وی افزود: با توجه به تعداد زیاد دانشآموزان و اهمیت تأمین سلامت روان آنها به عنوان سرمایههای آینده کشور ضرورت دارد تا برای ترسیم فردایی بهتر زمینه را برای حضور پرنشاط و سالم آنها فراهم کنیم و ضمن ایجاد فرصت لازم برای به فعلیت رساندن توانمندیهای روانی رفتاری دانشآموزان، کارکنان مدارس و والدین از بروز و شیوع اختلالها و ناهنجاریهای روانی و رفتاری در مدارس پیشگیری کنیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای تحقق رویکرد اعتلایی در عرصه مأموریتهای نظام راهنمایی و مشاوره بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تمام سطوح تحصیلی برای افزایش سلامت جسمی و روحی دانشآموزان برنامههایی را در نظر گرفتهایم.
عیسی مراد گفت: ایجاد تغییرات مثبت در نگرش و رفتار دانشآموزان نسبت به سلامت روان، تبیین و تأکید بر اهمیت جایگاه سلامت روان بر بهبود فرایند تربیتی و آموزشی دانشآموزان، معلمان و سایر کارکنان مدرسه از جمله برنامههای در نظر گرفته شده است.
وی افزود: با توجه به استانداردهای بینالمللی در رابطه با بهداشت جسمانی و روانی برای ارتقای وضعیت موجود در زندگی روزمره دانشآموزان باید تلاش کنیم. بهداشت روان یعنی به حداکثر رساندن کیفیت زندگی و به حداقل رساندن آسیبها، اختلالات و مشکلات. البته هدف این نیست که اصلا دچار آسیب روانی نشویم چرا که در زندگی اجتماعی مسائل بسیاری بهداشت روان را تهدید میکند و ما تلاش میکنیم تا این مسائل را شناسایی کرده و آنها را حذف کنیم.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در جهت یاری رسانی به دانش آموزان برای افزایش کیفیت زندگی و سلامت روان آنها تلاش میکند. رشد هویتی بیشتر در سنین دبیرستان اتفاق میافتد و در این راستا برنامههایی را ویژه دانش اموزان دبیرستانی درنظر گرفتهایم. 32 مرکز روانشناختی در استانهای کشور و 200 مرکز در مناطق کشور به همراه 18 هزار مشاور در سطح مدارس خدمات مشاورهای سازشی، انطباقی، تحصیلی، شغلی و تربیتی را ارائه میکنند.
عیسی مراد گفت: در ارائه خدمات مشاوره در مقطع ابتدایی از معلمان استفاده کردیم که توان مشاوره دارند و با ارائه آموزشهای لازم از آنها به عنوان مشاور استفاده میکنیم. همچنین همیاران مشاور را از میان دانشآموزان انتخاب کردهایم که به دانشآموزان دیگر یاری برسانند. مدرسه محوری نیز یکی دیگر از برنامههای مدنظر است تا مشاوران ما بتوانند به دانشآموزان و معلمان خدمات مشاوره ارائه کنند.
وی با اشاره به برگزاری آزمونهای سنجش سلامت روان دانشآموزان در سطح مدارس گفت: این آزمونها هرسال در آبان و آذر برگزار شده و وضعیت سلامت روان و آسیبهای اجتماعی دانشآموزان را بررسی میکند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامهای را برای مدیران ارشد حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 26 مهر با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار میکنیم و به تناسب موضوعات مدنظر ارتقای وضعیت را برای مدیران ارشد نظام تعلیم و تربیت با هدف تغییر نگرشها در دستور کار داریم که از صاحبنظران مختلف همچون دکتر گلزاری معاون وزارت ورزش و جوانان بهره میبریم.
عیسی مراد ادامه داد: طبق استانداردهای بینالملل به ازای هر 6 دانشآموز باید یک ساعت مشاوره در مدارس داشته باشیم ولی هم اکنون در کشور به اضای هر 15 دانشآموز یک ساعت مشاوره داریم البته معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در سال 91 مصوب کرد که تا به ازای هر 12 دانشآموز یک ساعت مشاوره در مدارس داشته باشیم اما با توجه به مشکلات جذب نیرو و با وضعیت موجود عمده مشاورهها در دوره متوسطه متمرکز شده است.
وی افزود: نظام جامع مشاوره در حال تهیه است که بر اساس آن باید در تمام مقاطع تحصیلی و خدمات مشاوره به دانشآموزان ارائه شود که هم اکنون با چند دانشگاه کشور در حال رایزنی برای تهیه نظام جامع مشاوره هستیم و آن را به صورت پایلوت در سال 93 اجرا کرده و از سال آینده به طور کامل در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس نظام جامع مشاوره دانشآموزان برای انتخاب رشته از همان دوره ابتدایی به لحاظ استعدادیابی مورد بررسی قرار میگیرند هم اکنون 18 هزار و 500 نیروی ماشور درسطح کشور داریم که خدمات اصلی ما به دانشآموزان دوره متوسطه دوم ارائه میشود البته مدارس خاص مانند شاهد، سمپاد و مدارس غیرانتفاعی برای دانشآموزان تمام مقاطع تحصیلی خدمات مشاوره را ارائه میکنند.
عیسی مراد بیان کرد: در خصوص آزمون سنجش سلامت روان دانشآموزان بیان کرد: بر اساس آزمونها وضعیت سلامت روان دانشآموزان مشخص میشود البته ممکن است این آزمونها ایراداتی داشت که هم اکنون تیم متخصصی در حال طراحی مجدد آنها هستند.این آزمونها در مباحث روانی و اجتماعی وضعیت دانشآموزان را رصد کرده و آبان و آذر هر سال در دوره دوم متوسطه اجرا میشود که نتایج را به مسئولان ذی ربط منتقل میکنیم. هم اکنون 70 آسیب روانی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و 24 درصد افراد جامعه دچار اختلالهای روانی و اجتماعی هستند همچنین آمار آسیب دانشآموزی در دوره متوسط بیشتر از سایر مقاطع است و جنس آسیبها نیز متفاوت است. به عنوان مثال در دوره ابتدایی جنسی آسیبی همچون بیش فعالی را شاهد باشیم و اما در دوره متوسطه آسیب فضای اجتماعی را شاهدیم.