کد خبر: ۳۵۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 17
کارشناسان تغذیه درباره پیامدها و عوارض مخرب محرومیت مردم، به‌ویژه کودکان از عدم‌دسترسی به لبنیات هشدار می‌دهند و می‌کوشند توجه مسوولان را به این خطر جدی جلب کنند.
شفاآنلاین:سلامت>هفتم مهرماه، انتشار خبری به نقل از دبیر انجمن صنایع لبنی حاکی از آن‌که قیمت‌گذاری دستوری چهار محصول لبنی شامل پنیر، ماست، شیر کم چرب و شیر نایلونی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت لغو شده ، مردم را در شوک فرو برد. ساعاتی بعد، خبر منتشره دیگری حکایت از آن داشت که همزمان با حذف قیمت دستوری این چهار‌محصول لبنی، قیمت محصولات لبنی ۳۰‌درصد افزایش یافته که شامل ۱۴درصد افزایش ناشی از تغییر قیمت شیرخام و ۱۶درصد هزینه‌های سربار تولید است اما این پایان ماجرا نبود زیرا به نقل از مسوولان تنظیم بازار و سازمان حمایت ،این خبر تکذیب و تاکید شدکه هیچ‌گونه مصوبه و مجوزی از مراجع فوق یا سایر دستگاه‌های ذی‌مدخل، در این خصوص صادر نشده است و اخبار فوق مورد تایید نیست.
به گزارش شفا آنلاین:هرچند به‌نظر می‌رسد گرانی چندین‌باره لبنیات، فعلا اجرایی نخواهد شد اما نباید این واقعیت تلخ را نادیده گرفت که حتی با قیمت‌های کنونی هم خرید لبنیات در توان بسیاری از خانواده‌ها نیست و مواد لبنی از سبد خرید بسیاری از خانوارها حذف‌شده، بدون آنکه جایگزین مناسبی برای آن بیابند و در چنین وضعیتی، کارشناسان تغذیه درباره پیامدها و عوارض مخرب محرومیت مردم، به‌ویژه کودکان از عدم‌دسترسی به لبنیات هشدار می‌دهند و می‌کوشند توجه مسوولان را به این خطر جدی جلب کنند.
نقش مهم لبنیات در سلامت جامعه
دکتر کوروش صمدپور با اشاره به اینکه قاعدتا یک تغذیه سالم شامل همه گروه‌های غذایی می‌شود، گفت: اگر یک فردی همه گروه‌های غذایی را در طول روز دریافت نکند دچار مشکلات سلامت خواهد شد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: ماپنج گروه غذایی داریم که یکی از اینها لبنیات است ،لبنیات شامل شیر، ماست‌، پنیر، دوغ و حتی کشک است و نقش مهمی در سلامت تغذیه‌ای دارد.
وی پوکی استخوان را یکی از بیماری‌های شایع کشور برمی‌شمُرَد و ضمن نگرانی از آمار بالای این بیماری علت آن را دریافت کم کلسیم و ویتامین D می‌داند.
صمد‌پور با تاکید بر اینکه منابع خوب کلسیم که لبنیات است باید در سفره غذایی ما وجود داشته باشد اظهار می‌دارد‌: متاسفانه در سال‌های اخیر مصرف سرانه ما و به‌خصوص شیر به چند علت کم شده است‌، مهم‌ترین علت این کاهش مصرف، بحث قیمت است‌، در واقع به مقداری که قیمت لبنیات افزایش پیدا می‌کند درآمد توده مردم افزایش پیدا نکرده است و معمولا هم بعضی وقت‌ها حذف لبنیات برای خانواده خیلی راحت است.یعنی شیر و ماست و… نمی‌خرند و به سمت غذاهایی می‌روند که فقط یک مقدار حس سیری بدهد تا بتوانند اعضای خانواده و فرزندان را سیر کنند.
وی ادامه می‌دهد: غیر از مسائل اقتصادی علت دیگر این است که بعضی وقت‌ها اطلاعات و آموزش‌های غلط داده می‌شود‌، یکدفعه شایع می‌شود که فلان محصول سالم نیست و اصلا شیر و لبنیات نباید در سبد غذایی باشد که این کاملا اشتباه است.
لبنیات باید در سفره غذایی خانواده باشد
این کارشناس تغذیه ‌گفت: من به عنوان متخصص تغذیه که اطلاعاتم از منابع علمی و دقیق جهانی است می‌گویم لبنیات باید در سفره غذایی خانواده باشد و عوارضی که کمبود اینها می‌آورد عوارضی است که بعد‌ها گریبانگیر سیستم درمانی و بهداشتی کشور می‌شود.این اطلاعات غلط که بیشتر در فضای مجازی است و گه گاه در صدا‌و‌سیما هم افرادی که واقعا کارشناس نیستند در این موارد صحبت می‌کنند و مثلا می‌گویند مواد لبنی ما حاوی آفلاتوکسین است که این گفته اصلا درست نیست و اکثر لبنیات کشور ما لبنیات سالمی هستند و مجوزهای سازمان غذا و دارو را دارند.
وی با گلایه از بعضی از افرادی که تحت عنوان طب سنتی اعمال نظر می‌کنند و می‌گویند این ماده نباید خورده شود و جایگزین آن اقلام غذایی دیگر را معرفی می‌کنند، می‌گوید: این گفته درست نیست، به‌خاطر اینکه اگر نیاز بدن ما ۱۰۰۰‌میلی‌گرم کلسیم باشد در یک لیوان شیر حدودا ۳۰۰‌میلی‌گرم آن را تامین می‌کنیم، کدام ماده غذایی می‌تواند جایگزین شود،حتی کلم و آجیل هم نمی‌تواند این مقدار کلسیم را تامین کنند.
دولت باید به مواد لبنی یارانه دهد
صمد‌پور در پایان بیان کرد: در همه جای دنیا دولت به برخی اقلام غذایی یارانه اختصاص می‌دهد و بهتر است همان‌طور که دولت برای نان یارانه می‌دهد به مواد لبنی هم یارانه دهد، هم برای سلامت و هم اینکه بعدا هزینه درمان این افراد که دچار مشکلاتی به لحاظ عدم مصرف کلسیم می‌شوند و حتی در بچه‌ها باعث سوءتغذیه می‌شود جبران می‌شود.اگر واقعا صنایع شیر و لبنی به‌خاطر افزایش هزینه‌ها توانایی تولید ندارند دولت باید در بعضی اقلام اصلی یارانه پرداخت کند.
واقعا باید یارانه روغن و شکر و‌… که مضر هستند و کشور ما را دچار چاقی و دیابت کرده‌اند حذف شود، ولی باید به اقلام اصلی مثل نان که قوت قالب مردم است و لبنیات به عنوان منبع پروتئین یارانه داده شود چون مطمئن باشید با گران کردن این اقلام اولین چیزهایی که از سبد خانوار حذف می‌شود این اقلام غذایی است./خبرآنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: