کد خبر: ۳۵۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 16
مژگان قاسمی: در‌حال‌حاضر کم‌تحرکی یکی از عوامل خطر انواع بیماری‌های مزمن و نیز یکی از ریسک‌فاکتورهای بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، سکته مغزی و دیابت به شمار می‌رود.
شفاآنلاین:سلامت>مژگان قاسمی، مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان‌ بیان کرد: در تغذیه سالم، مصرف فست‌فود‌ها، گوشت قرمز، گوشت‌های فراوری‌شده مانند سوسیس و کالباس و چربی‌های اشباع‌شده مانند روغن نباتی جامد باید محدود شده و مصرف انواع میوه و سبزیجات در برنامه غذایی زنان و افراد جامعه افزایش یابد، به‌گونه‌ای که روزانه پنج واحد میوه و سبزی شامل دو واحد میوه و سه واحد سبزی مصرف شود. مصرف میوه و سبزیجات به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از انواع سرطان‌ها داشته و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. قاسمی با اشاره به اینکه افزایش فعالیت بدنی نیز یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در اصلاح شیوه زندگی زنان است، گفت: تحرک و فعالیت بدنی نقش مؤثری در ارتقای سلامت افراد دارد. در‌حال‌حاضر کم‌تحرکی یکی از عوامل خطر انواع بیماری‌های مزمن و نیز یکی از ریسک‌فاکتورهای بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، سکته مغزی و دیابت به شمار می‌رود.

به گزارش شفا آنلاین: مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: بنابراین فعالیت هوازی ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط (پنج روز‌ به مدت ۳۰ دقیقه) یا ۷۵ دقیقه در هفته با شدت بالا برای بانوان توصیه می‌شود.

او با بیان اینکه هرکسی می‌تواند برای کاهش خطر سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن، تغییراتی را در شیوه زندگی خود ایجاد کند، توضیح داد: افراد در معرض خطر باید به خاطر داشته باشند که ترکیبی از عوامل از‌جمله ژنتیک، محیطی و شیوه زندگی به بروز سرطان کمک می‌کند.

قاسمی تأکید کرد: بعضی از این عوامل می‌توانند اصلاح شوند و بعضی دیگر خارج از اراده افراد هستند. سن بالا، سابقه خانوادگی و جهش‌های ژنی، سن قاعدگی کمتر از ۱۲ سال، سن یائسگی بالای ۵۵ سال، زمینه نژادی و قومی و سابقه هیپرپلازی (رشد بیش از حد سلول‌ها) در سینه ازجمله عوامل خطر اصلاح‌ناپذیر هستند.

او درباره عوامل خطر اصلاح‌پذیر گفت: نمایه توده بدنی (BMI) بالای ۳۰، مصرف الکل و دخانیات، سن بالای مادر در زمان اولین زایمان، مواجهه با اشعه برای درمان سرطان در گذشته، قرص‌های ضد‌بارداری خوراکی، هورمون‌درمانی جایگزین پس از یائسگی (HRT) و مصرف بالای چربی‌های اشباع‌شده از‌جمله این موارد به شمار می‌روند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: