کد خبر: ۳۴۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 17
سازمان غذا و دارو دستورالعمل توزیع و مصرف داروی سقط جنین را به عنوان داروی موجد سقط در کشور تهیه و ابلاغ کرده است.
شفاآنلاین:سلامت>آزیتا نبی زاده، سرپرست گروه ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریتی اقتصادی سازمان غذا و دارو، جزییات اقدامات این سازمان در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تشریح کرد.
 به گزارش شفا آنلاین:نبی زاده به تأکیدات رهبری و جدیت وزیر بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: سازمان غذا و دارو دستورالعمل توزیع و مصرف داروی سقط جنین را به عنوان داروی موجد سقط در کشور تهیه و ابلاغ کرده است.

وی افزود: برای نظارت بر اجرای این دستورالعمل، چک لیست نحوه اجرای آن تهیه و به دانشگاه‌ها ارسال شده است. همچنین، برنامه عملیاتی پایش اجرای دستورالعمل در راستای ماده ۵۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تدوین شده است. اطلاعات مربوط به داروی سقط جنین در سامانه TTAC ثبت و به معاونین غذا و دارو در سراسر کشور جهت نظارت و رصد دقیق زنجیره تأمین داروی میزوپروستول ابلاغ شده است.

نبی زاده در ادامه به اقدامات کنترل عرضه و توزیع داروی سقط جنین اشاره کرد و گفت: پیش نویس بازنگری دستورالعمل میزوپروستول (ابلاغی ۱۳۹۹) با توجه به قانون جدید آماده شده است. توزیع این دارو در مراکز عرضه مجاز محدود به حدی که نیاز درمانی مرکز برآورده شود و فقط در داروخانه‌های بیمارستانی مجاز انجام می‌شود، و ثبت و رهگیری دارو در سامانه TTAC الزامی است.

وی همچنین افزود که برای نظارت بر مصرف داروی میزوپروستول، قابلیت استعلام فرآورده از طریق وب سرویس شناسه رهگیری و ردیابی به صورت دوز شمار فراهم شده و در اختیار مرکز آمار و فناوری اطلاعات و سازمان‌های بیمه گر قرار گرفته است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: