کد خبر: ۳۵۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 12
ساختمان 3بیمارستان «بوعلی»، «سینا» و «امام‌خمینی» پایتخت از لحاظ ایمنی حریق در وضعیت بحرانی و در لیست ۱۲۹ساختمان ناایمن قرار دارند و هنوز هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی انجام نشده است!
شفاآنلاین:سلامت>سال گذشته با وقوع آتش‌سوزی گسترده دیگری در بیمارستان گاندی تهران، دوباره پرونده بیمارستان‌ها و ساختمان‌های ناایمن پایتخت باز شد. آتش‌سوزی‌ای که یکی از دلهره‌آورترین روزهای اخیر تهرانی‌ها بود. این موضوع به قدری مهم است که هنوز مسوولان هرازچندگاهی صحبت از ناایمنی بیمارستان‌ها می‌کنند و در همین مدت وزارت بهداشت نیز تلاش کرده است ترمیم و بازسازی برخی بیمارستان‌های تهران را آغاز کند.
به گزارش شفا آنلاین: اهمیت موضوع آنجا بیشتر می‌شود که شاهرخ رامین، رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران اعلام می‌کند که ساختمان 3بیمارستان «بوعلی»، «سینا» و «امام‌خمینی» پایتخت از لحاظ ایمنی حریق در وضعیت بحرانی و در لیست ۱۲۹ساختمان ناایمن قرار دارند و هنوز هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی انجام نشده است! ناایمنی بیمارستان‌ها می‌تواند امنیت جانی و روانی بیماران را به چالش بکشد، چراکه با تکرار حوادثی مانند گاندی یا کلینیک سینا‌اطهر، بیماران و خانواده‌های آنان در کنار نگرانی از بیماری و درد و رنج و هزینه‌های آن باید یک نگرانی دیگر هم داشته ‌باشند؛ اینکه آیا از حوادثی که به دلیل فرسودگی و ایمن‌ نبودن بیمارستان رخ می‌دهد، جان سالم به‌در می‌برند یا خیر!
شاهرخ رامین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص گفت: «سن بسیاری از بیمارستان‌های ما دیگر با استانداردهای جدید همخوانی ندارد و باید به مرور زمان از چرخه خدمات‌دهی خارج شوند؛ مانند کاری که در خصوص بیمارستان‌های «شهدای تجریش» یا «امام‌خمینی» تهران انجام دادیم، به این ترتیب که در کنار ساختمان‌های قدیمی بیمارستان، یک بیمارستان با استانداردهای روز ساخته شده است.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: «این کار از سال‌ها قبل کلید خورده، مجلس برای آن بودجه مشخص کرده است و علاوه بر بخش دولتی، بسیاری از خیرین هم پای کار آن آمده‌اند. در نتیجه امروز شاهد بهره‌برداری این طرح در بسیاری موارد هستیم؛ یعنی ساختمان‌های جدیدی که ساخته شده، در کنار ساختمان‌های قدیم بیمارستان با استاندارد روز به بیماران خدمات می‌دهند، اما همچنان بیمارستان‌هایی در پایتخت هستند که استانداردهای روز را ندارند و این پیش‌بینی هم برای آنها نشده است.»
بیمارستان‌های دولتی باید تابع استانداردهای بین‌المللی باشند
احمد نادری، نماینده مجلس در این‌باره گفت: زیرساخت‌ها، خدمات و استفاده از فناوری در بیمارستان‌های دولتی باید قابل رقابت با بیمارستان‌های خصوصی باشد که خوشبختانه در زمینه توسعه فیزیکی بیمارستان‌های دولتی مشکل حادی نداریم و فضای مناسبی دارند که می‌توانیم این مساله را به‌عنوان یک فرصت برای آنها ارزیابی کرد.
وی افزود: اما نکته مهم این است که بیمارستان‌های دولتی به‌عنوان یک عامل بنیادی مهم در حوزه پدافند غیرعامل، بسیار قابل‌توجه هستند و با توجه به وضعیت ژئوپلیتیک و بحران‌های فیزیکی کشور مثل کرونا، زلزله، جنگ و… باید بیمارستان‌های دولتی هم به لحاظ زیرساختی و هم در حوزه خدمت‌رسانی حرفی برای گفتن داشته باشند. بنابراین باید به بیمارستان‌های بزرگ دولتی فراتر از یک مرکز درمانی توجه کرد و آنها را با نگاه کلان مورد ارزیابی قرار داد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تأکید کرد: سهل‌انگاری در عدم توجه به مساله ایمنی به مرور باعث تعطیلی این مراکز درمانی خواهد شد که مسلما مردم و سیستم خدمت‌رسانی بهداشت و درمان را دچار مشکلات عدیده خواهد کرد. بنابراین باید با قید فوریت نسب به رعایت پروتکل‌های ایمنی اقدام کرد.
برخی بیمارستان‌ها ۱۰بار اخطار آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند
در میان انبوه این هشدارها، وزارت بهداشت در چند سال اخیر واکنش‌هایی نشان داده است. امیر ساکی، مدیر کل منابع فیزیکی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ درباره فرسودگی بیمارستان‌های کشور صحبت و اعلام کرد که ۷۰درصد بیمارستان‌ها و ساختمان‌های درمانی کشور فرسوده هستند، این میزان در تهران ۸۰درصد است و ۹۰درصد این ساختمان‌ها نیز امکان
مقاوم‌سازی ندارند.
به گفته او، وزارت بهداشت برنامه جایگزین کردن ۵۰هزار تخت فرسوده کنونی را در یک برنامه میان‌مدت در دستور کار قرار داده است. این برنامه بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد که باید توسط سازمان برنامه‌و‌بودجه و همچنین مجلس شورای اسلامی مورد حمایت جدی قرار گیرد.
مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت دو سال پیش گفته بود: برخی بیمارستان‌ها مثل بیمارستان سوختگی شهید مطهری تاکنون ۱۰بار اخطار آتش‌نشانی دریافت کرده‌اند. برای این بیمارستان قرار شد تا قبل از پایان سال (۱۴۰۱) نسبت به اخذ وام بانکی به مبلغ دوهزار میلیارد ریال از بانک ملت جهت تکمیل باقیمانده عملیات اجرایی در بیمارستان ۱۶۰۰تختخوابی جدید سوختگی «کن» اقدام کنند.
ساکی گفته بود: چالش اصلی ایمن‌سازی بیمارستان‌ها، تامین اعتبار است. تامین اعتبار ۵۰هزار تخت فرسوده بیش از ۱۵۰هزار میلیارد تومان است. هر سال حداقل باید ۳۰هزار میلیارد تومان تامین شود تا در یک برنامه پنج‌ساله بیمارستان‌ها جایگزین شوند.
هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی بیش‌از ۵میلیارد تومان است
ساکی اما یک‌سال بعد در سال ۱۴۰۲ در نشست خبری بهروز رحیمی، معاون وقت توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اعلام کرد: هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی بیش از ۵میلیارد تومان است. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون (شهریور ۱۴۰۲) برای ساخت ۱۵هزار تخت بیمارستانی ۷۵هزار میلیارد تومان هزینه شده است. سالانه از طرف دولت حدود ۲۰هزار میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان‌ها از منابع مختلف تعلق می‌گیرد. در این بین کمک خیرین و مشارکت بخش خصوصی هم اعداد قابل‌توجهی است.
ساخت‌وساز بیمارستان یکی از شاخص‌های اصلی عملکرد وزارت بهداشت در دولت سیزدهم بود و آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند تکمیل پروژه‌های بیمارستانی مدرن ۱۰۶طرح بیمارستانی از جمله چهارکلان بیمارستان مهم در تهران، فارس و شهریار از جمله این اقدامات بوده است، اما ظاهرا وزارت بهداشت اقدام چندانی برای بازسازی و نوسازی بیمارستان‌های جدید نداشته است و سکوت وزارت بهداشت در واکنش به اظهارات مسوولان و نمایندگان مجلس نیز عجیب به نظر می‌رسد.
۴۰ درصد بیمارستان‌های کشور بالای ۴۰ سال سن دارند
علیرضا زالی در کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات بیمارستانی که در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه ساخت بیمارستان است، گفت: با اتکا به آخرین دستاوردهای مهندسی کشور، نیازهای توسعه‌ای عرصه بیمارستان‌سازی مرتفع خواهد شد.
وی با طرح این سوال که آیا در شرایط فعلی کشور نهضت
بیمارستان سازی باید ادامه داشته باشد یا خیر، افزود: کشور ما دارای بیش از هزار و ۱۰۰بیمارستان فعال با ۱۶۰هزار تخت بیمارستانی است و حدود ۷۰درصد تخت‌های بیمارستانی نیز تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی با فعالیت آموزشی یا غیرآموزشی است.
زالی ادامه داد: سهم بیمارستان‌های بخش خصوصی در فرآیند ناوگان بیمارستان‌ها همچنان سهم اندکی است.
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت باید یک تخت بستری بیمارستان خصوصی داشته باشیم و این در شرایطی است که مجموع تخت‌های بیمارستان‌های خصوصی ۲۰هزار تخت است.
زالی با تاکید بر ضرورت گسترش تخت‌های بیمارستانی در بخش خصوصی، افزود: در حوزه بیمارستانی برای ارائه خدمات استاندارد به مردم باید به عدد ۷۵هزار تخت خصوصی برسیم.
وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای افزایش تخت بیمارستانی، ایجاد مشوق‌ها، سرمایه‌گذاری و اختصاص تسهیلات در بخش‌های خصوصی است، خاطرنشان کرد: با این اقدام شاهد توان بیشتری برای توسعه فرآیند درمانی کشور خواهیم بود.
زالی با اشاره به اینکه طبق استانداردها به ازای هر هزار نفر باید 5/2تخت بستری در اختیار داشته باشیم، عنوان کرد: این عدد در حال حاضر بین یک‌و۸۸‌صدم تا یک‌و ۸۹صدم است.
وی در ادامه ساختارهای قدیمی و فرسوده بیمارستان‌های کشور را چالش دیگر حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: ساخت بیش از ۴۰درصد بیمارستان‌های کشور خصوصا استان تهران مربوط به سال‌های پیش از ۱۳۵۰ بوده و نزدیک ۳۰درصد بین ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۹ ساخته شده است.
وی با بیان اینکه اصلاح سازه‌ای راهکار منطقی برای فعالیت‌های بیمارستان نیست، توضیح داد: این مورد در تهران جدی‌تر است؛ در تهران وضعیت بازتوزیع تخت‌های بیمارستانی چندان مطلوب نیست. برخورد قضایی و قطع انشعابات در خصوص بیمارستان‌ها به راحتی نیست؛ در مواردی ما با یک کاربری تجاری روبه‌رو هستیم و می‌توانیم به راحتی اقدام کنیم اما برخورد با بیمارستان‌ها تبعات بسیار بالایی دارد، لذا می‌طلبد که مدیریت بیمارستان‌ها با وزارت بهداشت همکاری‌های لازم را داشته باشند و اقدام عاجل انجام دهند. انتظار این است که قوه‌قضاییه به مدیریت شهری کمک کند تا هرچه زودتر ایمنی این 3بیمارستان نیز
تامین شود./جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: