کد خبر: ۳۵۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - 2024October 28
یکی از شایع‌ترین مشکلات دندان‌ها لق شدن یا حرکت آنهاست که در سنین بزرگسالی (30 تا 40سالگی به بعد) بیشتر رخ می‌دهد.
شفاآنلاین:سلامت> ‌تشخیص‌ندادن و درمان این آسیب می‌تواند به‌تدریج منجر به کاهش و تحلیل استخوان محافظ دندان و عفونت لثه شود. البته هر دندان تا حدی جابه‌جایی طبیعی دارد و لقی طبیعی که در دندانپزشکی به آن موبالیتی می‌گویند، نگران‌کننده نیست، اما لق‌شدگی دندان و عفونت لثه‌ها زمانی خودش را نشان می‌دهد که بیماری تا حد زیادی پیشرفت کرده است. البته بارزترین علامت لقی دندان، درد یا ناراحتی هنگام جویدن، خونریزی‌های مکرر و درد لثه‌ها هنگام مسواک زدن است که نیاز به اقدام درمانی سریع دارد. آشنایی با دلایل و عوامل بروز این آسیب و آگاهی از اقدامات پیشگیرانه هم می‌تواند آسیب به دندان‌ها را به ‌میزان زیادی کاهش دهد.

روش‌های پیشگیری
به گزارش شفا آنلاین:مراجعه به دندانپزشک برای معاینه‌های منظم و جرم‌گیری دندان‌ها، شناسایی بموقع مشکلات دندانی را تسهیل می‌کند و زمان طلایی درمان را از بین نمی‌برد. آگاهی از شیوه‌های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هم در این امر ضرورت دارد. برای جلوگیری از آسیب‌های ورزشی نیز می‌توان از محافظ دهان هنگام فعالیت‌های ورزشی استفاده کرد.

دلایل لق‌شدن دندان
یکی از دلایل اصلی لقی دندان‌ها بیماری لثه است. همچنین یک عفونت باکتریایی که به بافت نرم و استخوان پشتیبان دندان‌ها آسیب می‌زند. استعمال دخانیات هم عامل بسیار مهمی در پیشرفت عفونت لثه‌هاست. ضربه یا صدمه به دهان به‌ویژه هنگام ورزش هم می‌تواند منجر به حرکت دندان‌ها شود زیرا ریشه‌ها و ساختارهای اطراف آن را ضعیف می‌کند. شیوه‌های نامناسب بهداشت دهان ازجمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اشتباه هم می‌تواند این مشکل را تشدید کند. برخی بیماران نیز به ‌صورت ژنتیک دچار این عارضه هستند و عفونت لثه‌ها در اعضای خانواده‌شان وجود دارد. افراد مبتلا به دیابت، بیماران  قلبی - عروقی و خانم‌های باردار هم بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.

راهکارهای درمانی
پزشکان درمان‌های مؤثر ازجمله درمان کانال ریشه و پاکسازی عمیق ریشه را برای حل این آسیب درنظر می‌گیرند، اما راهکارهای خانگی هم در کنار درمان‌های حرفه‌ای وجود دارند که می‌توانند به استحکام دندان‌ها کمک کند و شامل موارد زیر است:

1- شست‌وشوی دهان با آب نمک که می‌تواند به کاهش التهاب و تسریع درمان کمک کند.
2- دهانشویه‌ها با ویژگی‌های ضدباکتریایی هم می‌توانند به حفظ بهداشت دهان کمک کنند.
3- استفاده از ژل آلوئه‌ورا روی مناطق مبتلا می‌تواند در تسکین ناراحتی و به بازسازی بافت‌های دهانی کمک کند.
4- رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی ضروری هم عامل تقویت دندان‌ها و لثه هستند.
5- ترک عادت‌هایی مانند سیگار که با ضعف ساختار دهانی مرتبط هستند، می‌تواند به‌طور قابل توجهی به بهبود سلامت دهان کمک کند.
6- کاهش استرس‌های روزانه نیز در کاهش لقی دندان مؤثر است، زیرا استرس می‌تواند باعث دندان قروچه و آسیب به دندان و بافت‌های اطراف آن شود.
7- آشنایی با تکنیک‌های صحیح مسواک زدن هم اهمیت دارد. با یک مسواک نرم و با کیفیت روزی دو بار دندان‌ها را مسواک بزنید تا ریسک ابتلا به این بیماری کاهش پیدا کند. دندانپزشکان می‌توانند به شما آموزش دهند که چگونه به درستی از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید.
8- با وجود تمام این اقدامات اگر قرمزی، تورم و خونریزی در لثه‌ها وجود داشت، باید به دندانپزشک مراجعه شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: