کد خبر: ۳۴۹۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 17
بدن شما در طول بارداری دچار تغییرات زیادی می شود، از جمله تغییرات فیزیکی و هورمونی که منجر به تولید گاز معده اضافی می شود.
شفاآنلاین:سلامت>نفخ و تولید گاز معده یکی از علائم غیرمنتظره بارداری است که در حدود هفته 11 ظاهر می شود.

 به گزارش شفا آنلاین:هنگامی که باردار هستید، علائمی مانند پریود نشدن، حساسیت سینه ها، خستگی و حالت تهوع ممکن است برای شما تعجب آور نباشد. با این حال، گاز معده در دوران بارداری می تواند ناخوشایند باشد که یکی از علائم غیرمنتظره بارداری است. اگر علاوه بر حالت تهوع صبحگاهی، نفخ بیش از حد نیز دارید، شما تنها نیستید. خوبی این مشکل است که شرایطی قابل کنترل است و زودتر از آنچه فکر می کنید تمام می شود.

بدن شما در طول بارداری دچار تغییرات زیادی می شود، از جمله تغییرات فیزیکی و هورمونی که منجر به تولید گاز معده اضافی می شود. همچنین ممکن است درد گازی را تجربه کنید که از ناراحتی خفیف تا درد غیر قابل تحمل متغیر است و در سراسر پشت، شکم و سینه احساس می شود. نفخ و گرفتگی در معده و روده نیز ممکن است وجود داشته باشد.

اوایل بارداری

در سه ماهه اول، با افزایش پروژسترون و استروژن در بدن خود متوجه تغییرات شدید هورمونی خواهید شد. کار آنها ضخیم کردن پوشش رحم برای ایجاد محیط راحت برای کودک در حال رشد است. اینها برخی از تغییرات ناشی از هورمون ها هستند:

  • پروژسترون به آرامش ماهیچه ها کمک می کند، از جمله ماهیچه هایی که از روده ها حمایت می کنند. همانطور که این اتفاق می افتد، سیستم گوارش به طور قابل توجهی کند می شود.
  • سطوح بالای استروژن باعث می شود بدن گاز و آب را به میزان قابل توجهی بالاتر از حد معمول حفظ کند. نتیجه این است که ممکن است در ناحیه شکم احساس درد و ناراحتی کنید.


اواخر بارداری

  • سه ماهه دوم و سوم با تغییر موقعیت رحم برای سازگاری با کودک در حال رشد مشخص می شود و علائمی مانند خستگی و تهوع صبحگاهی از شدت آنها می کاهد.
  • با بزرگ شدن رحم، اندام های اطراف را فشرده می کند و منجر به مشکلات گوارشی می شود. یبوست و گاز اضافی نیز شدیدتر می شود.

    گاز معده در بارداری چقدر طول می کشد؟ 

    نفخ معده و یبوست ممکن است تا اواخر بارداری ادامه یابد و با بزرگ شدن رحم و فشار وارد کردن به روده ها بدتر می شود. 

    در چنین مواردی، اطمینان حاصل کنید که آبمیوه‌هایی که مصرف می‌کنید حاوی برخی قندهای محرک نفخ به نام FODMAP نیستند. به عنوان مثال می توان به آب انگور، پرتقال و آناناس اشاره کرد. شما همچنین باید میزان مصرف قند خود را کنترل کنید.

  • ورزش می تواند به کاهش گاز کمک کند: فعالیت بدنی و ورزش باید به بخشی از برنامه روزانه شما تبدیل شود. ممکن است نتوانید به باشگاه بروید، اما می توانید روزانه حداقل 30 دقیقه در هر جلسه پیاده روی کنید. ورزش باعث افزایش آمادگی جسمانی و عاطفی می شود؛ ضمن اینکه هضم غذا را تسریع می کند و خطر یبوست و سوزش سر دل را کاهش می دهد. با این حال، با پزشک قبل از شروع هر رژیم تناسب اندام خود مشورت کنید.
  • رژیم غذایی خود را بررسی کنید: مراقب غذاهایی باشید که باعث ایجاد گاز و نفخ می شوند و سعی کنید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این کار را تا بهبود علائم گاز انجام دهید، اما مطمئن شوید که همیشه یک وعده غذایی متعادل دارید. مقصرهای رایج تولید گاز عبارتند از کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی، غذاهای سرخ شده، غلات کامل، محصولات لبنی، لوبیا و گندم.
  • رژیم غذایی غنی از فیبر داشته باشید: جالب است که بیشتر غذاهایی که در کوتاه مدت به مشکلات گاز معده کمک می کنند می توانند به مدیریت این وضعیت کمک کنند. به عنوان مثال، فیبر به رساندن آب بیشتر به روده ها کمک می کند، در نتیجه مدفوع را نرم می کند و اجازه عبور راحت تر آن را می دهد. 25 تا 30 گرم فیبر در وعده های غذایی خود بگنجانید تا به کاهش گاز کمک کند. برخی از میوه ها مانند انجیر، آلو، موز و سبزیجات و غلات کامل منابع فیبر بسیار خوبی هستند. اگر به این منابع فیبر دسترسی ندارید، می توانید مکمل های فیبر را انتخاب کنید. ابتدا با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید تا ایمن بمانید.
  • وعده‌های غذایی کوچک‌تر را انتخاب کنید: هرچه غذای بیشتری در یک وعده بخورید، شانس بیشتری برای ابتلا به تولید گاز بیش از  حد در روده‌ها دارید. به‌جای مصرف وعده‌های غذایی بزرگ، ۶ وعده غذایی کوچک در طول روز داشته باشید. دو یا سه میان وعده متوسط ​​اضافه کنید تا به کودک مواد غذایی برسانید و در عین حال از فشار بیش از حد دستگاه گوارش خود جلوگیری کنید.

به طور کلی، سعی کنید آرام باشید و به عنوان راهی برای مقابله با استرس غذا نخورید. قبل از اینکه چیزی در دهان بگذارید، مکث کنید و چند نفس عمیق بکشید. این کار به شما کمک می کند تا در مورد عادات غذایی خود در بارداری هوشیارتر باشید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: