کد خبر: ۵۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 13
شفاآنلاین-محققان می‌گویند مصرف بالای چربی اشباع شده و کربوهیدرات‌های ساده بر قدرت یادگیری و حافظه در سنین نوجوانی اثرگذار است.
به گزارش شفا آنلاین،و به نقل از Daily Mail مصرف بالای غذاهای به اصطلاح بخر و ببر، سیب زمینی سرخ کرده، گوشت قرمز و فراوری شده و چنین غذاهای ناسالم در نوجوانان 14 ساله عملکرد شناختی مغز آن‌ها در سال‌های بعدی عمرشان را کاهش می‌دهد.


محققان دانشگاه استرالیای غربی در مطالعه خود دریافتند که مصرف بالای میوه و سبزی‌های برگ‌دار در مقایسه با غذاهای رستورانی اثر مثبتی بر کارکرد شناختی دارد و این به دلیل وجود میزان زیادمواد مغذی خرد در سبزی‌ها است که به افزایش رشد شناختی مرتبط است. چند فاکتور در کاهش مهارت‌های شناختی به‌واسطه رژیم غذایی ناسالم نقش دارد ازجمله میزان اسیدهای چرب امگا 3 در غذاهای سرخ‌کردنی و گوشت قرمز.

به گفته آن‌ها مصرف بالای چربی اشباع‌شده و کربوهیدرات ساده با ناتوانی در کارکرد هیپوکامپوس مرتبط است که نقش محوری در ساختار مغز در یادگیری و حافظه به‌ویژه در سنین نوجوانی به عهده دارد. به همین دلیل رژیم غذایی نامناسب و کم کیفیت می‌تواند عامل خطر مهمی در این دوره حساس برای رشد مغز باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: