کد خبر: ۵۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015March 19
شفاآنلاین-معاون گردشگری در بازدید از پایانه‌های فرودگاه مهرآباد در جریان تجهیز کردن این فرودگاه مسافربری داخلی قرار گرفت و پای درددل و اعتراض برخی از مسافران نسبت به گرانی نرخ بلیت‌ها و تاخیر طولانی پروازها نشست.

به گزارش شفاآنلاین،این بازدید که حدود یک ساعت و نیم طول کشید همزمان با آغاز سفرهای نوروزی در آخرین پنجشنبه سال 93 صورت گرفت.

با وجود آنکه گرانی نرخ بلیت هواپیماها و وضعیت پروازها با حوزه کاری مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری مرتبط نیست؛ اما او به عنوان رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر به فرودگاه مهرآباد رفت تا در جریان وضعیت خدمات‌رسانی به مسافران در آستانه آغاز تعطیلات نوروزی قرار گیرد.

فضای فرودگاه مهرآباد در صبح امروز خلوت بود؛ اما حضور معاون گردشگری که معاون برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌های کشور و همچنین مدیرعامل فرودگاه مهرآباد او را در این بازدید همراهی می‌کردند‌، سبب جنبش و جوش مسافران شد تا درددل‌های خود را نسبت به گران‌فروشی برخی از آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی و همچنین تاخیر پروازها مطرح کنند. رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر قول داد؛ مشکلات این مسافران را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کند.

در جریان بازدید معاون گردشگری از فرودگاه مهرآباد یکی از مسافران با ارائه بلیت خود که به مقصد مشهد بود،گفت: این بلیت برای هر نفر به مقصد مشهد 570 هزار تومان فروخته شده، درحالی که نرخ اصلی آن 342 هزار تومان است.

رحمانی‌موحد شماره تماس این مسافران و همچنین نام آژانس فروشنده تور و بلیت را دریافت کرد تا موضوع را پیگیر شود. او درباره بروز این مشکل گفت: مسافر مدعی است غیر از مبلغ تور و بلیت، آژانس 200 هزار تومان دیگر اضافه گرفته است که ما پیگیر این مساله هستیم.

لاریجانی ، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر پس از پیگیری گفت: آژانس فروشنده‌ی تور شناسایی شده و قرار است به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اعلام شود تا واحد رسیدگی به شکایات موضوع را سریع‌تر پیگیری کند.

در ادامه این بازدید، رحمانی‌موحد به میان مسافران رفت و از برخی آن‌ها درباره مبلغ تورها پرس‌وجو کرد. یکی از مسافران اعلام کرد: به ازای خرید یک تور سه روزه به مقصد مشهد با اقامت در هتل 4 ستاره بدون ناهار و شام، دو میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کرده که در این تور مبلغ بلیت یک طرفه مشهد 350 هزار تومان محاسبه شده است.

معاون گردشگری قول داد؛ این مساله را پیگیر شود تا حقوق مسافر در این باره ضایع نشود.

اعتراض برخی از مسافران در آخرین پنجشنبه سال به تاخیر برخی پروازها در حالی مطرح شد که دهقان مدیرکل نظارت بر شرکت‌ها‌، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور به خبرنگاران حاضر در این بازدید گفت: از زمان شروع سفرهای نوروزی تا این لحظه تاخیر غیرقابل مدیریتی نداشتیم و اگر تاخیری بوده در حد یکی دو ساعت بوده است.

در همین حال یکی از مسافران با ارائه بلیت‌اش به مقصد بندرعباس اعلام کرد: قرار بوده 8:30 صبح امروز با شرکت هواپیمایی آسمان پرواز داشته باشد، درحالی که پروازش به ساعت 16 موکول شده است.

دهقان درباره نحوه پیگیری مسافران از حقوق خود در صورت تاخیر پروازها، گفت: براساس ضوابط و قوانین موجود اگر پرواز بیش از دو ساعت تاخیر داشت، شرکت هواپیمایی موظف است پذیرایی و امکانات لازم را در اختیار مسافران قرار دهد. اگر این تاخیر همزمان با وعده غذایی شود آن شرکت باید بسته غذایی را بین مسافران توزیع کند.

او همچنین گفت: اگر تاخیر بیش از 4 ساعت باشد شرکت هواپیمایی موظف است امکانات اسکان و پذیرایی را برای مسافران فراهم کند و اگر پرواز دیگری به همان مقصد وجود داشت آن شرکت هواپیمایی باید بدون دریافت وجه، مسافران را با آن پرواز اعزام کند، حتی اگر بلیت آن پرواز نرخ بالاتری داشت.

او گفت: تصمیم‌گیری درباره زمان انجام پرواز دارای تاخیر با هماهنگی مدیریت فرودگاه و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و وضعیت هواپیما صورت می‌گیرد.

این توضیحات مدیرکل نظارت بر شرکت‌ها‌، فرودگاه‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور درحالی بیان شد که این مسافر که پروازش حدود هشت ساعت تاخیر داشت، بدون دریافت هیچگونه امکاناتی در ترمینال معطل نشسته بود و مسئولان فرودگاه نیز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مسافران معترض این پرواز نداشتند.

معاون گردشگری سپس متذکر شد: باید در جلسه‌ای با رییس سازمان هواپیمایی سریع‌تر موضوع تاخیر پروازها را پیگیری کنیم.

او پس از بازدید از ترمینال 1 فرودگاه مهرآباد که از روز گذشته همزمان با فرا رسیدن سفرهای نوروزی فعالیتش را آغاز کرده است، گفت: خوشبختانه استاندارد و ضوابط خوبی در این پایانه ایجاد شده و به نظر می‌رسد آمادگی کامل برای پذیرایی از مسافران وجود دارد. روزانه نیز ظرفیت برقراری 50 پرواز از این ترمینال ایجاد شده است.

رحمانی‌موحد با اشاره به اعزام بازرسان ستاد هماهنگی خدمات سفر از روز جمعه به سراسر استان‌ها، گفت: این بازرسی‌ها همزمان با نظارت سایر دستگاه‌ها صورت می‌گیرد که امیدواریم به حل و فصل مشکلات و مدیریت سفرهای نوروزی منجر شود.

رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر درباره‌ی اعتراض برخی از مسافران به افزایش نرخ تورها و بلیت‌ها، گفت: بیشتر نرخ‌ها براساس مصوبات تعیین شده اعلام شده است؛ اما برخی از مسافران افزایش‌هایی را نیز مدعی شده‌اند که بعضی از این گرانی‌ها در قالب تور اتفاق افتاده است و ما باید پس از بررسی و آنالیز قیمت‌ها برخوردهای لازم را انجام دهیم.

رحمانی‌موحد بیان کرد: تا ظهر امروز به شاکیان تورهای نوروزی که در فرودگاه با آن‌ها صحبت کردم، نتیجه را اعلام خواهم کرد.

او همچنین در پاسخ به اعتراض یکی از مسافران نسبت به گران‌فروشی برخی از هتل‌ها، گفت: هتل‌ها حق ندارند برای نوروز افزایش نرخ داشته باشند. آنها بین اول دی تا اول دی سال بعد می‌توانند افزایش نرخ داشته باشند. اگر جز این گرانفروشی اتفاق افتد برخورد لازم صورت می‌گیرد.

معاون گردشگری گفت: وقتی ما هتل‌های درشت را تنظیم کنیم، هتل‌ها ریز هم درست می‌شوند.

در پایان این بازدید معاون گردشگری گفت: سه پایانه فرودگاه مهرآباد استاندارد خوبی داشته و بار تردد و ترابری مسافران بین سه پایانه به خوبی توزیع شده است. خدمات بهداشتی و پذیرایی نیز نظام خوبی دارد و طبق گزارش‌ها حجم پروازها به مناسبت تعطیلات نوروزی از دو روز گذشته افزایش یافته است.

معاون گردشگری پیش از ترک فرودگاه مهرآباد گپ تلفنی کوتاهی با رییس فرودگاه‌های کل کشور داشت و با یادآوری درخواست‌اش برای برگزاری نشستی مشترک به منظور حل مشکلات مربوط به سفرهای هوایی ابراز امیدواری کرد؛ در این 15 روز این فرصت دیدار فراهم شود.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: