شفاآنلاین- روزى یكى از خدمتكاران امام سجاد علیه السلام در موقع شستوشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام علیه السلام را زخمى كرد. امام به او نگاهى كرد. او دریافت كه امام ناراحت شده است. بلافاصله گفت: «وَ الْكاظِمِینَ الْغَیْظَ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت: «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»، امام فرمود: تورا عفو كردم. او گفت: «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى. الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْكَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ . (آل عمران ـ 134)همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مى كنند و خشم خود را فرو مى برند و از مردم در مى گذرند و خداوند نكوكاران را دوست دارد.این آیه، به دنبال محكوم كردن ربا در آیات قبل، از انفاق و عفو و گذشت و تعاون تمجید مى كند.
از آنجا كه در آیه قبل وعده بهشت جاویدان به پرهیزکاران داده شده در این
آیه پرهیزکاران را معرفى مىكند و چند صفت از اوصاف عالى و انسانى براى
آنها ذكر نموده است:
1- آنها در همه حال انفاق مى كنند
چه موقعى كه در راحتى و وسعتند و چه زمانى كه در پریشانى و محرومیتند
(الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ)آنها با این عمل
ثابت مى كنند كه روح كمك به دیگران و نیكوكارى در جان آنها نفوذ كرده است و
به همین دلیل تحت هر شرائطى اقدام به این كار مى كنند.
روشن است كه انفاق در حال وسعت به تنهایى نشانه نفوذ كامل صفت عالى سخاوت
در اعماق روح انسان نیست، اما آنها كه در همه حال اقدام به كمك و بخشش مى
كنند نشان میدهند كه این صفت در آنها ریشه دار است.ممكن است گفته شود
انسان در حال تنگدستى چگونه مى تواند انفاق كند؟
پاسخ این سوال روشن است: زیرا اولاً افراد تنگدست نیز به مقدار توانایى مى
توانند در راه كمك به دیگران انفاق كنند، و ثانیاً انفاق منحصر به مال و
ثروت نیست بلكه هرگونه موهبت خدادادى را شامل مى شود؛ خواه مال و ثروت
باشد یا علم و دانش یا مواهب دیگر، و به این ترتیب خداوند مى خواهد روح
گذشت و فداكارى و سخاوت را حتى در نفوس مستمندان جاى دهد تا از رذائل
اخلاقى فراوانى كه از بخل سرچشمه مى گیرد بر كنار بمانند.آنها كه انفاق
هاى كوچك را در راه خدا ناچیز مى انگارند براى این است كه هر یك از آنها
را جداگانه مورد مطالعه قرار میدهند وگرنه اگر همین كمكهاى جزئى را در
كنار هم قرار دهیم و مثلاً اهل یك مملكت اعم از فقیر و غنى هر كدام مبلغ
ناچیزى براى كمك به بندگان خدا انفاق كنند و براى پیشبرد اهداف اجتماعى
مصرف نمایند، كارهاى بزرگى به وسیله آن مىتوانند انجام دهند، علاوه بر این
اثر معنوى و اخلاقى انفاق بستگى به حجم انفاق و زیادى آن ندارد و در هر
حال عاید انفاق كننده مىشود.
جالب توجه اینكه در اینجا نخستین صفت برجسته پرهیزكاران انفاق ذكر شده،
زیرا این آیات نقطه مقابل صفاتى را كه درباره رباخواران و استثمارگران در
آیات قبل ذكر شد، بیان مى كند، به علاوه گذشت از مال و ثروت آن هم در حال
خوشى و تنگدستى روشن ترین نشانه مقام تقواست.
2- آنها بر خشم خود مسلطند (وَ الْكاظِمِینَ الْغَیْظَ)
حالت خشم و غضب از خطرناك ترین حالات است و اگر جلوى آن رها شود، در شكل
یك نوع جنون و دیوانگى و از دست دادن هر نوع كنترل اعصاب خودنمایى مى كند،
و بسیارى از جنایات و تصمیم هاى خطرناكى كه انسان یك عمر باید كفاره و
جریمه آن را بپردازد در چنین حالى انجام مى شود، و لذا در آیه فوق دومین
صفت برجسته پرهیزكاران را فرو بردن خشم معرفى كرده است.پیغمبر اكرم مى
فرماید: من كظم غیظا و هو قادر على انفاذه ملأه اللَّه امنا و ایمانا. آن
كس كه خشم خود را فرو ببرد با اینكه قدرت بر اعمال آن دارد خداوند دل او را
از آرامش و ایمان پر مى كند .
این حدیث مى رساند كه فرو بردن خشم اثر فوقالعادهاى در تكامل معنوى انسان و تقویت روح ایمان دارد.
ببخشید و رهایش كنید
3- آنها از خطاى مردم مى گذرند (وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ)
فرو بردن خشم بسیار خوب است اما به تنهایى كافى نیست زیرا ممكن است كینه و
عداوت را از قلب انسان ریشه كن نكند، در این حال براى پایان دادن به حالت
عداوت باید كظم غیظ توأم با عفو و بخشش گردد، لذا به دنبال صفت عالى
خویشتندارى و فرو بردن خشم، مسئله عفو و گذشت را بیان نموده، البته منظور
گذشت و عفو از كسانى است كه شایسته آنند نه دشمنان خونآشامى كه گذشت و
عفو باعث جرأت و جسارت بیشتر آنها مى شود.
4- آنها نیكوكارند (وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ)
در اینجا اشاره به مرحله عالی تر از عفو شده كه همچون یك سلسله مراتب
تكاملى پشت سر هم قرار گرفتهاند و آن این است كه انسان نه تنها باید خشم
خود را فرو برد و با عفو و گذشت كینه را از دل خود بشوید، بلكه با نیكى
كردن در برابر بدى (آنجا كه شایسته است) ریشه دشمنى را در دل طرف نیز
بسوزاند و قلب او را نسبت به خویش مهربان گرداند؛ به طورى كه در آینده چنان
صحنهاى تكرار نشود، به طور خلاصه نخست دستور به خویشتن دارى در برابر
خشم، و پس از آن دستور به شستن قلب خود، و سپس دستور به شستن قلب طرف مى
دهد.
بحث لغوی
كظم در لغت به معنى بستن سر مشكى است كه از آب پر شده باشد، و به طور
كنایه در مورد كسانى كه از خشم و غضب پر مى شوند و از اعمال آن خوددارى
مىنمایند به كار میرود.
غیظ به معنى شدت غضب و حالت برافروختگى و هیجان فوق العاده روحى است كه بعد از مشاهده ناملایمات به انسان دست مى دهد.
پیام های آیه
1ـ تقوا، از انفاق جدا نیست. «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ
یُنْفِقُونَ ...»2ـ انفاق، سخاوت مى خواهد نه ثروت. «فِی السَّرَّاءِ وَ
الضَّرَّاءِ»3ـ نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى
بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»4ـ متّقین
محكوم غرایز نیستند، آنان حاكم و مالك خویشتنند. «الْكاظِمِینَ الْغَیْظَ»
5ـ تقوا، از سعه صدر جدا نیست. «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ»6ـ متّقى،
منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مى كند.
«یُنْفِقُونَ»، «الْكاظِمِینَ»، «الْعافِینَ»7ـ در عفو خطاكار، ایمان او
شرط نیست. «وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ» 8ـ كسى كه مىخواهد محبوب خدا
شود باید از مال بگذرد و خشم و غضب را فرو برد. «وَ اللَّهُ یُحِبُّ
الْمُحْسِنِینَ» 9ـ انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان
و نیكوكارى است. «یُنْفِقُونَ»، «الْكاظِمِینَ»، «الْعافِینَ»،
«الْمُحْسِنِینَ».
آرمان