به گزارش شفا آنلاين، به نقل از سایت پلیس، مهندس
سید جعفر تشکری هاشمی با تأکید بر اهمیت مدیریت دانش محور در اداره امور
شهر گفت: نگاه مبتنی بر تغییر و تحول با بهرهگیری از فنآوریهای نوین در
چند سال اخیر، حوزه حمل و نقل شهری را از مدیریت سنتی به سمت مدیریت
دانشمحور سوق داده است.
وی افزود: طرح جامع ترافیک شهر تهران که در سال ۱۳۸۵ تهیه و تدوین شد و در
اواخر سال 1387 به عنوان مبنای اداره حمل و نقل شهری پایتخت مورد تصویب
قرار گرفت، باعث شد تا تهران صاحب طرحی جامع و تفصیلی شده و از مدیریتهای
سلیقهای، بی برنامه و مقطعی رهایی پیدا کند و این نشاندهنده عزم جدی
مدیریت شهری در برنامه ریزی برای اداره کلانشهری همچون تهران است.
تشکری
با تأکید بر این که طرح جامع ترافیک شهر تهران با 4 رویکرد کلی و در 18
محور اجرایی تهیه و تدوین شده، اعلام کرد:این طرح به تمامی موضوعات مرتبط
با ترافیک به صورت دقیق پرداخته و موضوعاتی همچون توسعه سیستم های حمل و
نقل عمومی کارآ و ارتقای سطح سرویس آنها، بهینه سازی جریان ترافیک در
معابر شهری از طریق اعمال مدیریت، ارتقای فرهنگ ترافیک، هوشمندسازی مدیریت
ترافیک، یکپارچه سازی شبکه حمل و نقل عمومی، پارکینگها و فضای پارک،
اقتصاد حمل و نقل و افزایش سهم حمل و نقل پاک مانند پیاده روی و
دوچرخه سواری، از جمله اهداف مورد تأکید در طرح مذکور است.
بخش اعظم اهداف طرح جامع ترافیک شهر تهران محقق شده است
معاون
شهردار تهران با اشاره به این که تحقق اهداف مندرج در طرح جامع ترافیک شهر
تهران، این کلانشهر را دارای حمل و نقلی پیشرفته مینماید، اظهار کرد:
محقق شدن بخشی از اهداف این طرح، باعث شده که چهره شهر تهران عوض شده و این
شهر، امروز به شهری پر جنب و جوش و زندهتر تبدیل شود که می تواند به
شهروندان خود حس زندگی بدهد.
مهندس
تشکری هاشمی با بیان این که بخش قابل توجهی از اهداف طرح جامع ترافیک شهر
تهران تحقق پیدا کرده و کارهای بسیار گستردهای در این حوزه صورت گرفته،
تصریح کرد: البته این به آن مفهوم نیست که همه مسائل و مشکلات پایتخت حل
شده، چرا که در بحث ترافیک فقط مدیریت شهری نباید ایفای نقش کند، بلکه در
طرح جامع ترافیک، تکالیفی نیز برای سایر دستگاههای دستاندرکار تعریف شده
که لازم است هر بخش به وظایف خود عمل کند تا بتوانیم به نتیجه پیشبینی
شده برسیم.
وی
با تأکید بر این که توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی از اصلی ترین
سیاست های مدیریت شهری است، اضافه کرد: رسیدن به شاخصه های توسعه حمل و نقل
عمومی در طرح جامع ترافیک شهر تهران با محوریت مترو و اتوبوسرانی، از
مهمترین اهدافی است که برای رسیدن به آن، برنامه ریزی های گستردهای انجام
شده یا در دست انجام است.
تهران در طرح تفصیلی جدید به عنوان کانون توسعه متوازن در نظر گرفته شده است
معاون
شهردار تهران با اشاره به این که با توجه به مطالبات عمومی و روند افزایش
آلودگی هوا، ادامه روند توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی مورد نیاز است،
اظهار کرد: توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی، به ویژه اتوبوسهای تندرو
(BRT) به عنوان مهمترین راهکار اجرایی به منظور بهبود وضعیت ترافیک و
کاهش آلودگی هوا، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و در این میان،
بیشترین سرمایهگذاری بر روی مترو صورت گرفته است.
مهندس
تشکری هاشمی با بیان این که برای توسعه کیفی و کمّی خدمات ناوگان حمل و
نقل عمومی، برنامهریزیهای گستردهای انجام شده، تصریح کرد: توسعه حمل و
نقل عمومی در رأس برنامههای مدیریت شهری قرار دارد و زمینهسازی به منظور
افزایش سطح دسترسی شهروندان به مترو و اتوبوس از جمله این برنامهها محسوب
میشود.
وی
با تأکید بر این که یکی از فعالیتهای همگام با اجرای طرح تفصیلی، تکمیل و
اتصال بزرگراهها بود، اضافه کرد: شهر تهران در اجرای طرح تفصیلی جدید
باید به عنوان کانون توسعه متوازن در نظر گرفته شده و تمام مسائل و مشکلات
آن به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفته و با اتخاذ و اجرای تدابیر و
تمهیدات لازم، نسبت به رفع کاستیها و کمبودهای موجود اقدام شود.
بدون استفاده از فنآوری های نو نمیتوان شهری به بزرگی تهران را اداره کرد
معاون
شهردار تهران با اشاره به این که برای خروج مدیریت حمل و نقل شهری از
وضعیت سنتی، به کارگیری راهکارهای نوین حمل و نقل و ترافیک و ورود
فنآوری های نو در این حوزه اجتناب ناپذیر بود، اظهار کرد: اگر تکنولوژی در
خدمت مدیریت ترافیک شهر نباشد، ممکن نیست بتوان شهری به بزرگی تهران را
اداره کرد.
مهندس
تشکری هاشمی با بیان این که با نگاه از بالا به شهر، صدها خیابان و دهها
بزرگراه را میتوان مشاهده کرد که میلیونها دستگاه خودرو و موتورسیکلت در
آنها در حال تردد هستند، تصریح کرد: امروز تجهیز تهران به دانش و تکنولوژی
روز دنیا و تسری این تجهیزات به کل شهر، اقدامی کاملاً ضروری است که
مدیریت شهری نسبت به آن اهتمام ویژهای داشته و دارد و با تکمیل
زیرساخت های نرم افزاری و استفاده از فنآوری های نوین، میتوان نسبت به
ایمنسازی و نظم بخشی به جریان ترافیک اقدام نمود.
وی
با تأکید بر این که مسائل و مشکلات حمل و نقل شهری پایتخت معلول است و علت
آن، عدم رعایت قوانین و مقررات و بی توجهی به قانون است، اضافه کرد: موضوع
ارتقای فرهنگ ترافیک در تهران از نیمه دوم سال 93 در قالب یک برنامه جامع
در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و امیدواریم با تحقق آن بتوانیم به
اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.
ساخت پارکینگ عمومی برای بخش خصوصی باید اقتصادی شود
معاون
شهردار تهران با اشاره به این که بحث توسعه پارکینگ های عمومی همواره مورد
توجه ویژه مدیریت شهری قرار داشته و دارد، اظهار کرد: سرمایه گذاران بخش
خصوصی با توجه به پایین بودن نرخ پارک خودرو در پارکینگ های عمومی، تمایل
چندانی برای سرمایه گذاری در این عرصه ندارند، چرا که با یک حساب سرانگشتی
میتوان دریافت که سرمایه گذاری در ساخت پارکینگهای عمومی برای بخش خصوصی
از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمیباشد.
مهندس
تشکری هاشمی با بیان این که مدیریت شهری از ورود بخش خصوصی به این حوزه
استقبال میکند و لایحهای نیز در خصوص حل مشکل مذکور به شورای محترم
اسلامی شهر تهران تقدیم شده، تصریح کرد: این مسئولیت بر عهده دستگاههای
سیاستگزار است که برای ساخت پارکینگ از سوی سرمایهگذاران انگیزه لازم را
ایجاد کنند تا با توجه به محدودیت پارکینگهای عمومی، بخش خصوصی به
سرمایهگذاری در آن علاقهمند شود.
وی
در پایان با تأکید بر این که به زودی امكان استفاده از اينترنت رایگان در
داخل اتوبوسهای شهری براي شهروندان فراهم خواهد شد، خاطرنشان کرد: اجرای
اين طرح مدتي است به صورت آزمایشی و محدود آغاز شده که پس از رفع برخی
ابهامات و اشکالات موجود و در نظر گرفتن ملاحظات لازم، نسبت به بهرهبرداری
عمومی از طرح مذکور اقدام خواهد شد.
صبحانه آنلاین