کد خبر: ۴۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 16
شفاآنلاین-رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: برای هر تولید جوجه و تبدیل آن به مرغ 1.2 لیتر گازوئیل مصرف می شود که با توجه به گرانی حامل های انرژی این میزان مصرف گازوئیل چندان به صرفه نیست.
به گزارش شفاآنلاین، حسین صفایی امروز - پنجشنبه - در همایش انرژی‌های نو در زابل اظهار کرد: در بخش کشاورزی ایران به دلیل سختی تامین منابع آب و خاک با مشکلات زیادی مواجه هستیم، برای همین منظور این بخش نمی تواند به تولید انرژی های تجدیدپذیر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه ازجمله تولیدات مهم در ایران، در سبد امنیت غذایی مواد پروتئینی است که مردم مصرف می کنند، افزود: حدود 20 هزار واحد مرغداری در کشور فعالیت می کنند و برای 4.5 دوره در سال به منظور تامین مرغ گوشتی، جوجه ریزی صورت می شود که حدود 75 تا 80 میلیون جوجه ریزی در هر دوره صورت می‌گیرد.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: طبق اعلام وزارت نیرو بیش از 770 هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که 10 درصد از این مقدار غیر فعال است.

صفایی ادامه داد: از مجموع چاه های ذکر شده 500 هزار چاه مربوط به بخش کشاورزی است که یک سوم این تعداد از نفت گاز و بقیه از برق استفاده کرده که بطور میانگین بین 16 تا 17 درصد از برق کشور را مصرف می کنند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر حدود 10 تا 11 درصد از کل نفت گازی که در کشور مصرف می شود در حوزه کشاورزی استفاده می شود.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: آثاری که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در بخش کشاورزی داشته، نشان می دهد که مصرف انرژی تا حد زیادی تولیدات کشاورزی را دچار مشکل کرده است؛ بطوریکه بعد از سال 1390 به دلیل تغییر شیب تندی که قیمت حامل های انرژی در این بخش داشت باعث شد به بسیاری از مناسبات اقتصادی و تولیدات کشاورزی آسیب وارد شود.

صفایی ادامه داد: خیلی از گلخانه های کشور که در یک زمان خوب رشد کرد چون با قیمت جدید حامل های انرژی امکان تولید نداشتند و رشدشان متوقف شد.

وی افزود: اثر حامل‌های انرژی روی بنگاه‌های حوزه کشاورزی اثری تکان دهنده است و تغییری که بعد از هدفمندی یارانه‌ها اتفاق افتاده، بسته قیمتی حامل های انرژی بخش کشاورزی را با آسیب مواجه کرده است.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: بیش از نیمی از دشت های کشور شرایط بحرانی دارند؛ به گونه ای که اضافه برداشت آب از سفره های زیر زمینی کشور در سال گذشته بین 10 تا 11 میلیارد مترمکعب بوده و در سال های گذشته بصورت تساعدی افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: می توانیم از مجموعه زمین های حاصلخیز کشور، یک میلیون هکتار را برای کشت های گلخانه ای درنظرب گیریم تا این یک میلیون هکتار انرژی مورد نیازبرای تولید محصولات کشاورزی را از انرژی خورشید تامین کنند. در این صورت است که امکان دارد بازار اقتصادی برای تولید انرژی خورشیدی ایجاد شود وگرنه در شرایط فعلی بخش کشاورزی و سایر بخش ها نمی‌توانند بازار تقاضا برای انرژی تجدید پذیر فراهم کند.


ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: