کد خبر: ۳۷۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 15
شفا آنلاین:معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران اعلام کرد: با توجه به احتمال انتقال ويروس ابولا از طريق خون، افرادي كه در تماس نزديك با مسافران مناطق آلوده به ویروس ابولا بوده‌اند تا يك ماه از اهداي خون معاف می شوند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیما ذوالفقاری افزود: انجام مصاحبه دقيق پزشكي به منظور اعمال معافيت برای داوطلبان اهدای خون که  به مناطق آلوده سفر کرده اند و یا با مسافران این مناطق برخورد داشته اند، ضروری است.

وی با اشاره به  مناطق اصلي و اوليه آلودگی ابولا شامل گينه، سيرالئون، ليبي و نيجريه، گفت: با توجه به واقع شدن این کشورها در آفريقا که جزو مناطق اندميك مالاريا نیز هستند، طبق دستورالعمل های قبلی مسافران این مناطق یک سال از اهدای خون معاف می شوند.

دوره كمون تب خونريزي دهنده ابولا حداكثر 21 روز طول می کشد و علائم آن شامل آغاز ناگهاني تب، سردرد، درد عضلاني و در ادامه اسهال، استفراغ، درد شكمي و ضعف و بيحالي و در ادامه سرفه، گلودرد،‌ تنگي نفس و خونريزي شديد داخلي و خونريزي در سطح خارجي بدن است، که بروز علائم فوق در افراد تا يك ماه پس از تاريخ مراجعت از مناطق آلوده بايد جدي تلقي شود.

درصورت ارائه سابقه تماس با فرد مبتلا، فرد مشكوك تا سپري شدن دوره نهفتگي بايد تحت نظر بهداشتي با رعايت بالاترين سطح اصول ايمني قرارگيرد.

مبتلايان درمان شده، پس از بهبود كامل علائم تا يكسال نبايد خون اهدا کنند. 

برچسب ها: مصاحبه ، خون ، ابولا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: