کد خبر: ۳۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 15
شفاآنلاین-در میان هزاران چشم ،چشم هایی که بیننده روشندلان و مشکلاتشان باشد کمتر دیده می شود و موفقیت و توانایی روشندلان همیشه گمنام می ماند.
به گزارش شفاآنلاین،روشندلان با بهره گیری از دیگر توانایی های جسمی خود، در بسیاری از فعالیت ها ، تحصیل و حتی ورزش از افراد بینا پیشی گرفته و بسیاری از افراد روشندل به مدارج بالای علمی رسیده اند.

' ندا درآمد ' ورزشکار ، هنرمند و بانوی موفق روشندل دزفولی در این باره گفت: به رغم اینکه افراد روشندل به خوبی افراد بینا و حتی بهتر از آنها توانایی آشپزی، تحصیل ، انجام کارهای روزمره و حتی ورزش را دارند برخورد ترحم آمیز مردم موجب گوشه گیری آنان شده است.

وی با تاکید براینکه نابینایی نشانه ناتوانی نیست گفت: این ترحم بیجای مردم موجب کاهش اعتماد بنفس و منزوی شدن روشندلان شده است.

ندا که چندین مقام استانی و کشوری در رشته شطرنج کسب کرده از مسوولان دزفول بابت کم توجهی به جامعه روشندل انتقاد کرد و گفت: این مسئله موجب پایین آمدن انگیزه ورزشکاران معلول شده است.

مقام نخست استانی در سال 89 ،مقام دوم استانی از سال 90 تاکنون ،مقام اول کشوری در جشنواره بهزیستی بابلسر در سال 91 و مقام هفتم کشوری در مسابقات تربیت بدنی در سال گذشته از عنوان های کسب شده ندا است.

وی ضمن گلایه از اداره ورزش و جوانان دزفول افزود: هیچ حمایتی از ورزش نابینایان نمی شود و مسوولان حتی هزینه آمد و شد ورزشکاران به مسابقات استانی و ملی را پرداخت نمی کنند و این امر ورزشکاران را برای شرکت در مسابقات بی انگیزه کرده است.

ندا گفت: مسوولان دزفول توجهی به ورزش نابینایان نمی کنند به طوری که برای حضور در رقابت های استانی و کشوری از مسوولان اهواز کمک می گیریم.

این ورزشکار روشندل دزفولی افزود: به دلیل کمبود امکانات ورزشی کلاس شطرنج هفته ای یکبار تشکیل می شود ضمن اینکه توجهی به بیمه ورزشکاران نمی شود.

این بانوی هنرمند که در زمینه صنایع دستی نیز فعال بوده و با بافندگی دستی و ماشینی 70 نوع عروسک تولید می کند گفت: آثار صنایع دستی اینجانب تاکنون در نمایشگاه های استانی و ملی به نمایش درآمده و با استقبال زیادی روبرو شده است.

بنا به اظهار رییس اداره بهزیستی دزفول 376 نفر روشندل در این شهرستان زیر پوشش خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی قرار دارند و به آنان کمک هزینه درمان ،مسکن،تحصیل و دیگر تسهیلات پرداخت می شود.

'سعید ایثاری ' افزود: از این تعداد روشندلان 314 نفر نابینایی خیلی شدید و 161 مورد نابینایی شدید دارند و به 51 نفر از آنان مستمری پرداخت می شود.

وی گفت: در سال گذشته بهزیستی دزفول به 13 نفر از نابینایان دزفول وام خود اشتغالی 30 تا 50 میلیون ریالی پرداخت کرد و به چهار نفر از روشندلان نیز 40 میلیون ریال کمک هزینه مسکن مهر پرداخت شد.

ایثاری افزود: 30 نفر از روشندلان دزفول در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که در سال گذشته کلیه هزینه های تحصیل آنها توسط بهزیستی پرداخت شد ضمن اینکه به 85 دانش آموز روشندل نیز کمک هزینه تحصیلی پرداخت می شود.

وی تعداد روشندلانی که زیر نظر بهزیستی از بیمه خدمات درمانی بهره مند می باشند 100 نفر عنوان کرد و گفت: مابقی روشندلان نیز زیر پوشش بیمه روستایی هستند.

رییس اداره بهزیستی دزفول 220 مورد کمک هزینه ازدواج، درمان ، 10 مورد کمک بلاعوض 30 میلیون ریالی تعمیر مسکن و هزینه ایاب وذهاب را از دیگر کمک های اعطایی از سوی بهزیستی به نابینایان عنوان کرد.

ایثاری اشتغال را یکی از مطالبات جدی روشندلان دزفول عنوان کرد و گفت: روشندلان با هوش و روابط عمومی بالا و تحصیلات دانشگاهی با مشکل اشتغال روبرو بوده و جذب و به کار گیری آنها در ادارات، دستگاههای اجرایی و سایر بخش ها بسیار ناچیز است.



23 مهرماه روز جهانی نابینایان و روز عصای سفیدنامگذاری شده است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: