کد خبر: ۳۶۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 08
شفاآنلاین-رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به انتقاد جامعه پرستاری از افزایش تعرفه های پزشکی به دنبال ابلاغ کتاب جدید ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت، اظهارداشت: این کتاب نقطه عطفی در نظام سلامت است و تنها پزشکان از آن سود نمی‌برند، بلکه سود آن شامل حال مردم، جامعه پزشکی و پرستاری می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی‌اصغر پیوندی در حاشیه همایش دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: هنگامی که درآمد بیمارستان افزایش یابد، میزان کارانه‌ای که بیمارستان به پرسنل خود پرداخت می‌کند نیز افزایش می‌یابد. با این وجود کمیته‌ای برای گروه پیراپزشکی و غیرپزشکی مشخص شده تا حق هیچ گروهی ضایع نشود.

وی در مورد کارانه کارکنان بیمارستانها گفت: کارانه همه کارکنان تا مرداد پرداخت شده و 80 درصد پرسنل نیز کارانه شهریورماه خود را نیز دریافت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اجرای فاز سوم طرح تحول نظام سلامت گفت: فاز اول این طرح در پانزدهم اردیبهشت کلید خورد، فاز دوم که فاز بهداشتی بود در اواخر شهریور اجرا شد و فاز سوم آن که ابلاغ ارزش‌گذاری نسبی خدمات برای تعرفه‌های گروه‌های مختلف پزشکی است، در مهرماه انجام شد.

وی در مورد علت اجرای این فاز گفت: علت اجرای فاز سوم این بود که ارزش تعرفه‌ها کافی نبود و عدالت بین رشته و داخل رشته‌ای رعایت نشده بود. همین امر زمینه‌ساز اتفاق خوشایندی تحت عنوان دریافتهای غیرمتعارف یا همان زیرمیزی از سوی تعداد قلیلی از پزشکان بود.بر همین اساس با اینکه اجرای این طرح بار مالی سنگینی داشت اما وزارتخانه سعی کرد تعرفه‌ها را به سمت واقعی شدن سوق دهد تا عدالت بین‌رشته‌ای فراهم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: این امر با حمایت دولت و وزیر بهداشت پیگیری و با هماهنگی بیمه‌ها مصوب شد. از آنجایی که ممکن بود قدرمطلق پرداختی بیماران افزایش یابد، پول اضافی به دانشگاه‌ها تزریق شد. به این ترتیب 10 درصد فرانشیز پرداختی بیماران بستری شهرها به 6 درصد و پنج درصد فرانشیز بستری ساکنین روستا به سه درصد کاهش خواهد یافت تا به مردم پرداخت اضافه تحمیل نشود.

پیوندی با بیان اینکه کتاب "ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت" از اول مهر ابلاغ شده است، افزود: برای عملیاتی شدن نیاز به زیرساختهای مناسب دارد زیرا کتاب جدید دارای تفاوتهایی با کتاب قبلی است؛ از جمله این تفاوت‌ها این است که کتاب قبلی 10 هزار کد داشت در حالی که کتاب جدید 4500 کد دارد. همچنین در کتاب جدید 300 خدمت پوشش بیمه شده است.

وی ادامه داد: برای اینکه عملیاتی شدن کتاب جدید تعرفه‌ها خوب پیش رود، بحث نظارتی با حضور اعضای نظام پزشکی، دانشگاه‌ها و بیمه انجام می‌شود تا گله‌ها برطرف شود.

پیوندی در ارتباط با وضعیت عفونت بیماران بستری در بیمارستان مدرس نیز گفت: بین 4 تا 8 درصد بیماران بستری شانس عفونت دارند، زیرا جراحی قلب، جراحی بزرگی است و بیماران مبتلا به این بیماری دارای بیماری‌های زمینه‌ای دیگری هم هستند که این امر شانس عفونت را بیشتر می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: در بیمارستان مدرس 5 بیمار مبتلا به عفونت قفسه صدری و فضای اطراف قلب شدند که آسیب جدی به آنها وارد نشده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: