کد خبر: ۳۴۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
بشریت در حوزه واکسیناسیون با نگاه زیست پزشکی دستاوردهای ارزشمندی داشته است

شفاآنلاین:سلامت>همیشه و همه جا شنیدیم از قدیم تا به حال که پیشگیری بهتر از درمان است. واکسینه کردن نوزادان دقیقاً به همین معناست؛ به عبارتی باعث پیشگیری از خطرات بزرگ‌تر و آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای جامعه می‌شود. مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در همین راستا می‌گوید: دوران‌هایی را پشت سر گذاشتیم که سالانه ۲۰۰هزار نوزاد در دنیا جانشان را بر اثر بیماری کزاز از دست می‌دادند که با افزایش واکسیناسیون در این گروه سنی این آمار کاهش۸۸ درصدی را به دست آورد و نتیجه آن هم نجات جان تعداد بسیاری از نوزادان است که سرمایه‌های هر کشوری محسوب می‌شوند. دکتر فرشید رضایی با اشاره به بحث سلامت در آینده یا آینده سالم در کشور، به «ایران» می‌گوید: در سال‌های اخیر مهم‌ترین موضوع دانشمندان علم ارتقای سلامت و بهداشت بوده است، موضوعی که در کشور ما سیاستگذاران سلامت کمتر به آن پرداخته‌اند، اما در کمیته‌های علمی دفتر آموزش و ارتقای سلامت پرداختن به موضوعات روز ارتقای سلامت جهان یک اولویت است و آینده سالم و سلامتی در آینده یکی از این موضوعات بوده
 است.
 به گزارش شفا آنلاین:وی با اشاره به جایگاه واکسیناسیون در بین سایر قطعات پازل سلامتی برای آینده می‌گوید: واکسیناسیون چه از نگاه اجتماعی آن که «سواد و فرهنگ سلامت» نامیده می‌شود چه از نگاه مواد زیست پزشکی آن که واکسن‌های ساخته شده به دست بشر برای تقویت سیستم ایمنی جسم است و جایگاه ویژه‌ای دارد، اما در هر دو حالت سنگ بنای ایمنی و امنیت سلامت در آینده هستند.

دستاوردهای ارزشمند بشریت
در حوزه پزشکی
دکتر رضایی با بیان اینکه بشریت در حوزه واکسیناسیون با نگاه زیست پزشکی دستاوردهای ارزشمندی داشته است، می‌گوید: امروز شما اسمی از یکی از مرگبارترین بیماری‌های تاریخ نمی‌شنوید و پزشکان بیماری آبله انسانی را در تخت مطب و بیمارستان نمی‌بینند. پنجاه سال و ۴ ماه قبل پرونده آبله انسانی برای همیشه بسته شد و انسان موفق شد با یکی از مؤثرترین واکسن‌ها و حرکت جمعی بین‌المللی و واکسیناسیون همگانی با واکسن آبله، این بیماری ترسناک را برای همیشه به تاریخ (و تعداد نمونه در آزمایشگاه‌های نظامی امریکا و روسیه) بفرستد.
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت می‌افزاید: بیماری تلخ دیگری که هنوز به‌صورت موردی در گوشه و کنار دنیا گزارش می‌شود کزاز نوزادان است که منجر به مرگ انسان‌ها در اولین روزهای زندگی‌شان می‌شود. در سال ۲۰۰۰ سالانه ۲۰۰ هزار نفر هنوز از کزاز نوزادی در جهان جان خود را از دست می‌دادند و در آخرین مطالعه (قبل از همه‌گیری کرونا) به سالی ۲۵هزار نفر رسیده بود، یعنی ۸۸درصد کاهش زجر و مرگ نوزادان، که برگ زرینی است از افتخارات واکسیناسیون در جهان و بویژه در کشور ما که می‌توان روزها و هفته‌ها از داستان‌های موفقیت و روایت حماسه کارکنان بهداشت در مورد آن نوشت و صحبت کرد.

نتیجه مثبت واکسن ریشه‌کنی فلج اطفال در ایران
دکتر رضایی با اشاره به اینکه ایران توانسته است با واکسیناسیون به مرحله حذف فلج اطفال دست یابد، عنوان می‌کند: امروزه پزشکان بسیار نادر موارد آن را در جهان می‌بینند روزگاری چهره دردناک یک شهر بود و در کشور ما وارد مرحله حذف شد و سال‌هاست پوشش بسیار بالای واکسیناسیون مانع از بازگشت فلج اطفال و همه‌گیری آن شده است، هرچند در همسایگی دو کشور هستیم که تنها موارد مثبت جهان را معمولاً گزارش می‌کنند.
 به گفته مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، چهل سال قبل در دنیا از هر ۵ کودک یک نفر فقط واکسن ضروری خود را دریافت می‌کرد اما امروزه برعکس شده و تنها یک کودک ممکن است به دلیل تفکرات والدین یا دوری راه و مسائل مختلف از واکسیناسیون محروم شود به طوری که ما یکی از بالاترین پوشش‌های واکسیناسیون در جهان را داریم و سلامت کودکان در سنین بعدی تا حد زیادی مرهون زحمات تیم واکسیناسیون بهداشت و فرهنگ بالای پدرو مادران است.
ضرورت ایجاد ایمنی در برابر بیماری‌های نوپدید
دکتر رضایی در خصوص بیماری‌های نوپدید هم می‌گوید: امروز دنیا خود را با تهدیدات مختلفی روبه‌رو می‌بیند و آماده برنامه‌های واکسیناسیون جدیدی می‌شود. واکسیناسیون مالاریا به‌عنوان یک بیماری باستانی مرگ‌آور، واکسیناسیون ابولا و آبله میمونی به‌عنوان تهدیدات نوپدید جدی دنیای آینده، واکسیناسیون سریع علیه همه‌گیری‌های برق‌آسای بیماری‌های تنفسی ناشناخته نمونه‌هایی از آینده میکروبی جهان هستند و کشورهایی که واکسیناسیون در فرهنگ سلامت‌شان جایگاه درست را پیدا کرده است شانس بیشتری برای حفظ سلامت مردم خود دارند.
عوامفریبی برای نفع اقتصادی
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به سوء‌استفاده برخی افراد از حوزه سلامت و به خطر انداختن جان مردم به‌ویژه کودکان می‌گوید: در بسیاری از کشورهای جهان گروه‌های اقتصادی نیز در حال شکل‌گیری هستند که با سخنان غیرعلمی در صدد فروش مواد دست‌ساز خانگی یا گیاهی خود، به دور از موازین علمی و برخلاف جریان علم روز جهان هستند که با تبلیغ در فضای مجازی تهدیدی برای جامعه محسوب می‌شوند به طوری که تجربه همه‌گیری کرونا در پنج سال اخیر نشان داده است هرچند سواد سلامت به‌عنوان مهم‌ترین برنامه واکسیناسیون اجتماعی کشورها از واکسیناسیون زیست پزشکی معمول مهم‌تر است، اما زیرساخت تکنولوژیک، مدیریت منابع برای شرایط اضطراری نیز در بهینه کردن نتیجه مبارزه با تهدیدات میکروبی نوین بسیار کلیدی هستند.
دکتر رضایی با اشاره به سرعت در ساخت واکسن بیان می‌کند: تکنولوژی ساخت واکسن در دنیا به سرعت در حال بهبود است و بازنگری در سیاست‌های حمایت از واکسیناسیون کشور یک ضرورت محسوب می‌شود. واکسن با کیفیت و به تعداد کافی نه تنها یک حق همگانی است بلکه جزو اولویت‌های دولت و وزارت بهداشت است که ان‌شاءالله با پرداختن صحیح به این موضوع می‌توان روایت موفقیت‌های کشور در سال‌های قبل را ادامه‌دار کرد.
ایمنی نوزادان ایرانی در برابر بیش از ۱۰ بیماری
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران واکسیناسیون کودکان را در برابر بیش از ۱۰ بیماری از بدو تولد در برنامه‌هایش دارد، توضیح می‌دهد: سبد واکسیناسیون ما از بدو تولد تا سنین آغاز مدرسه ادامه می‌یابد و نام بیماری‌هایی در این لیست دیده می‌شود که روزی سایه مرگ و ناتوانی بر سر نوزادان و آینده غمبار خانواده‌ها بود مانند سرخک، سیاه سرفه، دیفتری و کزاز داشت که امروز با اضافه شدن دو واکسن جدید به لیست برنامه واکسیناسیون ملی کشور یعنی روتاویروس و پنوموکوک آینده سالم‌تری برای کودکان مان متصور هستیم به طوری که در سال‌های آینده می‌توان از آمار و ارقام پرافتخار آن گزارش دهیم.

 

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خبر داد
تأمین بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن آنفلوآنزا

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تأمین و توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور خبر داد و گفت: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد واکسن نوع وارداتی از نوع چهار ظرفیتی (هلندی و فرانسوی) تأمین شده است.
غلامحسین صادقیان افزود: تاکنون یک محموله واکسن آنفلوانزای مصرفی تحویل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شده که به‌ صورت رایگان به گروه هدف تزریق می‌شود.
وی با اشاره به اینکه محموله‌های بعدی نیز به مرور تحویل داده خواهد شد، اظهارداشت: زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوانزا از نیمه شهریور آغاز و تزریق آن بیشتر به سالمندان، زنان باردار و افراد با ضعف ایمنی توصیه می‌شود.
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: واکسن آنفلوانزای مورد نیاز کشور از دو مسیر تولید داخل و واردات تأمین می‌شود که باتوجه ‌به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد واکسن نوع وارداتی از نوع چهار ظرفیتی (هلندی و فرانسوی) تأمین شده که اولین محموله از این واکسن هفته دوم شهریور توزیع شده است

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: