کد خبر: ۴۶۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 03
شفا آنلاين- معاون هماهنگی امور بین‌الملل کمیته امداد گفت: نیازهای ایرانیان خارج از کشور اغلب به صورت موردی و فوری بوده و کمیته امداد نیز در جهت فهم و رفع این مشکلات و نیازها تلاش می‌کند.

به گزارش شفا آنلاين،محمد محمدی فرد گفت:‌ کمیته امداد با هماهنگی شورای عالی ایرانیان و یا نمایندگی‌های سیاسی فرهنگی کشور در خارج از کشور و یا نمایندگی‌های اسلامی تلاش در جهت فهم و رفع مشکل ایرانیان خارج از کشور دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه نیازهای هم وطنان خارج از کشور در غالب چند گروه اصلی تقسیم می‌شود گفت: گروهی از این افراد خصوصا کسانی که از لحاظ حقوقی دچار مشکل می‌شوند اغلب سرپرست خانوار بوده و خانواده‌شان در داخل کشور حضور داشته که برخی خانواده‌های آنان نیز از اقشار متوسط و یا ضعیف هستند و در حال حاضر به علت مساله پیش آمده برای فرد سرپرست خانوار در خارج از کشور، خانواده وی در داخل مورد حمایت کمیته امداد قرار می‌گیرد.

وی در این باره تصریح‌ کرد: برای مثال ممکن است فرد در خارج از کشور راننده بوده و دچار تصادف شده و به همین دلیل زندانی ژ، جریمه و غیره شده است و نمی‌تواند وظیفه خود را به عنوان سرپرست خانوار ایفا کند؛ در این حالت با همکاری اداره کل ایرانیان وزارت خارجه و همچنین سایر دستگاه‌های مربوطه در جهت رفع مشکل و حمایت خانواده‌های آنان در داخل کشور تلاش کرده که این افراد از حمایت ولو حمایت‌های موردی برخوردار شوند.

محمدی فرد در ارتباط با انواع دیگر این نیازمندیها گفت:‌ نوع دیگر بانوانی هستند که همسر اتباع خارجی داشته و به همراه همسر خود در خارج از کشور زندگی می‌کنند. (به ویژه کشورهای همجوار) و یک قشری از آن‌ها به دلایلی دچار برخی مشکلات و ناامیدی‌هایی می شوند و با مراجعه به کنسولگری‌ها و نمایندگان سیاسی ایران در کشورهای مختلف کمیته امداد در جهت فهم مشکل و نیاز آن‌ها و همچنین کاهش آلام این افراد تلاش می‌کند.

وی در این باره ادامه داد: در بعضی از کشورهای همجوار تلاش کردیم در جهت مهارت آموزی و یا اهدای لوازم کار در منزل به آنان کمک کنیم که این افراد بتوانند بخشی از معیشت خود را تامین و مشکلات اقتصادی خود را کاهش دهند.

معاون هماهنگی امور بین الملل کمیته امداد در ارتباط با ایرانی تبارهایی که در سوریه بودند و به دلیل جنگ مجبور شدند به ایران بازگردند نیز گفت: بعضی از اینها افراد ایرانی تبار بوده که اجدادشان در چندین سال گذشته ایران را ترک و به سوریه رفتند و حالا به دلیل شرایط پیش آمده به کشور بازگشته و کمیته امداد با همکاری وزارت کشور و مجمع جهانی اهل بیت و شورای عالی ایرانیان اداره کل ایرانیان وزات خارجه که در این موضوع سرمایه گذاری داشته سعی درایفای نقش و سهم و حمایت از این خانواده‌ها در تامین موردی معیشت آن‌ها و یا تامین بعضی از اقلام موردنیاز این افراد از طریق کمیته امداد دارد.

وی همچنین ضمن اشاره به ایرانیانی که به دلیل درمان و یا اهداف دیگر به خارج از کشور رفته و به هر دلیل اعم از سرقت اموال و غیره دچار مشکل شده‌اند نیز گفت: بعضا این افراد حتی هزینه بلیط برای بازگشت به کشور را هم نداشته و معمولا نمایندگان سیاسی ایران در کشورهای مختلف به این افراد کمک می‌کنند و در موارد خاص به کمیته امداد نیز ارجاع شده و سعی در فهم مشکلات آنان و کمک به این هموطنان داریم.

محمدی فرد همچنین به مشکلات خاص حقوقی، مالی، نظام وظیفه و غیره اشاره کرد و گفت: در این موارد سایر مراجع قانونی کشور با همکاری شورای عالی ایرانیان و اداره کل ایرانیان وزارت خارجه به مراجع ذیربط معرفی و مشکل‌شان مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا در حد امکان برطرف شود.

معاون هماهنگی امور بین الملل کمیته امداد در ارتباط با شورای عالی ایرانیان گفت: نقش شورای عالی ایرانیان با ریاست رییس جمهوری و مصوبات آن که در حد مصوبات هیات وزیران تلقی می‌شود (چندین وزیر عضو این شورا هستند) در حوزه هموطنان نیازمند خارج از کشور نیاز به بازتعریف و فعال شدن بیشتر دارد و احساس می‌کنیم در این زمینه به دقت و حمایت بیشتری نیاز است.

وی در این خصوص ادامه داد: حتی اگر کمیته امداد منابعی را در اختیار داشته باشد به ویژه در کشورهایی که دارای دفتر نمایندگی و یا رابطینی است می‌تواند به عنوان بازوان توانمندی برای دولت جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها بوده و از هموطنان ایرانی حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

محمدی فرد همچنین ضمن بیان اینکه خدمات امداد فراتر از دفاتر نمایندگی امداد در کشورهای مختلف است و همه گزارش‌هایی که کمیته امداد دریافت می‌کند از طریق نمایندگی‌های سیاسی سفارت‌خانه‌ها و همچنین رایزنی‌های فرهنگی و غیره ارجاع می‌شود گفت: شاید نتوانیم در رفع همه مشکلات ایرانیان نیازمند خارج از کشور موثر و سهیم باشیم اما تلاش خود را برای حداقل رفع بخشی از مشکلات آنان داریم.

وی همچنین در ارتباط با افرادی که خانواده‌شان در داخل کشور اقامت داشته و می‌خواهند فردی را در خارج از کشور مورد حمایت کمیته امداد قرار دهند گفت: در این مورد معمولا خود افراد که دچار مشکل می‌شوند در خارج به نزدیک ترین کنسولگری و سفارتخانه و ... جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده و معمولا مراجعه آنان را از خارج از کشور دریافت می‌کنیم و تا الان به این صورت که خانواده فرد در داخل کشور خواهان حمایت فرزند خود در خارج از کشور توسط کمیته امداد باشد را نداشته‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که تا چه میزان به صحت این نیازمندی‌ها اطمینان دارید؟ گفت: در کمیته امداد به بررسی‌هایی که سفارتخانه‌ها انجام می‌دهند اعتماد کرده زیرا سفارتخانه‌ها این امکان را دارند که صحت موضوع گزارش شده را بررسی و کنترل کنند.

وی در این باره تصریح کرد: حتی در مواردی مراجعین نیز برای سفارتخانه ها شناخته شده هستند برای مثال افرادی هستند که دچار تعدد مراجعات بوده و دارای سابقه هستند، در دفتر نمایندگی محرز است که نیازمندی هایی دارند برای مثال دارای فرزند بیمار، مشکلات مالی و غیره هستند.

وی ادامه داد: عمده دقت ما به تحقیق و دقت عملی است که نمایندگان ایران در سفارتخانه‌ها و کنسولگریها و همچنین رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور درخصوص شناسایی ایرانیان نیازمند انجام می‌دهند.

محمدی فرد همچنین در ارتباط با اعتبار و بودجه کمک به ایرانیان خارج از کشور گفت: ردیف بودجه مستقلی برای کمک به ایرانیان مستقل خارج از کشور نداریم و در حال حاضر از محل منابع عمومی امداد و به صورت موردی در این باره اقدام می‌کنیم.

وی همچنین ادامه داد: البته امداد این آمادگی را دارد که اگر دولت و شورای عالی ایرانیان مصلحت بدانند ردیف اعتباری خاصی برای ایرانیان خارج از کشور درنظر گرفته شود زیرا سازوکار آن برای امداد فراهم است که اگر اعتبار آن به امداد تعلق بگیرد بسیار نظام مندتر و منسجم‌تر از گذشته در جهت رفع نیازمندی‌های ایرانیان خارج از کشور اقدام کند.

معاون هماهنگی امور بین الملل کمیته امداد درخصوص همکار امداد با سایر NGOهای خارج از کشور اظهار کرد: در قالب نهادهای همکار با مجموعه‌ای از NGOها و خیریه‌هایی که در کشورهای مختلف توسط هموطنان ثبت شده و برای امور خیریه اقدام و صحت عمل آن‌ها برای ما ثابت شده است همکاری داریم برای مثال در تعدادی از کشورهای اروپایی و بعضی از کشورهای آسیایی این شبکه‌های همکاری را ایجاد کردیم.

وی افزود: شیوه عمل با این NGOها و خیره‌ها به این صورت است که آنان را ترغیب کنیم تا با استفاده از الگوهای امداد بتوانند به منابع پایدارتری در امور خیریه دست یابند به طور مثال در بعضی از کشورهای اروپایی حتی صندوق‌های صدقات امداد را در اختیار این NGOها قرار داده و همچنین به صورت محدود و هدفمند این صندوق‌ها را در اختیار خانواده‌های متمکن ایرانی و یا حتی بعضی خانواده‌های غیرایرانی خیر قرار داده و از این طریق جمع آوری‌های ماهیانه داشته و از محل همین صندوق‌های صدقات این امکان را برای آن NGOها و خیریه ها فراهم می‌کنیم که بتوانند مراجعات محلی از جمله مراجعات ایرانیان مقیم خارج را پاسخگو باشند.




ایسنا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: