با اصول بیمه ای
حیدری به اصلاح برخی قوانین و مقررات مغایر با اصول و قواعد بیمه ای اشاره کرد و اظهار داشت: اصلاح برخی قوانین مغایربا اصول وقواعد بیمه ای که مبتنی بازنشستگی پیش ازموعد بوده و یا مقرری بگیران بیمه بیکاری را برخلاف قانون و بدون تامین بار مالی افزایش می دهد و یا زمینه ساز فرار بیمه ای است و یا محل تامین بار مالی آن نامشخص است (نظیر احاله پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به شهرداری ها که نه میسر است و نه کافی است) و یا باعث ورود ریسکهای گزینشی به سازمان می شود بایستی در اولویت سازمان قرار گیرد.
به گفته وی ، اصلاح ماده 28 قانون برنامه پنجم توسعه ششمین اقدام اساسی در تامین اجتماعی است. در شرایط انفعال فکری و عملی سازمان تامین اجتماعی و با توجه به اینکه در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز افرادی حضور داشتند که با الفبای حقوق بنیادین کار و بیمه های اجتماعی آشنا نبودند، وفق ماده 28 قانون برنامه توسعه پنجم تصویب شد که صندوقهای بیمه اجتماعی خصوصی با تضمین 10 ساله شکل بگیرد مگر می شود سرنوشت بیمه شده ای که بایستی حداقل 30 سال بیمه بپردازد و پس از آن حداقل 30سال خودش و بازماندگانش مستمری بگیرند را فقط برای 10 سال تضمین کرد.
وی افزود:این درحالی است که هیات امناء و هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بجای اینکه اصلاح این ماده را بعنوان راهبرد خود اعلام کنند در مصوبات و بخشنامه های مربوط به تدوین برنامه استراتژیک (که با تاخیر 8 ساله در آخرین روزهای دولت دهم ابلاغ شد) اجرای این ماده را بعنوان راهکار و راهبرد استراتژیک سازمان اعلام کردند.
این فعال در حوزه تامین اجتماعی گفت: اصلاح و توقف فرآیند انفکاک درمان (مستقیم یا غیر مستقیم) سازمان تامین اجتماعی اقدام مهم دیگری است که باید انجام شود . طی فعالیت دولت قبل ، تلاشهایی برای دست اندازی به بخش درمان سازمان صورت گرفت و حتی علیرغم اینکه در قانون برنامه توسعه پنجم مراکز ملکی سازمان از امر ادغام در سازمان بیمه سلامت مستثنی شد اما افرادی در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و در ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی تلاش کردند تا در قالب اساسنامه سازمان بیمه سلامت ، بخش درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی را از آن جدا کنند که بایستی وزیر جدید و ارکان عالی جدید سازمان ، حفظ و صیانت از کیان و خط قرمز سازمان تامین اجتماعی را وجهه همت خود قرار دهند.
وی اصلاح و بازنگری حوزه سرمایه گذاری اقتصادی سازمان تامین اجتماعی را هشتمین اقدام ذکر کرد و افزود:متاسفانه و بهر تقدیر بخش سرمایه گذاری و معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی طی دولت نهم و دهم از ماموریت اصلی خود دور شده و به ابزاری برای دست اندازی باندهای قدرت و فساد در این حوزه مبدل شد و بسیاری از تغییرات اساسنامه ای ، ساختاری و مدیریتی سازمان تامین اجتماعی طی این 8 سال با همین رویکرد نادرست انجام پذیرفت که باید در باز مهندسی این بخش و احیای نگاه اقتصادی ، کلان و آینده نگر در سطح ستاد سازمان و انتخاب مدیران پاک دست و دارای مقبولیت و مشروعیت حرفه ای ، تخصصی و تجربی در حوزه شرکتهای سرمایه گذاری سازمان اقدام کرد.
استفاده از ظرفیت شرکتها در انجام ماموریتهای تامین اجتماعی
حیدری به بازیابی و احیای شرکتها و موسسات ماموریتی سازمان تامین اجتماعی اشاره و تاکید کرد: درگذشته برخی از شرکتها و موسسات سازمان تامین اجتماعی بعنوان پاره و پیکره ای از ستاد فکری سازمان عمل می کردند و عملاً برخی از وظایف ماموریتی سازمان را انجام می دادند نظیر شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین، موسسه فرهنگی هنری آهنگ - آتیه، موسسه حسابرسی تامین اجتماعی ، موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ، شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران و ... که باید این مجموعه ها تقویت و مستحکم شده و به پیکره اصلی سازمان بازگردد.
وی به دهمین اقدام اساسی سازمان نیز اشاره کرد و گفت: شکل دهی هسته آینده پژوهی و اطاق اندیشه و تفکر در سازمان تامین اجتماعی اقدام مهمی است که باید سریع انجام شود .بهر تقدیر متولیان دولت و متصدیان وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی( وزارت رفاه و تامین اجتماعی سابق) دولت نهم و دهم و غالب افرادیکه طی 8 سال گذشته در ارکان عالی سازمان تامین اجتماعی جاخوش کرده بودند بخاطر منافع شخصی ، باندی و فرقه ای خود مایل بودند که سازمان تامین اجتماعی را از هسته ها و نهادهای فکری تهی سازند و نیروهای دلسوز ، مطلع و دردمند سازمان را حذف و یا به حاشیه برانند و امر برنامه ریزی و مطالعات و محاسبات بیمه ای و ... را به قهقرا ببرند، تا دست اندازی به منابع سازمان سهل تر شود و بهمین دلیل احیای این نهادهای فکری در سازمان تامین اجتماعی باید در اولویت دولت تدبیر و امید قرار گیرد تا هم وجه "تدبیر" این دولت نماد و نمود عینی بیابد و هم "امید" لازم در بدنه مدیریتی و کارشناسی تحقیر شده سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود.
در نهایت اگر دولت تدبیر و امید و بویژه وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بخواهد در این 100 روز تغییر محسوس و چشمگیری در حوزه سازمان تامین اجتماعی و پیرامون آن انجام دهد بی شک این امر با اجازه تداوم رویکردهای ناصواب مدیران منصوب و منتخب دولت قبلی که بدون بلیط و اتوبوسی و بدون داشتن آگاهی و دانش و تجربه حداقلی در حوزه بیمه