کد خبر: ۳۴۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در سال‌های اخیر، بحث درباره انتقال HPV از طریق ابزارهای لیزر به دلیل مقاومت ویروس در برابر گرما مورد توجه قرار گرفته است.
شفاآنلاین:سلامت>زهرا سادات ثقه‌الاسلامی عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، در خصوص ویروس HPV و مسائل مربوط به آن اظهار کرد: ویروس HPV (ویروس پاپیلوما انسانی) به صورت ضایعات پوستی و مخاطی تظاهر می‌کند. این ضایعات به‌ویژه در دست‌های کودکان، به ویژه در دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: ظهور ضایعات در ناحیه ژنیتال، اطراف مقعد، یا دهان معمولاً نشانه انتقال از طریق تماس جنسی است، زیرا HPV نیاز به تماس نزدیک برای انتقال دارد.

ثقه‌الاسلامی ادامه داد: در سال‌های اخیر، بحث درباره انتقال HPV از طریق ابزارهای لیزر به دلیل مقاومت ویروس در برابر گرما مورد توجه قرار گرفته است. اگر تجهیزات لیزر به درستی ضدعفونی نشوند، می‌توانند عامل انتقال ویروس باشند.

وی افزود: تشخیص HPV از طریق نمونه‌برداری و انجام تست PCR برای شناسایی ژنوم ویروس انجام می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا ممکن است بدون علامت باشند و ویروس به طور خود به خودی از بدن دفع شود. با این حال، در صورت وجود ضایعات، به ویژه در ناحیه ژنیتال، انجام آزمایشاتی مانند پاپ اسمیر و در صورت لزوم کولپوسکوپی ضروری است.

ثقه‌الاسلامی خاطرنشان کرد: واکسن HPV در انواع ۲ ظرفیتی، ۴ ظرفیتی و ۹ ظرفیتی موجود است. توصیه می‌شود که واکسن پیش از آغاز اولین رابطه جنسی تزریق شود، زیرا بهترین زمان برای اثربخشی واکسن زمانی است که ویروس هنوز وارد بدن نشده است. برای افراد زیر ۱۵ سال، دو دوز و برای افراد بالای ۱۵ سال، سه دوز واکسن توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: HPV به دو نوع کم خطر و پرخطر تقسیم می‌شود. انواع کم‌خطر معمولاً طی چهار تا پنج ماه غیرفعال می‌شوند. اما انواع پرخطر، مانند انواع ۱۶ و ۱۸، می‌توانند تغییرات سلولی پایداری ایجاد کنند که ممکن است به ضایعات پیش‌سرطانی منجر شود.

ثقه‌الاسلامی گفت: بیش از ۹۰ درصد افرادی که فعالیت جنسی دارند، در طول زندگی خود با HPV برخورد خواهند داشت. در بیشتر موارد، ویروس به طور خود به خودی غیرفعال می‌شود، اما در مواردی که ضایعات پوستی ظاهر می‌شود، درمان‌هایی مانند داروها یا کرایوتراپی توسط متخصص پوست می‌تواند به کاهش ضایعات کمک کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: