کد خبر: ۳۵۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 12
مدیر تولید یک شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی: از لحاظ بودجه ما با مشکلات متعددی روبه‌روهستیم زیرا آن‌طور که باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نمی‌شود.
شفاآنلاین:سلامت>نمایشگاه بین‌المللی ایران مد،  با حضور فعالانی در عرصه‌های تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و ملزومات دارویی است که دومین دوره آن از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ مهر میزبان مخاطبان و مردم خواهد بود. این نمایشگاه یک رویداد در حوزه تجهیزات پزشکی کشور است. نخستین دوره آن که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد، متخصصان، مشاغل و سازمان‌ها را به خود جذب کرد. این نمایشگاه به‌عنوان سکویی برای نمایش نوآوری‌ها و تبادل تجاری در این صنعت شناخته می‌شود که فرصتی استثنایی برای ملاقات، یادگیری، کشف محصولات جدید و توسعه تجارت محسوب می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین:این نمایشگاه با حمایت و همکاری مؤسسات و نهادهای مختلف، از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی ایران، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ایران، اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران، انجمن شرکت‌های مهندسی پزشکی تهران و اتحادیه صنف تهیه، تولید و توزیع‌کنندگان تجهیزات و لوازم پزشکی و آزمایشگاهی تهران برگزار شده است. اما حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی یکی از بخش‌های اصلی نمایشگاه است. در این گزارش با شرکت‌های دانش‌بنیان درباره چالش‌هایی که پیش پای آنان است گفت‌و‌گو شده است. رامین‌ پورداداشی مدیر تولید  یک شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی بیان کرد: شرکت ما حدود ۱۵ سال است که در حوزه دندانپزشکی دیجیتال فعالیت می‌کنیم. ما ابتدای فعالیت‌مان را با پرینترهای سه بعدی شروع کردیم و کم کم توانستیم به سمت تولید میلینگ دندان‌سازی و نوع‌های جدیدتر برویم.
وی با اشاره به مشکلات تأمین بودجه بیان کرد: از لحاظ بودجه ما با مشکلات متعددی روبه‌روهستیم زیرا آن‌طور که باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نمی‌شود. هم‌اکنون دستگاه‌هایی که در شرکت ما وجود دارد از صفر تا صد توسط نیروهای داخلی ساخته می‌شود و ما از هیچ نمونه خارجی کپی‌برداری نکرده‌ایم. در کل انتظار می‌رود وام‌های کم بهره، معافیت‌های گمرکی و ظرفیت‌های بیمه‌ای به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق بگیرد.
پورداداشی درباره مشکلاتی که واردات محصولات خارجی به تولید در کشور ایجاد می‌کند بیان کرد: رقابت با نمونه‌های خارجی برای ما سخت شده است زیرا واردکننده‌ها با سرمایه بالایی این کار را انجام می‌دهند و ما نمی‌توانیم با این واردکننده‌ها رقابت کنیم، از طرفی ظاهراً سیاست به نوعی بوده که ممنوعیت خاصی برای وارد کردن این دستگاه‌ها وجود ندارد. همین روند موجب خراب کردن بازار کار ما خواهد شد زیرا نمونه‌های چینی به لحاظ ظاهری از تولیدات ما شکیل‌تر هستند ولی کیفیت محصولات ما بهتر است و ظاهر محصول به راحتی مشتری را گول می‌زند.
 
سختی تولید در برابر واردات جنس چینی
مدیر تولید این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: ما نیاز داریم که برای ادامه تولیدات یک سری قطعات را از خارج به کشور بیاوریم ولی در بحث وارد کردن به مشکل می‌خوریم. ما یک سری ماشین‌آلات برای تولید این دستگاه‌ها از جمله تراشکاری نیاز داریم که اینها هم باید تأمین شوند ولی سعی کردیم که با امکانات ضعیف موجود از دستگاه خروجی دریافت کنیم و دقت آن را بالا ببریم ولی اگر دستگاه‌های بروز تراشکاری در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم میلینگ‌ها و پرینترهای بهتری در حوزه دندانپزشکی تولید کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا سودآوری شما با هزینه‌ای که برای تولید صرف می‌کنید همخوانی دارد یا نه؟ گفت: ما تعصب خاصی بر تولید داریم گرچه می‌توان این سرمایه را در دلالی صرف کرد اما تولید از نگاه ما اهمیت بیشتری دارد. وارد کردن جنس‌های چینی دردسرهای کمتری به نسبت تولید دارد اما ما ترجیح می‌دهیم در کشور خود به تولید ادامه دهیم.
امیرحسین محسنیان مدیر بازرگانی یک شرکت دانش‌بنیان هم گفت: شرکت ما تولید کننده انواع کامپانت‌های پلیمری مدیکال گرید صنعتی و بهداشتی در پلیمرهای PVC، TPE و TPV است. ما تولید‌کننده مواد اولیه تجهیزات پزشکی یک بار مصرف در کشور هستیم.
وی در ادامه بیان کرد: صندوق نوآوری شکوفایی ریاست جمهوری حمایت‌هایی در بخش تسهیلات داشته‌اند. همچنین ما درگذشته صادرات داشته‌ایم اما در حال حاضر با توجه به اینکه ظرفیت داخلی به شکل قابل توجهی بالا رفته، فعلاً صادرات نداریم اما ان‌شاء‌الله با طرح توسعه‌ای که شرکت دارد در آذرماه کارخانه جدید افتتاح و ظرفیت‌ها چند برابر می‌شود. به طور کلی اما موارد تأمین و تخصیص ارز یکی از چالش‌های ماست. ما باید دو تا سه ماه منتظر تخصیص ارز باشیم در حالی بخشی از مواد اولیه ما در داخل تولید نمی‌شود که مجبور به وارد کردن آن هستیم.
 
وعده برای رفع مشکلات تولید در تجهیزات پزشکی
لازم به ذکر است که در حاشیه این نمایشگاه مهندس سیدحسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی که ظهر روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه برگزار شد با بیان اینکه رفع مشکلات در بحث تولید و واردات همواره بسیار حائز اهمیت است، گفت: در سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانستیم برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی داشته و اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران در خصوص موضوع تأمین تجهیزات پزشکی مشکلی نداشته‌ایم، افزود: همانند گذشته در راستای بومی‌سازی محصولات کشور اقدام خواهیم کرد و حتی بیشتر از سابق این همراهی توسط هیأت امنا انجام خواهد شد.
رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران خاطرنشان کرد: این نهاد تمام تلاش خود را در راستای تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی استراتژیک کما فی‌السابق و حتی بیشتر از گذشته خواهد کرد.
ناگفته نماند، محل برگزاری این نمایشگاه در «نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب» است و تا ۲۲ مهر ادامه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: