کد خبر: ۴۶۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 06
شفا آنلاين-بررسی های آماری نشان می دهد همچنان بیشترین نرخ بیکاری به گروه سنی 20 تا 24 ساله به عنوان اصلی ترین بخش بدنه نیروی کار کشور اختصاص دارد.

به گزارش شفا آنلاين،بررسي هاي اطلاعات مرکزآمار ايران تاييد مي کند بيشترين ميزان بيکاري در بين گروه هاي مختلف سني کماکان به گروه فعال بين 20 تا 24 ساله با نرخ بيکاري 25.3 درصدي اختصاي دارد. اين درحالي است که اين گروه سني به جهت نياز مراکز کار صنعتي بايد کمترين ميزان بيکاري را داشته باشند. طي سال هاي گذشته وهمزمان با رکود دامنه دار اقتصاد ايران نيز ميزان بيکاري اين گروه تشديد شده است. در همين گروه سني، نرخ بيکاري زنان از مرز 50 درصد عبور کرده است. همين جريان نگراني هاي بسياري را در مورد آينده فعاليت هاي شغلي زنان ايجاد کرده است چراکه درحال حاضر سهم بالايي از زنان به تسهيلات دانشگاهي مي پردازند و بدنه تکنسين و دانش آموخته دانشگاه کشور را ساخته اند درحالي که همين گروه در بازار کار کمترين سهم را به خود اختصاص مي دهند. به گفته تحليلگران بازار کار وضعيت نظام آموزشي کشور طي سال هاي گذشته به سمتي پيش رفته که مطلوبيت تحصيل را براي مردان از بين برده است. سعيد ليلاز تحليلگر اقتصادي در اين مورد مي گويد:« تحصيلات دانشگاهي براي مردان مطلوبيت خود را از دست داده است. به همين جهت طيف وسيعي از زنان وارد دانشگاه مي شوند. با اين حال آنچه بازار کار در نهايت به آن نياز دارد، مهارت نيروي کار است که متاسفانه در بين بدنه کارجوي کشور به شدت کاهش يافته است.»

برهمين اساس بررسي آمارها نيز تاييد مي کند که با وجود کمبود فرصت هاي شغلي مناسب، همچنان يافتن نيروي کار ماهر نيز براي کارخانه هاي صنعتي به دشواري انجام مي شود. آمارهاي رسمي نشان مي دهد بیشترین میزان بيکاري در گروه­های سنی مختلف با 25.3 درصد مربوط به جوان­ های 20 تا 24 ساله بوده است. در این گروه سنی، مردان با 20.8 درصد و زنان 50.4 درصد، بالاترین نرخ بی­کاری را به خود اختصاص داده­اند. در سال 84 نزدیک به 11.5 درصد جمعیت فعال کشور بيکار بوده­اند، این رقم در سال 91 به 12.2 درصد افزایش یافت و حالا در سال 93، 2.7 درصد نسبت به 2 سال پیش کم­تر شده است. این نرخ در نقاط شهری 1.5 درصد کاهش یافته و در نقاط روستایی افزایش 0.8 درصدی داشته است.  هم­چنین از بی­کاری در میان مردان 0.2 درصد و در بین زنان 3.0 درصد، کاسته شده.

 اما نرخ بيکاري در مقابل مشارکت اقتصادی قرار دارد. در صورتی که جمعیت در سن کار افراد 15 ساله و بیشتر فرض شود، نرخ مشارکت اقتصادی 40.5 درصدی در کل کشور به دست می­آید. این شاخص در بین مردان 68.8 درصد و در بین زنان 12.7 درصد، در نقاط شهری 68.8 درصد و در نقاط روستایی 43.8 درصد بوده است. بیش­ترین نرخ مشارکت اقتصادی در گروه سنی 30-34 سال با میزان 55.5 درصد بوده است. مردان در گروه سنی 39-35 ساله با 94.5 درصد، و زنان در گروه سنی 25-29 ساله با 19.2 درصد، بیشترین مقادیر مشارکت اقتصادی را به خود اختصاص داده­ اند.

 بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می­دهد که در تابستان امسال نسبت به همین فصل سال گذشته، این شاخص در جمعیت 10 ساله و بیشتر 2 درصد کاهش داشته. در حالی که در تابستان 1393 در مقایسه با فصل بهار همین سال، 0.1 درصد افزایش یافته است. البته آمارها این نکته را نیز نشان می­دهد که در فصل تابستان 7.8 درصد از جمعیت فعال 10 ساله و بیشتر، دارای اشتغال ناقص بوده­اند. افرادی که اشتغال ناقص دارند به دلایل مختلفی مانند رکود کاری و ... در هفته کم­تراز 44 ساعت کار می­کنند و خواهان انجام کار اضافی در هفته هستند. این شاخص در بین مردان 8.6 درصد، در بین زنان 3.1 درصد و در نقاط شهری 6.8 درصد و در نقاط روستایی 10.2 درصد بوده است.

نتایج آمارگیری نیروی کار هم­چنین نشان می­دهد که در بخش های عمده­ی فعالیت اقتصادی، بیشترین درصد شاغلان مربوط به بخش خدمات  و کمترین آن­ها مربوط به بخش کشاورزی بوده­اند. به طوری که سهم شاغلان 10 ساله و بیشتر در بخش خدمات 47.4 درصد، در بخش صنعت 33.6 درصد، و در بخش کشاورزی 19 درصد بوده است.  از سهم اشتغال در بخش­های عمومی و خصوصی نیز، نتایج جالبی به دست آمده. آمار نشان می­دهد، از میان شاغلان در سن 10 سال و بیش­تر، حدود 83 درصد در بخش خصوصی و تنها 17 درصد در بخش عمومی فعال بوده­اند.

بر این اساس، 85 درصد مردان در بخش خصوصی و 15 درصد آن­ها در بخش عمومی کار می­کرده­اند. در میان زنان نیز اشتغال در بخش عمومی با 28.7 درصد به مراتب بیش­تر از مردان است. 71.3 درصد زنان نیز در بخش خصوصی فعالیت می­کنند. اما در گروه سنی 15 تا 24 سال وضعیت به شکل دیگری است. در این گروه زنان در بخش خصوصی بیش­تر از بخش عمومی فعالیت دارند؛ 92.2 درصد آن­ها در بخش خصوصی و تنها 7.8 درصدشان در بخش عمومی مشغول هستند. در همین گروه سنی، سهم اشتغال مردان در بخش خصوصی با 90.7 درصد کم­تر از سهم زنان است، 9.3 درصد آن­ها نیز در بخش عمومی کار می­کنند.  

 

 





خبرآنلاین





 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: