کد خبر: ۳۵۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - 2024October 27
دکتر نادر نیکنام
طبق گفته دندانپزشکان و محققان، باکتری‌های دهان و التهاب آنها ممکن است با بیماری‌های قلبی، اندوکاردیت یا التهاب غشای داخلی قلب، تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد ارتباط مستقیم داشته باشد.
شفاآنلاین:سلامت>حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ یک تعهد ابدی است و هرچه زودتر عادت‌های بهداشت دهان و دندان مانند مسواک‌زدن، نخ دندان کشیدن و محدود کردن مصرف قند را شروع کنید کمتر گرفتار خدمات پرهزینه دندانپزشکی و بیماری‌های دهان و دندان می‌شوید. البته سلامت دهان و دندان در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده، چون محققان ارتباط بین ‌رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و شرایط سیستمیک زمینه‌ای را کشف کرده‌اند.
 یک دهان سالم می‌تواند در حفظ بدنی سالم کمک کند. طبق گفته دندانپزشکان و محققان، باکتری‌های دهان و التهاب آنها ممکن است با بیماری‌های قلبی، اندوکاردیت یا التهاب غشای داخلی قلب، تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد ارتباط مستقیم داشته باشد. باکتری‌ها می‌توانند از حفره دهان به جریان خون بروند و باعث اندوکاردیت عفونی شوند. اندوکاردیت عفونی دریچه‌های قلب افراد را تهدید می‌کند به همین دلیل زندگی فرد به خطر می‌افتد.
اقدامات زیادی هم وجود دارد که می‌توانید برای حفظ سلامت دندان‌های خود انجام دهید.
حداقل 2بار در روز دندان‌های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
حداقل یک‌بار در روز نخ دندان بکشید.
هر 6 ‌ماه یک‌بار جرم‌گیری دندان‌ها توسط متخصص دندانپزشکی توصیه می‌شود.
از مصرف محصولات حاوی تنباکو اجتناب کنید.
رژیم غذایی پر‌فیبر، کم‌چربی و کم‌قند که شامل مقدار زیادی میوه و سبزی است، داشته باشید.
تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.
مصرف مواد غذایی با قندهای پنهان را کاهش دهید. این قندهای پنهان در خوراکی‌هایی ازجمله سس کچاپ، باربیکیو و پاستا، کمپوت‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، نوشیدنی‌های ورزشی، بیسکوئیت ،کلوچه و ... وجود دارد.
حتی اگر به خوبی از دندان‌های خود مراقبت ‌کنید، باید 2 بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.
به‌طور کلی ‌رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مشکلات زیادی دارد و تأخیر در مراجعه به دندانپزشک هم باعث می‌شود که عفونت دهان علاوه بر آسیب به دندان‌ها و لثه، مشکلاتی را برای سایر اعضای بدن ایجاد کند و به تهدیدی برای زندگی تبدیل شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: