کد خبر: ۵۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 18
قائم مقام کمیته امداد خبر داد:
شفاآنلاین-قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: کمیته امداد با برنامه ریزی هایی که انجام داده در نظر دارد، پنج هزار مرکز نیکوکاری را طی مدت پنج سال در پنج هزار مسجد فعال کشور راه اندازی کند.
به گزارش شفاآنلاین،«سیدمحمدعلی هاشمی»  افزود: با حمایت و نظارت کمیته امداد، تاکنون 808 مرکز نیکوکاری در برخی محلات و مساجد افتتاح شده است.

وی تصریح کرد: با انسجام و تشکیل مراکز نیکوکاری، این مراکز بصورت شبکه ای منطقه ای، استانی و کشوری به تعامل با یکدیگر(ارائه برخی هدایای مازاد به یکدیگر) می پردازند.

هاشمی، تقویت فرآیند شناسایی، ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیرگذار(از جمله نیکوکاران و موسسات خیریه) بمنظور استفاده بهینه از ظرفیت آنان در راستای رفع مشکلات محرومین و تمرکز بر محله و محله گرایی در امور خیریه با محوریت مسجد را از اهداف راه اندازی مراکز نیکوکاری عنوان کرد.

وی ایجاد همبستگی، تکافل و توازن اجتماعی در جامعه و ارتقای فرهنگ انفاق و نیکوکاری، شناسایی نیازمندان واقعی و کمک به رفع نیازهای ضروری آنها با تاکید بر توانمندسازی آنها را از دیگر اهداف راه اندازی این مراکز برشمرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: مراکز نیکوکاری محله با اولویت مساجد اصلی تشکیل می شوند و برخی معتمدین محل به عنوان اعضای هیات عامل در آن فعالیت داوطلبانه و خیرخواهانه دارند.

قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: رییس هیات عاملِ این مراکز، از افراد متعهد و اثرگذار، و ترجیحا از میان امام جماعت و اعضای هیات امنای مسجد انتخاب می شود که هدف اصلی این مراکز در راستای شبکه نیکوکاری بوده و شناسایی و ارتباط موثر با اشخاص حقیقی و حقوقی برای جذب کمک های مردم با هدف رفع نیازهای ضروری و توانمندسازی مستضعفین از اولویت های ویژه آنها است.

هاشمی ادامه داد: این نهاد در نظر دارد نرم افزاری را طراحی و در این مراکز نصب کند که در ارتباط مستقیم با ستاد مرکزی هستند و دیگر افراد سود جو نتوانند از چند مرکز و استان کمک و هدایا دریافت کنند.

وی گفت: طی دو ماه آینده به تدریج همه استانها و شهرستانهایی که به سیستم «آی تی» متصل هستند را به شبکه جامع کمیته امداد وصل می کنیم و اطلاعات خانوارها را در هر محله در اختیار مراکز نیکوکاری قرار می هیم.

هاشمی تصریح کرد: با اتصال مراکز نیکوکاری به شبکه جامع کمیته امداد، مددجویان نیازهای روزانه خود را از مراکز نیکوکاری دریافت و مراجعه افراد به این نهاد نیز کم خواهد شد و فقط مستمری مددجویان از طریق کمیته امداد به حساب آنها واریز می شود.

وی خاطرنشان کرد: مراکز نیکوکاری باید خدمات پایه به مددجویان و نیازمندان ارائه دهند که اجرای این طرح به صورت پایلوت در سه استان اصفهان، کرمان و یزد صورت می گیرد.

عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 67 میلیارد تومان در 808 مرکز نیکوکاری فعال در کشور، کمک جمع آوری شده که کمیته امداد نقشی در آن نداشته است.

هاشمی افزود: راه اندازی مراکز نیکوکاری موجب خواهد شد که از فعالیت خیریه های بی هویت نیز جلوگیری شود زیرا رشد این خیریه ها در کشور به صورت قارچ گونه در حال افزایش است.

وی بابیان اینکه مراکز نیکوکاری در شهرهای بالای جمعیت 10 هزار نفر و روستاهای بیشتر از یکهزار نفر راه اندازی می شوند، پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری مراکز نیکوکاری به یکهزار مرکز در سراسر کشور افزایش یابد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: