کد خبر: ۳۴۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
حساسیت‌های فصل پاییز به اشکال مختلف در افراد بروز می‌کند و با چند اقدام می‌توان شدت‌شان را کاهش داد
شفاآنلاین:سلامت>کمتر از یک هفته دیگر به پایان گرم‌ترین فصل سال زمان باقی‌است و آغاز روزهای خنک و به‌تدریج سرد سال در راه است. با اینکه گل‌ها و شکوفه‌های تابستانی محو شده‌اند، اما خیلی‌ها خارش چشم، عطسه، خارش گلو و احتقان بینی را تجربه می‌کنند و دلیلش هم محرک‌های پاییزی (آلرژن) هستند؛ حساسیت فصلی که به آن تب یونجه هم می‌گویند و علائمی شبیه سرماخوردگی با عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم دارد؛ به همین دلیل هر سال کنترل این حساسیت فصلی که حتی در کودکان هم دیده می‌شود، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.


شایع‌ترین حساسیت‌های پاییزی
به گزارش شفا آنلاین:حساسیت‌های فصل پاییز به اشکال مختلف در افراد بروز می‌کند و از شایع‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  چشم و بینی: آبریزش، خارش چشم، آبریزش مخاطی و عطسه زیاد
 ریه‌ها: خس‌خس سینه و آسم
 دهان: خارش در پشت گلو، ناراحتی معده، اسهال و در موارد شدید آنافیلاکسی
 پوست: کهیر، پوست خشک و خارش‌دار و همچنین اگزما

درمان آلرژی
دارو‌های زیادی برای درمان آلرژی‌های پاییزی وجود دارند.

  مصرف اسپری‌ها و قطره‌های نمکی بدون نسخه  (OTC)
نکته: اسپری‌های سالین و اشک‌های مصنوعی برای شست‌وشوی گرده‌ها از بینی و چشم‌ها بسیار مفید هستند.
  مصرف آنتی‌هیستامین‌ها و ضد‌احتقان‌ها
آنتی‌هیستامین‌ها با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین در بدن علائمی چون عطسه، آبریزش و خارش را کاهش می‌دهند. ضد‌احتقان‌ها همچنین رگ‌های خونی در مجاری بینی را کوچک می‌کنند تا احتقان را از بین ببرند و بتوانند حساسیت پاییزی را در فرد مبتلا کنترل کنند. با این حال ضد‌احتقان‌ها باید با تجویز پزشک و به‌مدت محدود مصرف شوند. این دارو‌ها اگر مدت طولانی‌تری استفاده شوند ممکن است درواقع احتقان را تشدید کنند. همچنین اگر فشار خون بالا دارید، برخی از دارو‌های آلرژی ممکن است برای شما مناسب نباشند.
   ایمونوتراپی
ایمونوتراپی به شکل واکسن‌های آلرژی یا قرص یا قطره خوراکی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا با کاهش علائم، احساس بهتری داشته باشید.


راهکارهای جلوگیری از تشدید آلرژی
  دوش گرفتن بلافاصله بعد از پایان کار و بازگشت به خانه یا قبل از خواب
  شست‌وشوی مداوم روتختی‌ها
  قرار نگرفتن در معرض هوای سرد
  بررسی سطح گرده‌ها به‌ویژه هنگام صبح که بالاترین تعداد گرده وجود دارد
  خودداری از آویختن لباس در فضای باز برای خشک شدن
  شست‌وشوی مداوم لباس‌ها
  استفاده از ماسک به‌ویژه در محیط‌هایی که درختان و گیاهان زیادی دارد؛ مانند پارک‌ها و سایر فضا‌های سبز
  استفاده از دستگاه تهویه هوا
  انجام آزمایش آلرژی و مراجعه به پزشک
  تمیز کردن دریچه‌های گرمایشی یا تعویض فیلتر
  استفاده از سیستم رطوبت‌گیر در محیط زندگی

عوامل آلرژی‌زا
گرده گیاهان و آلودگی هوا بزرگ‌ترین محرک آلرژی در فصل پاییز در اغلب کشور‌های نیمکره‌شمالی هستند.  حدود ۷۵درصد از افرادی که به گیاهان بهاری آلرژی دارند در پاییز هم نیازمند کنترل علائم حساسیت خود هستند. برخی مطالعات هم نشان می‌دهد که کپک، دیگر عامل حساسیت‌زا در فصل پاییز است. البته شاید تصور کنید که کپک در زیرزمین یا حمام رشد می‌کند که محل‌های مرطوب خانه هستند، اما شرایط برای رشد کپک در نقاط مرطوب در فضا‌های باز و بیرون از خانه هم فراهم است. کنه‌های گردوغبار هم می‌توانند منجر به بروز آلرژی‌ها شوند. آنها زمانی که برای نخستین‌بار در فصل پاییز وسیله گرمایشی را روشن می‌کنید می‌توانند وارد جریان هوا شوند و عطسه، خس‌خس سینه و آبریزش بینی را رقم بزنند. بازگشایی مدارس هم می‌تواند در کودکان حساسیت ایجاد کند؛ زیرا کپک و کنه گردوغبار در مدارس شایع است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: