کد خبر: ۳۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 07
رئیس انجمن متخصصین پوست ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس انجمن متخصصین پوست ایران با اشاره به شيوع گسترده بیماری پوستی زخم سالک پس اززلزله بم گفت: در حال حاضر به دنبال 2 تا 3 پروژه برای ساخت واکسن سالک هستيم اما هنوز به جایی نرسیده ایم.

دکتر یحیی دولتی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در پروژه های پیش رو در خصوص داروهای جدید سالک در بم؛ کاشان و اصفهان هم کار می کنیم، چرا كه پس از زلزله در بم میزان شیوع بيماري در آنجا غوغا کرده است.

وی بیان کرد: یک سال پس از وقوع زلزله بم، انجمن متخصصین پوست ایران با هزینه خود درمانگاه مجهزی در آنجا احداث کرده و در حال حاضر هم مشغول ارائه خدمت است.

وی با اشاره به این که پیشگیری از ابتلا به سالک خیلی دشوار است ادامه داد: سالک دارای انگلی است که بیشتر در حیوانات زندگی می کند، چراكه پشه های خاکی روی حیوانات می نشینند وبيماري به نواحی باز بدن انسان نظیر صورت؛ دست و پا نیز قابل انتقال است.

وی خاطرنشان کرد: سالک شهری که منبع آن انسان است، با دست دادن به یک فرد مبتلا به سالک در قسمت دست منتقل نمی شود،یکی از روش هایی که برای ساخت واکسن سالک در دنیا به کار می رود بر علیه بزاغ پشه است که در ابتلا به بیماری توسط پشه نیز موثر است.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش بیماری های پوست و جذام دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: در کشورهای امریکای شمالی و اروپا داروهای مهمی برای سالک نمی سازنند و سرمایه گذاری نمی کنند؛ بنابراين خودمان بايد به فكرتهيه داروهاي مربوطه باشيم.

وی با اشاره به این که سالک هیچ ارتباطی با ارث ندارد؛ به شفا آنلاین گفت: اما با توجه به ساخت و سازها در صحراها و وجود پشه در آن مناطق میزان شیوع آن در برخی از مناطق ایران افزایش یافته است.

دولتی تصریح کرد: اکثر سالک ها (به ویژه حیوانی) بعد از یک سال خوب می شوند اما از خود جا باقی می گذارد، از این رو بعد از مراجعه بيماران به متخصصین پوست تلاش آنها براي از بین بردن جای سالک نیز صورت مي گيرد.

وی ادامه داد: برای ساخت واکسن سالك به حمایت وزارت بهداشت نیازمندیم و خوشبختانه تاکنون هر پروژه ای که داشته باشیم دکتر ملک زاده- معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت- با روي گشاده از ما پشتیبانی می کند.

وی در ادامه گفتگو با شفا آنلاین در خصوص تعداد متخصصین پوست کشورنيز اظهار داشت: در حال حاضر در کشورمان 850 متخصص پوست داریم که این تعداد براي جمعيت كشور کافی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 11 دپارتمان پوست داریم که رزیدنت ها را می پذیرند و بعد از فارغ التحصیلی در سال 50 تا 60 نفر به تعداد متخصصین پوست اضافه خواهد شد. از این رو معیار ما برای داشتن متخصصین پوست به هیچ عنوان نمی تواند بر اساس کشورامریکا ارزیابی شود. زیرا در این صورت به وجود 3 هزار متخصص پوست دیگر در ایران نيازداريم که چنین چیزی غیر ممکن و اصلأ مناسب ایران نیست.

متخصص بیماری پوست و مو خاطرنشان کرد: البته اگر با ایجاد شرایطی تعداد متخصصان تمام رشته ها بر اساس معیارهای کشور امریکا تعیین شود در آن صورت برای محاسبه متخصصان پوست هم حساب دیگری است.

وی افزود: در واقع متخصصین پوست جوانی هم در شهرستان ها داریم که با هزینه کرایه مطب، منشی، مالیات، فیش آب، برق و... چیزی برایشان باقی نمی ماند، از این رو تعداد رزیدنت های قبولی از دانشگاه ها هم باید کم شود.

وی تأکید کرد: همچنین در شهرهای کوچک که برخی از متخصصان پوست بدون امکانات درمانی نظیر لیزر، اتاق عمل و... تنها با ویزیت بیمار زندگی خود را اداره می کنند؛ برای گذران زندگی با مشكلات جدي روبروهستند كه بايد دراين باره نيزچاره اي اساسي اتخاذ كرد.

فوق تخصص آسیب شناسی بیماری های پوست اذعان کرد: بنابراین امیدواریم با طرح تحول نظام سلامت ؛رئیس جمهور و وزیر بهداشت که برای نخستین بار سلامت را سرمایه حساب می کنند به چنین مسائلی نيز بپردازند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
0
0
واقعا حرف حساب زدن استاد
صابر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
0
0
از زحمات این عزیزان باید تقدیر شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: